Az EU keleti országai kedden felszólították az Európai Bizottságot, hogy fokozza a szolidaritási sávok ellenőrzését az ukrán gabona esetében.
Ukrajna vitát folytatott a szomszédos szövetségeseivel a gabonaszállítások korlátozása miatt, amelyet Oroszország tavalyi inváziója óta kénytelen szárazföldön elvégezni.
Az EU alternatív szárazföldi útvonalakat, úgynevezett szolidaritási sávokat hozott létre Ukrajna számára gabona- és olajos magvak exportálására, de szomszédai azzal érveltek, hogy a tranzitszállításra szánt olcsó ukrán mezőgazdasági árukat helyben értékesítik, kárt okozva ezzel saját gazdáiknak.
Magyarország, Lengyelország és Szlovákia nemzeti korlátozásokat vezetett be az ukrán gabonaimportra ebben a hónapban, miután az Európai Bizottság úgy döntött, hogy nem hosszabbítja meg a behozatali tilalmat ezekbe az országokba, valamint az EU többi tagországába, Bulgáriába és Romániába.
Szívesebben látnánk egy, az egész Európai Unióra kiterjedő megoldást”
– mondta Marek Vyborny cseh mezőgazdasági miniszter, miután magyar, lengyel és szlovák partnerekkel tartott megbeszélést.
„Együtt felszólítjuk az Európai Bizottságot, hogy alkalmazzon aktív megközelítést a szolidaritási folyosók hatékonyságának ellenőrzésére.
Vyborny szerint a négy ország abban is egyetértett, hogy a Bizottságnak fontolóra kell vennie egy új exportrendszert is – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva. Az Ukrajnából exportáló kereskedőktől letétet kérnék, és akkor térítenék vissza, amikor kiderül, hogy a gabona elhagyta Európát a végső rendeltetési helyére.
Hajóbiztosítás
Az ukrán hatóságokkal együttműködve új tengeri biztosítási létesítményt hoztak létre az ukrán gabonaexport számára az ország tengeri folyosóján – közölte Miller biztosítási alkuszcég.
A londoni székhelyű Miller közölte, hogy a Clearwater Dynamics (CWD) brit tengerészeti technológiai vállalattal együttműködve háborús kockázati biztosítási rendszert dolgozott ki gabonaszállításokra három kikötőn, köztük Csornomorszkon, valamint Odesszában és Pivdennyiben keresztül.
Miller nem volt hajlandó megnevezni a létesítményben részt vevő biztosítókat, amelyek rakomány- és hajótestbiztosítást is kínáltak egy-egy hajóra.
„Ez egy kereskedelmi létesítmény, és az érintett biztosítók minden veszteséget rendeznek” – közölte Miller szóvivője.
A három fő gabonaexport kikötő a lefedett terület. De a Fekete-tengeren kívüli útvonal is beépíthető a lefedettségbe”
– emelte ki a szóvivő, hozzátéve, hogy hivatalos megkeresésekre várnak.
A létesítmény a CWD technológiáját fogja használni, hogy lehetővé tegye a hajó valós idejű nyomon követését a magas kockázatú területről való kilépésig.
Katonai csapások
Ukrán tisztviselők szerint Oroszország kedden csapást mért az ukrán kikötői infrastruktúrára és gabonatároló létesítményekre. Ukrán illetékesek közölték, hogy két órán át tartó orosz támadások Izmail gabonaexportáló kerületére irányultak.
Oleh Kiper, a déli odesszai régió kormányzója, amely magában foglalja Izmail és Reni dunai kikötőit is, azt mondta, hogy egy határellenőrzési pont épülete, raktárhelyiségek, valamint több mint 30 teherautó és személygépkocsi továbbá, két ember sérült meg.