23℃ 12℃
május 30. Janka, Zsanett, Johanna, Nándor
Agrárgazdaság

Az ukrán gabonaexport kiesése Afrikát súlyosan érintheti

Kép: Unsplash

Az afrikai országokat súlyosan érintheti az ukrán gabonaexport háború okozta folyamatos leállása – áll a német Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) jelentésében.

„Az ukrajnai háború jelentősen ronthatja az afrikai országok élelmiszerelőállításához szükséges gabonaellátást, és drágíthatja az élelmiszereket, ha megszűnik Ukrajna gabonabeszállítói szerepe” – közölte az intézet. „Ukrajna elsősorban az észak-afrikai államoknak szállít nagy mennyiségű gabonát, amelyet más beszerzési források még hosszú távon sem tudnának pótolni.”

A gabonaimportőröket világszerte sújtották a megugrott árak, a búza 14 éves csúcs körül alakult az ukrajnai export hirtelen leállása és az oroszországi szállítások erőteljes csökkenése után. A konfliktus miatt bezárták a gabonaexport kikötőket. Oroszország és Ukrajna a globális búzaexport közel 30%-át adja, valamint nagy mennyiségű állati takarmánygabonát és étolajat, a szállításokat pedig a harcok jelentősen csökkentették.

„A háború miatt Ukrajna kezdetben valószínűleg elszakad a világgazdaságtól, megszakadtak a kereskedelmi útvonalak, megsemmisültek az infrastruktúrák, és minden fennmaradó termelési tényező a háborús gazdaság felé terelődik” – közölte az intézet. Hozzátette: „Ukrajna mint beszállító elvesztése észrevehetően rontja az ellátási helyzetet az egész afrikai kontinensen.”

A leginkább érintett országok között Tunézia lehet, ahol az ország teljes búzaimportja több mint 15%-kal csökkenne. Egyiptom több mint 17%-kal, míg Dél-Afrika 7%-kal kevesebbet importálna. A gabonaimport olyan országokban is észrevehetően megszakadna, mint Kamerun, Algéria, Líbia, Etiópia, Kenya, Uganda, Marokkó és Mozambik – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

Németország adott otthont a G7-országok mezőgazdasági minisztereinek találkozójának, ahol megvitatták az ukrajnai konfliktus globális élelmezésbiztonságra gyakorolt következményeit.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Betelt a pohár: árstop lépett életbe 70 árucikkre Horvátországban

2025. február 10. 16:10

A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletekben az ársapkás termékek számára külön részleget kell biztosítani.

Ukrajna búzatermése 12 éves mélypontra süllyedhet 2024-ben

2023. december 16. 11:10

Ukrajnában az elmúlt 12 év legkisebb búzatermését takaríthatják be jövő nyáron, mivel a háború sújtotta gabonaexportáló országban tovább csökken a vetésterület – közölte az Argus Media.

Rohannak eladni gabonájukat az orosz gazdák

2024. november 18. 09:40

Könnyebb azonnal eladni a gabonát és 20% feletti kamattal bankba tenni, és elfelejteni a gabona ármozgásának kockázatát.

Egyre közelebb kerülnek a duplázáshoz a románok

2023. december 9. 07:10

Az infrastrukturális projektek előrehaladtával egyre közelebb kerül Románia azon célkitűzéséhez, hogy az ukrán gabona havi szállítási kapacitását négymillió tonnára növelje a fekete-tengeri konstancai kikötőjén keresztül – mondta a román közlekedési miniszter.

Románia a szovjet korszak vasútvonalait akarja felújítani

2022. április 28. 07:36

Románia pályázatot írt ki a gabonaexport fellendítése érdekében a szovjet kori vasútvonal felújítására, amely a Duna-parti Galati kikötőjét köti össze Ukrajnával.