Agrárgazdaság

27 millió tonna exportra tervezett gabona ragadt Ukrajnában

Agrofórum Online

Az ENSZ-tisztviselők szerint a világ az élelmiszerárak további megugrásával néz szembe, miközben egyes országok élelmiszerhiánnyal, sőt éhezéssel is szembesülnek majd. Ez a már három hónapja tartó ukrajnai háború következménye.

2021-ben Ukrajnában 107 millió tonna gabonát és olajos magvakat takarítottak be. A háború kezdetéig az ország a várt 70 millió tonnából 43 millió tonnát tudott exportálni. Ez azt jelenti, hogy 27 millió tonna exportra tervezett gabona rekedt Ukrajnában. Úgy gondolják, hogy akár 4 millió tonna gabona és olajos magvak is vannak a terminálokon és a kikötőkben rekedt hajókon.

Az Ukrajnából exportált gabona szállítása 95%-a tengeri úton történt. Most azonban az Azovi-tenger két kikötője, nevezetesen Mariupol és Berdjanszk, valamint a Fekete-tenger melletti Herson kikötője orosz ellenőrzés alatt áll. A szintén Fekete-tengeren fekvő Mikolaiv kikötője súlyosan megsérült. Az úgynevezett Nagy-Odessza három kikötőjét elzárják, és vízi utakat bányásznak.

Négy ukrán kikötő maradt a Dunán: Ust-Duna, Kiliia, Izmail és Reni. Ezek azonban elavultak és korlátozott áteresztőképességűek, és havi 300 000 tonna gabonánál többet nem tudnak kezelni. Ezenkívül nincs elég uszály ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű gabonát a legközelebbi romániai kikötőbe, Konstancába szállítsák a Fekete-tengeren.

Az ukrán tengeri kikötők blokkolása után a gabonaexportőrök a vasút felé fordultak. A rakományt 13 vasúti határátkelőn keresztül lehet átrakni vagy szállítani európai országokba: négyen Lengyelországgal, kettőn Szlovákiával, kettőn Magyarországgal, hárman Romániával és kettőn Moldovával.
E 13 vasúti határátkelőhely tervezett áteresztőképessége 731 vagon vagy hozzávetőleg 50 ezer tonna gabona. Ennek ellenére naponta csak 20 000 tonna gabona lépi át a határt.

A fő probléma az, hogy az ukrán és az európai vasutak teljesen eltérő nyomtávokat használnak. Például az ukrán vasúti nyomtáv 1520 mm, míg az európai vasutak a szabványos 1435 mm-es nyomtávot használják. Ezért az ukrán és az európai nyomtáv és gördülőállomány mind méretekben, mind paraméterekben teljesen eltérő. És nem lehet egyszerűen rakományt és árut cserélni, valamint gördülőállományt átvinni a határon.

A második módszer az ukrán kerékkészleteinek cseréje. Öt kerékkészlet cserepont van, de az ukrán és európai kocsik méretkülönbsége miatt nemigen használják őket. Minden alkalommal össze kell hangolni azt az útvonalat, amelyen a megváltozott kerékkészlettel rendelkező ukrán kocsik haladhatnak. Csak néhány ilyen útvonal van. Ezért a kerékkészletek cseréjének ez a módszere korlátozottan használható.

Három másik probléma is van. Először is, az exportőrök egyenlőtlenül használják a meglévő határátkelőhelyeket. A 13 vasúti határátkelőből mindössze öt működik teljes kapacitással. A fennmaradó nyolc határátkelőhely kapacitásának csak 30-50%-át használják ki. Az exportőröknek ezért új logisztikai láncokat kell kiépíteniük Ukrajna területén kívül. A másik probléma az, hogy az európai infrastruktúra és fuvarozók nem voltak felkészülve a gabonaszállítás volumenének meredek növekedésére. A harmadik probléma a vámkezeléssel, határellenőrzéssel, növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéssel kapcsolatos bürokratikus késések a határon – írta a Successful Farming szaklap.

Mindezen problémák miatt a gabona határátlépési ideje jelenleg két-három hétre emelkedhet, miközben a megfelelő tanúsítványok csak 15 napig érvényesek.

Összességben addig amíg az ukrán tengeri kikötők zárlatát fel nem oldják, a világ élelmiszerválsága súlyosbodhat.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Az orosz nyomulással az EU búzaexportja Nyugat-Afrika felé tolódik el

2024. december 3. 16:40

Az Európai Unió búzaexportja egyre inkább Afrika nyugati felére összpontosul, miután Oroszország helyzete erősödik a főbb észak-afrikai és közel-keleti piacokon – közölték kereskedők.

Brutális napraforgómag-vásárlás Oroszországban

2024. december 3. 11:10

Egy piaci forrás szerint a Demetra körülbelül 150–200 ezer tonnát vásárolt októberben, egy másik 200 ezer tonnára becsülte a mennyiséget.

A globális búzatermesztés kilátásai 2025/26-ban

2024. december 1. 10:10

A 2025/26-os gazdasági évben a globális búzatermelés várhatóan enyhén, 0,2%-kal csökken. A vetés utáni körülmények egyelőre nagyrészt biztatók.

Trump óriási vámokat vet ki több országból érkező importra

2024. november 30. 10:10

Mexikó, Kanada és Kína került a megválasztott amerikai elnök célkeresztjébe. 25%-os, Kína esetében pedig további 10%-os vámmal fenyeget.

Oroszország a gabona ellen is harcol: drónok támadják az ukrán kikötői infrastruktúrát

2024. október 9. 08:40

Megrongáltak egy gabonatároló létesítményt és épületeket a román határátkelők közelében, valamint az ezeket árammal ellátó vezetékeket.

Újabb két hajó enyhíti a globális gabonaproblémákat

2022. augusztus 11. 12:52

Ukrajnában mintegy 20 millió tonna gabona maradt a tavalyi termésből országszerte felhalmozva, valamint az idei búzatermés, amelyet további mintegy 20 millió tonnára becsülnek.

Tovább romlott a francia búza termésbesorolása

2022. június 13. 06:36

A piaci becslések a francia búza termését 33-34 millió tonnára prognosztizálják, szemben a tavalyi 35,5 millió körülivel.

Tíz dollárral csökkent az ukrán búza exportára

2021. március 20. 08:33

Az ukrán búza exportára tonnánként körülbelül 10 dollárt veszített értékéből eddig a héten.