Az amerikai mezőgazdasági termelők a szokásosnál korábban vásárolnak olyan vetőmagokat és vegyszereket, amelyekre szükségük van, hogy biztosítsák a jövő tavaszi ellátást a vetéshez – közölte a Bayer AG. Az egész ágazatra kiterjedő ellátási láncban tapasztalható problémákkal indokolható az előrelátásuk.
A Bayer becslései szerint átlagos vetőmagárai körülbelül 5%-kal fognak emelkedni 2022-ben – mondta Liam Condon, a Bayer mezőgazdasági részlegének elnöke a Reutersnek. „Amit látunk, az egy nagyon megbízható forgató könyv. Még nem tudni, hogy a jelenség mennyire kiterjedt, ezt a mi szemszögünkből még korai megállapítani. De egyértelműen észrevehető a trend” – mondta Condon.
Az amerikai gazdák arra készülnek, hogy jelentősen drágul majd jövőre a kukorica- és szójabab-termesztésük, a munkaerő-problémák, a felpörgött export és a növekvő kereslet miatt emelkedő műtrágya-, vegyi- és vetőmagárak közepette.
A német cégcsoport korábban közölte, hogy a Bayer nem látja az egész éves előrejelzésében az ügyfelek megváltozott vetési szokásait, illetve annak sem látja hosszú távú hatásait, hogy a louisianai fő glifozát gyomirtó-gyártó telephelyén az Ida hurrikán utáni időszakban öthetes leállásra kényszerültek.
A Bayernek be kellett zárnia a Louisiana-i gyárat, miután a hurrikán augusztus végén letarolta az Öböl-partot, tovább bonyolítva azokat a logisztikai és ellátási lánc problémákat, amelyek már szigorították a műtrágyák és vegyszerek globális ellátását. A műtrágyapiacon – amelyet az európai és kínai energiaköltségek emelkedése is sújtott – az árak most a globális pénzügyi válság idején tapasztalt szintre emelkednek.
„Öt hét termelést veszítettünk el. Ez természetesen olyan költségekkel jár majd, amelyek hatással lesznek az eladásokra, de nem olyan mértékben, amely befolyásolná az idei évre vonatkozó iránymutatásunkat” – említette korábban Condon.
Arra a kérdésre, hogy a növekvő termelési költségek arra késztethetik-e a gazdálkodókat, hogy kisebb területen vessenek kukoricát – ami a Bayer teljesítményének sarokköve, és általában drágább növényt jelent – és több szójababot ültessenek, Condon azt mondta, még korai lenne megállapítani, hogy a termelők esetleg készülnek-e ilyen váltásra.
Hozzátette azonban, hogy a Bayer minden változást szezonális ingadozásnak tekint, nem pedig olyannak, amely befolyásolhatja a vállalat ezen részlegének kilátásait.