Agrárgazdaság

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

Agrofórum Online

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.

Aki úgy érezte, hogy az autóipar legnagyobb problémája a félvezetők hiánya, és hogy nem történhet rosszabb annál, mint hogy az új autóra már gyakran egy évig is várni kell, az nagyot tévedett. Az aktuális probléma leginkább a dízelautók tulajdonosait érinti: Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását pedig jóformán leállították.

Lehet, hogy kevesen tudják, az AdBlue legnagyobb termelője Európában a felvidéki, vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást – írja a szlovákiai ujszo.com.

Múlt héten derült ki váratlanul, hogy a rendkívül magas földgázárak miatt nem fogadnak több megrendelést a vágsellyei Duslo vegyi üzemben. Ez a dél-szlovákiai cég az ország egyik legnagyobb földgázfogyasztója. A probléma súlyát Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter is vázolta, jelezve, a Duslo leállítása Európa-szerte gondot okozhat. „A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást” – tette hozzá a miniszter, aki szerint az adalék készleteivel a következő hetekben valóban hatalmas problémák lehetnek. Sulík szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.

Mire kell az AdBlue?

Az adalék egyik legfontosabb szerepe az, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az AdBlue-t az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják. Az AdBlue folyadék egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok az erőforrások, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működhetnek.

„Ha ez a folyadék nem lesz, akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll” – tájékoztatott a Duslo vezérigazgatója, Petr Bláha azzal, hogy a probléma nemcsak a személyautókat, hanem a teherautókat, erőgépeket és autóbuszokat is érinti. Elmondása szerint a gyártást az üzemben egyelőre nem állították le, de új rendeléseket már nem fogadnak.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ennyit változtak a földárak Európában

2025. február 3. 08:10

Az Európai Unióban a termőföldárak széles skálán mozognak: kaphattunk egy hektárt 4491 euróért, máshol akár 283 039 eurót is fizethettünk 2023-ban.

Emelkedő faárakat hozhat 2025

2025. január 30. 12:10

A lucfenyő iránti keresletjavulás és az exportpiacok erősödése pozitív kilátásokat kínál, de az európai piac problémái beárnyékolják a fejlődést.

A kakaó vezette a globális árupiaci áremelkedést tavaly

2025. január 30. 07:10

Nagy a baj a legkelendőbb élvezeti cikkekkel: a kakaó ára csaknem háromszorosára nőtt, az arabica kávé ára pedig 40 éves rekordot döntött.

Félmillió forint felett az átlagos agrárbér Magyarországon

2025. január 29. 10:10

Az előző év azonos időszakához képest novemberben a 10 százalékot is meghaladta a mezőgazdasági átlagbérek növekedése.

Magas adók: meddig tudnak lépést tartani a gazdák?

2023. december 27. 12:40

Több az adó a gázolajra és a traktorokra: a gazdálkodók arra panaszkodnak, hogy a német szövetségi kormány gyengíti „európai versenyképességüket”.

Beszakadnak az üzemanyagárak szerdán, érdemes várni a tankolással

2023. október 10. 09:10

Rég nem látott, literenkénti 20 forintos áresés következik be a magyarországi töltőállomásokon. Mi okozza, és hol állunk így a szomszéd államokhoz képest?

- 10 Ft: ennyivel lesz olcsóbb péntektől az üzemanyag

2019. január 3. 13:39

A Mol bruttó 10-10 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken - értesült piaci forrásokból az MTI.

Drága maradhat a gázolaj, mert elindultak a mezőgazdasági munkák

2024. március 3. 14:10

December legvégéhez képest literenként 40-50 forinttal drágábban tankolhatnak most a magyar járműtulajdonosok. További erőteljes emelkedésre aligha kell számítani, de csökkenni sem fog a gázolaj ára, mert elkezdődtek a mezőgazdasági munkák.