Agrárgazdaság

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

Agrofórum Online

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.

Aki úgy érezte, hogy az autóipar legnagyobb problémája a félvezetők hiánya, és hogy nem történhet rosszabb annál, mint hogy az új autóra már gyakran egy évig is várni kell, az nagyot tévedett. Az aktuális probléma leginkább a dízelautók tulajdonosait érinti: Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását pedig jóformán leállították.

Lehet, hogy kevesen tudják, az AdBlue legnagyobb termelője Európában a felvidéki, vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást – írja a szlovákiai ujszo.com.

Múlt héten derült ki váratlanul, hogy a rendkívül magas földgázárak miatt nem fogadnak több megrendelést a vágsellyei Duslo vegyi üzemben. Ez a dél-szlovákiai cég az ország egyik legnagyobb földgázfogyasztója. A probléma súlyát Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter is vázolta, jelezve, a Duslo leállítása Európa-szerte gondot okozhat. „A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást” – tette hozzá a miniszter, aki szerint az adalék készleteivel a következő hetekben valóban hatalmas problémák lehetnek. Sulík szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.

Mire kell az AdBlue?

Az adalék egyik legfontosabb szerepe az, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az AdBlue-t az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják. Az AdBlue folyadék egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok az erőforrások, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működhetnek.

„Ha ez a folyadék nem lesz, akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll” – tájékoztatott a Duslo vezérigazgatója, Petr Bláha azzal, hogy a probléma nemcsak a személyautókat, hanem a teherautókat, erőgépeket és autóbuszokat is érinti. Elmondása szerint a gyártást az üzemben egyelőre nem állították le, de új rendeléseket már nem fogadnak.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

Magas adók: meddig tudnak lépést tartani a gazdák?

2023. december 27. 12:40

Több az adó a gázolajra és a traktorokra: a gazdálkodók arra panaszkodnak, hogy a német szövetségi kormány gyengíti „európai versenyképességüket”.

Drága maradhat a gázolaj, mert elindultak a mezőgazdasági munkák

2024. március 3. 14:10

December legvégéhez képest literenként 40-50 forinttal drágábban tankolhatnak most a magyar járműtulajdonosok. További erőteljes emelkedésre aligha kell számítani, de csökkenni sem fog a gázolaj ára, mert elkezdődtek a mezőgazdasági munkák.

70–80 forinttal lehet drágább az üzemanyag fél év múlva

2023. július 5. 08:57

A még mindig magas infláció, valamint a jövedéki adóemelés miatt 2024 elején alighanem bőven 600 forint fölötti üzemanyagárakkal találkozhatnak a magyar autósok a töltőállomásokon.

Magasabb jövedéki adó visszatérítés jár a gázolaj után

2024. május 12. 10:10

A korábbi szabályozás szerint a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj után megfizetett adónak a világpiaci ártól függően eddig 86, illetve 87 százaléka volt visszaigényelhető.