Agrárgazdaság

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

Agrofórum Online

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.

Aki úgy érezte, hogy az autóipar legnagyobb problémája a félvezetők hiánya, és hogy nem történhet rosszabb annál, mint hogy az új autóra már gyakran egy évig is várni kell, az nagyot tévedett. Az aktuális probléma leginkább a dízelautók tulajdonosait érinti: Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását pedig jóformán leállították.

Lehet, hogy kevesen tudják, az AdBlue legnagyobb termelője Európában a felvidéki, vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást – írja a szlovákiai ujszo.com.

Múlt héten derült ki váratlanul, hogy a rendkívül magas földgázárak miatt nem fogadnak több megrendelést a vágsellyei Duslo vegyi üzemben. Ez a dél-szlovákiai cég az ország egyik legnagyobb földgázfogyasztója. A probléma súlyát Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter is vázolta, jelezve, a Duslo leállítása Európa-szerte gondot okozhat. „A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást” – tette hozzá a miniszter, aki szerint az adalék készleteivel a következő hetekben valóban hatalmas problémák lehetnek. Sulík szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.

Mire kell az AdBlue?

Az adalék egyik legfontosabb szerepe az, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az AdBlue-t az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják. Az AdBlue folyadék egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok az erőforrások, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működhetnek.

„Ha ez a folyadék nem lesz, akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll” – tájékoztatott a Duslo vezérigazgatója, Petr Bláha azzal, hogy a probléma nemcsak a személyautókat, hanem a teherautókat, erőgépeket és autóbuszokat is érinti. Elmondása szerint a gyártást az üzemben egyelőre nem állították le, de új rendeléseket már nem fogadnak.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Betelt a pohár: árstop lépett életbe 70 árucikkre Horvátországban

2025. február 10. 16:10

A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletekben az ársapkás termékek számára külön részleget kell biztosítani.

Ennyit buknak a gazdák az adókedvezmények megvonásával Németországban

2023. december 30. 14:40

Megszüntetnék Németországban a gázolaj adókedvezményét és a traktorok gépjárműadó-mentességét, amivel vállalkozásonként több ezer euró többletköltség hárulna a mezőgazdaságra.

700 forint felé tart a gázolaj ára, de nem ott lesz a csúcs

2023. szeptember 25. 09:10

Hamarosan 700 forint fölé emelkedik a gázolaj literenkénti ára Magyarországon, és ez még korántsem jelenti a csúcsot. Januártól újabb „ársokk” vár a mezőgazdaságból élőkre is.

Beszakadnak az üzemanyagárak szerdán, érdemes várni a tankolással

2023. október 10. 09:10

Rég nem látott, literenkénti 20 forintos áresés következik be a magyarországi töltőállomásokon. Mi okozza, és hol állunk így a szomszéd államokhoz képest?

9 forinttal drágul pénteken az üzemanyag

2021. október 7. 11:49

Nincs megállás az üzemanyagárak emelkedésében.