Az ukrán gazdaságok 49,5 millió tonna gabonát takarítottak be a várt terület 93 százalékáról január 6-ig - közölte a kijevi mezőgazdasági minisztérium.
A tárca közleménye szerint a gazdálkodók 10,7 millió hektáron takarítottak be termést, a gabonatermés átlagosan 4,64 tonnát tesz ki hektáronként. A közlemény szerint a gazdálkodók befejezték a 2022-es búza- és árpabetakarítást, 20,2 millió tonnás, illetve 5,8 millió tonnás eredményt könyvelhettek el az ukrán gazdálkodók ebben az esztendőben.
A teljes mennyiségben 22,1 millió tonna kukorica is szerepelt, amelyet a várható terület 81 százalékáról takarítottak be, 6,48 tonna hektáronkénti terméssel.
2021-ben Ukrajnában 32,2 millió tonna búzát és 9,4 millió tonna árpát takarítottak be. A minisztérium szerint a termelés 2022-es visszaesését az ország keleti, északi és déli régióiban zajló katonai konfliktus és ellenségeskedés okozta.
Ukrajnában több mint 6 millió hektáron vetettek őszi búzát a 2022-es betakarításra, de az orosz invázió után nagy területet foglaltak el az idegen csapatok, és csak 4,9 millió hektáros területen takarították be a termést az ukrán ellenőrzés alatt álló területen.
A szakminisztérium tájékoztatása szerint a bevetett terület 99 százalékáról 10,5 millió tonna napraforgómagot, a terület 99 százalékáról 9 millió tonna cukorrépát is betakarítottak a gazdálkodók a 2022-es gazdálkodási évben – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
Az ukrán kormány tájékoztatása szerint Ukrajnában idén körülbelül 51 millió tonna gabonát takaríthatnak be a 2021-es rekord 86 millió tonnához képest, mivel az orosz csapatok támadása miatti csökkenést szenvedtek el a mezőgazdasági művelés alatt álló területek méretének tekintetében, és ezzel párhuzamosan csökkent az egységnyi területen várható hozam mértéke is.
Ukrajna tavaly februári orosz inváziója hozzájárult ahhoz, hogy globális viszonylatban is megugrottak az élelmiszerárak, amelyhez hozzájárult az is, hogy a fekete-tengeri kereskedelem megszakadásától féltek az iparági szereplők. Most pedig a hajón történő szállítások viszontbiztosítási díjainak emelkedése jelent kihívást a szektorban.