Ukrajna elnöke pénteken ellátogatott egy fekete-tengeri kikötőbe, hogy megmutassa, országa kész gabonaexportba kezdeni az ENSZ-közvetítéssel létrejött megállapodás értelmében, amelynek célja a globális élelmiszerhiány enyhítése, és kijelentette, hogy Kijev várja a jelzést az első szállítmány elindításához.
Az oroszok február 24-i inváziója óta Kijevet ritkán hagyta el Volodimir Zelenszkij elnök, aki most megemlítette, hogy az orosz fekete-tengeri blokád megakadályozta Ukrajnát a gabonaexportban, hozzájárulva a gabona globális árának meredek emelkedéséhez. „Készen állunk az ukrán gabona exportjára. Várjuk partnereink jelzéseit a szállítás megkezdéséről” – mondta Zelenszkij, miután ellátogatott a déli Odessza városához közeli Csornomorszk kikötőjébe. „Fontos számunkra, hogy a globális élelmezésbiztonság garantálói maradjunk” – emelte ki.
A megállapodás célja, hogy lehetővé tegye a gabonaszállítmányok biztonságos indítását Csornomorszk, Odessza és Pivdennyi kikötőjéből. Moszkva Ukrajnát hibáztatja a szállítmányok leállításáért a kikötői vizek elaknásítása miatt.
Olekszandr Kubrakov ukrán infrastrukturális miniszter az odesszai újságíróknak azt mondta, hogy az orosz blokád miatt csapdába esett 17 hajót már megrakták gabonával, egy másikat pedig rakodják. Kubrakov elmondta, hogy Csornomorszk és Odessza készen áll a gabonaszállítás megkezdésére, és reméli, hogy Pivdennyi a hét végére elkészül.
Kubrakov nem árulta el, hogy mekkora mennyiségű gabonát szállítanak majd, és nem árult el további részleteket a tervezett rakományokról.
Biztosítótársaságok
A londoni Ascot biztosító, a Lloyd’s és a Marsh tengeri rakomány- és hadibiztosítást kötött az ukrán fekete-tengeri kikötőkből szállított gabona- és élelmiszertermékekre, megszüntetve ezzel az akadályokat a szállítások megkezdése előtt.
A Lloyd’s of London akár 50 millió dolláros fedezetet nyújt a tengeri rakomány és a háborús biztosítás terén – áll a Lloyd’s, Ascot és Marsh közleményében. A fedezet „alapvető védelmet jelentene az ENSZ által a múlt héten közvetített ügylethez, és a Lloyd’s és a biztosítási ágazat legújabb támogatását jelenti, amely segít a nemzetközi közösségnek reagálni a konfliktusra” – mondta Patrick Tiernan, a Lloyd’s piacokért felelős vezetője.
A biztosítók korábban azt mondták, hogy csak akkor hajlandóak fedezni az ukrán fekete-tengeri kikötőkből elszállítandó gabonát, ha megvannak a megállapodások a nemzetközi haditengerészeti kíséretről, és világos stratégia van a tengeri aknák kezelésére.
A biztosítás költsége rakománytól, hajótulajdonostól és kikötőtől függően változik, de valószínűleg magas lesz az ár, mondták biztosítási források. A tágabb Fekete-tenger térségébe közlekedő hajók biztosítási díjai meredeken emelkedtek, a hajó értékének akár 5%-ára is, az invázió előtti 0,025%-ról.
Kiemelt kép: Unsplash