Amióta Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonaszerződésből, megnehezült az ukrán gabona külföldre juttatása. Most úgy tűnik, új és működőképes terv születhet a megoldásra.
Másfél évvel az orosz-ukrán háború kirobbanását követően is az az egyik legégetőbb kérdés, hogyan juthat el az északkeleti szomszédunkban megtermelt gabona a világ más tájaira. A magyar gazdák berzenkednek a olcsó, nagy tömegben hozzánk érkező terménytől, Afrikában viszont az éhínséget enyhíti.
Oroszország néhány hete kilépett a fekete-tengeri gabonaszerződésből, és azóta már alkalmanként figyelmeztető lövéseket is leadott ukrán szállítóhajókra, a bizonytalan helyzet pedig nyilvánvalóan megnehezíti a termények eljuttatását a célállomásokra.
Most úgy tűnik, hogy Ukrajnának sikerült tervet kidolgoznia a gabonaszállítások biztonságosabbá tételére. Tárgyalásokat kezdett néhány nagy biztosítótársasággal, és az eddigiek alapján alighanem sikerrel jár, azok hajlandóak megfelelő fedezeti konstrukciót kidolgozni. Ukrajna eddig már közel 550 millió dollárt különített el hajóbiztosításra, hogy az orosz erők által tűz alá vett kikötőibe vonzza a hajótulajdonosokat.
Ukrajna közben új humanitárius folyosót is tesztel, amely a Fekete-tenger nyugati partvidékét öleli át Románia és Bulgária közelében. A közelmúltban egy hongkongi zászló alatt közlekedő tartályhajó már igénybe is vette az útvonalat, anélkül, hogy az oroszok lőttek volna rá.
A globális élelmiszerárakra is hatással volt a fekete-tengeri gabonaszerződés felborítása, ezért szinte minden piaci résztvevőnek érdeke, hogy új megoldást találjanak a szállításra. Ukrán remények szerint ez néhány héten belül bekövetkezhet. Ha minden jól alakul, ismét annyi gabona áramolhat ki a kikötőikből, mint az oroszokkal kötött egyezményük idején.