Agrárközélet

Lezárult a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző projekt

Agrofórum Online

Lezárult az Európai Tengerügyi és Halászati Alap (ETHA) és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló „Kapj rá!” néven futó halfogyasztást népszerűsítő projekt, mely a hazai halfogyasztás növelését tűzte ki elsődleges céljául. A most lezárult projekt hét éves időtartama alatt számtalan eszközzel – többek között rendezvényekkel, roadshow megjelenésekkel és nagyszabású médiakampánnyal – népszerűsítette a halfogyasztást az Agrármarketing Centrum. A 950 millió forintos összköltségből megvalósuló marketingprogramnak érezhető hatása van: míg korábban alig került hal a magyarok tányérjára, a hét éves ciklus végén csaknem húsz százalékkal többet fogyasztanak belőle.

A magyarországi halfogyasztás népszerűsítése, az ágazati imázs javítása, valamint a halgazdálkodási és akvakultúra-termékek népszerűbbé és ismertebbé tétele a fő célja a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) részeként futó „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampánynak. A 2014-2020-as programozási időszak fogyasztásösztönző programja most zárult, ennek során változatos eszközökkel, kis- és nagyrendezvényekkel, roadshow megjelenésekkel, médiakampánnyal, hirdetésekkel népszerűsítették az édesvízi halak fogyasztását, valamint ismertették az egészségre gyakorolt hatásait. A 2015-ös adatok alapján a magyarországi éves halfogyasztás fejenként alig haladta meg az 5 kilogrammos mennyiséget. Ezzel szemben Portugáliában ugyanez a szám több mint 57 kilogramm, és az uniós átlag is 23,28 kg, vagyis van még teendő e téren.  A hét éves szemléletformáló program ugyanakkor egyértelműen növelte a halfogyasztási hajlandóságot hazánkban, hiszen ma már csaknem hét kilogrammra nőtt a fejenkénti éves mennyiség. Ezzel teljesült az eredeti cél, azaz legalább húsz százalékkal növekedett a halak és haltermékek iránti fogyasztói kereslet. Ezt vélhetően nagyban elősegítette, hogy egyre több élelmiszerlánc forgalmaz konyhakész, csomagolt, filézett vagy darabolt halat.

A „Kapj rá!” szemléletformáló és fogyasztásösztönző marketingkampány lebonyolításával megbízott Agrármarketing Centrum 2017 és 2021 között összesen 15 kiemelt rendezvényen (pl. FEHOVA, OMÉK, Bábolnai Gazdanapok, Farmer Expó) volt jelen a „Kapj rá!” standjával, ahol többek között látványkonyhával, gyermek foglalkoztatóval, edukatív kiadványokkal igyekeztek kedvet csinálni a halételekhez. Ezeken a rendezvényeken több mint hárommillió embert szólíthattak meg közvetlenül, valamint több mint 17 ezer kóstolóadagot osztottak ki. A különböző regionális kisrendezvényeken, gasztronómiai fesztiválokon szintén önálló standon népszerűsítették a programot, 2018-2019 között összese 14 alkalommal, egyebek mellett a Tiszafüredi Halas Napokon, a Pápai Agrár Expón, vagy az Országos Halfőző Versenyen. Ezeken az alkalmakon több mint százezer ember értek el és csaknem tízezer kóstoló falattal kínálták a látogatókat. A kampány országos roadshow-ra is indult, melynek során 2017 és 2021 között ötvenhárom helyszínen látványkonyhával és ismeretterjesztő kiadványokkal várták az érdeklődőket. Ennek során csaknem kétmillió emberrel ismertethették meg a kampány üzenetét, illetve több mint hatvanezer kóstolóadag kiosztásával tudatosították a látogatókban, hogy a halhús finom és egészséges.

A potenciális fogyasztók közvetlen elérése mellett az Agrármarketing Centrum egy komplex marketingkommunikációs kampánnyal is népszerűsítette a „Kapj rá!” programot. Többek között médiahirdetésekkel, közösségi média felületeken, és flashmobok segítségével hívta fel a figyelmet a kampány üzeneteire. A promóciós időszakban négy reklámfilm is készült. A kapjra.hu weboldalon folyamatosan osztottak meg aktuális híreket, receptötleteket, szemléletformáló videókat. A „Kapj rá!” mobilalkalmazás pedig kifejezetten a fiatal célcsoport számára készült, hogy ott egyebek mellett halfogyasztást segítő ismeretterjesztő játékokkal irányítsák rá a figyelmet a programra és a halfogyasztás fontosságára. A „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány hátterét biztosító Magyar Halgazdálkodási Operatív Program ugyan 2023. december 31. napján lezárul, ám a tervek szerint a 2021-2027-es időszakban, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz keretein belül újabb kampányidőszak veszi kezdetét.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megvan a terv, az évtized végére megszüntethető az éhezés

2024. december 18. 16:10

Az éhezés elleni harcban világszerte kulcsszerepet kaphat a mesterséges intelligencia.

Uniós vetőmagrendelet: több jogot akarnak a gazdálkodók

2024. december 18. 13:10

Az uniós vetőmagrendelet módosítása miatt 139 szervezet nyílt levélben követel több jogot a gazdáknak a nemesítésben és forgalmazásban.

Hogyan tudja a gazdaság vezetője a jó alkalmazottat megtartani?

2024. december 15. 12:10

A mezőgazdaságban folyamatosan kevés a munkavállaló. A legtöbb gazdaságban probléma ez. Néhány alapvető módszer a foglalkoztatottak megtartására.

Hogyan lesz a jó zongoraművészből kiváló marketinges?

2024. december 13. 11:40

Ahhoz, hogy maradandót alkoss a munkáddal, ki kell tűnnöd az átlagból, ott kell lennie valami plusznak önmagadból is.

Drágább lesz a hal az áfacsökkentés után?

2018. február 20. 15:05

Alig több mint öt százalékkal csökkent a hal ára idén, pedig a januártól érvényes áfacsökkentés miatt 17 százalékkal kisebb rajta az adó – számolt be az RTL Klub híradója a KSH adatai alapján.

Idegenhonos ezüstkárászokat akartak a Tiszába telepíteni

2024. május 13. 09:10

Veszélyes inváziós halfajok telepítését tiltotta meg az Állami Halőri Szolgálat. Idegenhonos fajok élő vizekbe juttatása súlyos bírsággal jár.

Akvakultúra - az intenzív üzemi rendszereké a jövő!

2019. március 7. 09:59

Az akvakultúra fejlődési lehetősége, elsősorban a humántőke javításában, a termeléshez szükséges erőforrások minőségi és mennyiségi megújulásában, a szerkezetátalakításában, az innovációban, valamint a minőségi termék-előállításban rejlik.

A 2020-as év természeti értékei

2020. január 20. 04:38

Természetvédő csoportok és szakemberek immár több éves hagyományt követve, minden évben megválasztják az év faját több kategóriában.