14℃ 7℃
szeptember 30. Jeromos, Honória, Hunor
Agrárközélet

Mi van a „regionális élelmiszer” címke mögött?

Agrofórum Online

Mit jelent valójában, hogy egy termék „regionális”, előfordulhat-e, hogy csak úgynevezett „zöldmosás” történik a szupermarketben?

A regionális élelmiszerek új trendet jelentenek a szupermarketben Európa-szerte. A németországi fogyasztók 77 százaléka tartja fontosnak, hogy az élelmiszer a régióból származzon. Ez a Szövetségi Élelmiszer- és Mezőgazdasági Minisztérium táplálkozási jelentéséhez készült felmérés eredménye volt. Ennek megfelelően a termékek regionális eredete láthatóan fontosabb, mint a „bio” vagy „fair trade” besorolás.

A szupermarketek regionális termékeket hirdetnek

A kiskereskedők válaszoltak az igényekre. Az elmúlt években szinte minden nagy áruházlánc indított reklámkampányt a regionalitásról. „Fenomenálisan regionális” – ez a szlogen például az egyik hálózatnál. A „Régió legjobbjai” kampányban pedig a cég „legmagasabb minőséget”, „legnagyobb frissességet” és „rövid szállítási útvonalakat” ígér. A hitelességet növelik a portréfotók a gazdákról, akik termékeiket a fényképezőgép felé tartják.

A termékek regionális eredetét jelző címkék éppoly sokfélék, mint amennyire különbözőek. Csak az a közös bennük, hogy nem védettek, és gyakran a reklámstratégiák eredményei.

A regionális nem feltétlenül ökológiai

A bonni Szövetségi Táplálkozási Központ (BZfE) azt javasolja, hogy az éghajlatot megóvni kívánó fogyasztók regionális termékeket vásároljanak: „Ha a régióból vásárol élelmiszert, akkor rövid szállítási útvonalaknak köszönhetően hozzájárul a közlekedés által okozott káros üvegházhatású gázok csökkentéséhez.”

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy az élelmiszerek ökológiai egyensúlya szempontjából nem a regionális tényező a legfontosabb szempont. Egy példa: az itt termesztett paradicsom tavasszal fűtött üvegházakban nagyobb CO2-lábnyomot hagyhat maga után, mint a Spanyolországból importált áru, ahol a nem szükséges a fűtés.

Árnyaltabb a regionális kép

Friss, környezetbarát és tisztességes munkakörülmények – ha a regionalitás kerül szóba, akkor elsősorban a pozitív szempontokra gondolunk. Hanna Schramm-Klein reklámpszichológus elmagyarázta, hogy a szupermarketek miért használják olyan látványosan a „regionális” címkét.

Ezzel az úgynevezett „haloeffektust” alkalmaznák: „Ez egy pszichológiai jelenség, amelyben egy termék vagy márka egy jellemzőjének észlelése olyan erősen befolyásolja a termék vagy márka általános megítélését, hogy az értékítélet rögtön pozitív lesz.” A fogyasztók azt feltételezik, hogy a regionális termékek más szempontból is „jók”.

A vásárlóknak azonban alaposabban meg kell nézniük, amit vesznek: például megtörténhet, hogy a termék valójában az ország egy másik régiójából származik – számolt be riportjában a német ZDF televízió.

A fogyasztóvédők uniós szabályozást szorgalmaznak

A regionálisan előállított termék megjelölés önkéntes kezdeményezésen alapul. Nincs jogi szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy terméknek milyen kritériumoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy regionális eredetűnek minősüljön.

A fogyasztóvédelmi szervezetek, például a Foodwatch, ezért uniós szabályozást szorgalmaznak a „regionális” kifejezésre.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

OMÉK 2025: agrárinnováció és hagyomány a Hungexpón

2025. szeptember 9. 09:10

Modern gépek, őshonos állatok, kézműves ételek és exportpiacokat nyitó üzleti találkozók – szeptemberben ismét megnyílik az OMÉK.

Sztereotípiák helyett teljesítmény: női vezetők az állattenyésztésből

2025. szeptember 7. 08:10

A FarmerExpón először ültek egy asztalhoz női vezetők, hogy őszintén beszéljenek pályájukról, kihívásaikról és sikereikről.

Az élelmiszerek kiskereskedelme 6,3 százalékkal bővült

2024. augusztus 2. 11:40

Az élelmiszer- és élelmiszer-jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom 788,9 milliárd forintot tett ki 2024 májusában.

Innováció a tojás élelmiszeripari felhasználásában

2023. március 7. 12:29

MATE doktorandusz kísérletezett ki egy olyan úttörő eljárást, mely lehetővé teszi az élelmiszeriparban rendkívül elterjedt tojáslé fagyasztással történő tartósítását.

Új DLG platform a jövő élelmiszer-termeléséhez

2023. április 6. 10:34

Hogyan használhatunk innovatív termesztési rendszereket, hogy a világ növekvő népességét egészséges, tápláló és fenntartható módon előállított élelmiszerekkel lássuk el?

Folyamatosan növekszik a kistermelők száma

2019. április 29. 06:03

Az adminisztratív akadályok lebontásával korábban nem létező értékesítési csatornák nyíltak a kistermelők előtt, továbbá sikerült megduplázni azon piacok számát, amelyek összekötik az élelmiszerek előállítóit a fogyasztókkal.