25℃ 17℃
június 11. Barnabás, Barangó
Agrárközélet

Mi van a „regionális élelmiszer” címke mögött?

Agrofórum Online

Mit jelent valójában, hogy egy termék „regionális”, előfordulhat-e, hogy csak úgynevezett „zöldmosás” történik a szupermarketben?

A regionális élelmiszerek új trendet jelentenek a szupermarketben Európa-szerte. A németországi fogyasztók 77 százaléka tartja fontosnak, hogy az élelmiszer a régióból származzon. Ez a Szövetségi Élelmiszer- és Mezőgazdasági Minisztérium táplálkozási jelentéséhez készült felmérés eredménye volt. Ennek megfelelően a termékek regionális eredete láthatóan fontosabb, mint a „bio” vagy „fair trade” besorolás.

A szupermarketek regionális termékeket hirdetnek

A kiskereskedők válaszoltak az igényekre. Az elmúlt években szinte minden nagy áruházlánc indított reklámkampányt a regionalitásról. „Fenomenálisan regionális” – ez a szlogen például az egyik hálózatnál. A „Régió legjobbjai” kampányban pedig a cég „legmagasabb minőséget”, „legnagyobb frissességet” és „rövid szállítási útvonalakat” ígér. A hitelességet növelik a portréfotók a gazdákról, akik termékeiket a fényképezőgép felé tartják.

A termékek regionális eredetét jelző címkék éppoly sokfélék, mint amennyire különbözőek. Csak az a közös bennük, hogy nem védettek, és gyakran a reklámstratégiák eredményei.

A regionális nem feltétlenül ökológiai

A bonni Szövetségi Táplálkozási Központ (BZfE) azt javasolja, hogy az éghajlatot megóvni kívánó fogyasztók regionális termékeket vásároljanak: „Ha a régióból vásárol élelmiszert, akkor rövid szállítási útvonalaknak köszönhetően hozzájárul a közlekedés által okozott káros üvegházhatású gázok csökkentéséhez.”

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy az élelmiszerek ökológiai egyensúlya szempontjából nem a regionális tényező a legfontosabb szempont. Egy példa: az itt termesztett paradicsom tavasszal fűtött üvegházakban nagyobb CO2-lábnyomot hagyhat maga után, mint a Spanyolországból importált áru, ahol a nem szükséges a fűtés.

Árnyaltabb a regionális kép

Friss, környezetbarát és tisztességes munkakörülmények – ha a regionalitás kerül szóba, akkor elsősorban a pozitív szempontokra gondolunk. Hanna Schramm-Klein reklámpszichológus elmagyarázta, hogy a szupermarketek miért használják olyan látványosan a „regionális” címkét.

Ezzel az úgynevezett „haloeffektust” alkalmaznák: „Ez egy pszichológiai jelenség, amelyben egy termék vagy márka egy jellemzőjének észlelése olyan erősen befolyásolja a termék vagy márka általános megítélését, hogy az értékítélet rögtön pozitív lesz.” A fogyasztók azt feltételezik, hogy a regionális termékek más szempontból is „jók”.

A vásárlóknak azonban alaposabban meg kell nézniük, amit vesznek: például megtörténhet, hogy a termék valójában az ország egy másik régiójából származik – számolt be riportjában a német ZDF televízió.

A fogyasztóvédők uniós szabályozást szorgalmaznak

A regionálisan előállított termék megjelölés önkéntes kezdeményezésen alapul. Nincs jogi szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy terméknek milyen kritériumoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy regionális eredetűnek minősüljön.

A fogyasztóvédelmi szervezetek, például a Foodwatch, ezért uniós szabályozást szorgalmaznak a „regionális” kifejezésre.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Akkumulátorok új élete: elindult a BASF új üzeme

2025. június 9. 13:10

A BASF új üzeme évente 40.000 EV-akkumulátor feldolgozására képes – kulcsszerepet kap az EU nyersanyagfüggetlenségi céljaiban.

Fügepálinka, aszú, libamáj – ilyen bonbont még nem evett!

2025. június 8. 13:10

Rekordszámú nevezéssel zárult a Brillante-2025 verseny, ahol a legjobb párlatok és pálinkás bonbonok is díjazásban részesültek.

Tengerentúli kapcsolatait erősíti az Állatorvostudományi Egyetem

2025. június 3. 12:40

A Purdue Egyetemmel kötött együttműködési megállapodást az Állatorvostudományi Egyetem – cél a tudományos és oktatási jelenlét bővítése.

Vetőmag-ellenőrzés új szinten: elindultak a kiemelt képzések Szarvason

2025. június 2. 14:10

A vetőmagágazat szakmai fejlődése szempontjából mérföldkőnek számító képzéssorozat indult el 2025. május 26-28. között a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szarvasi Képzési Helyén.

Drágábbak lesznek az élelmiszerek, mert romlik a földek minősége

2023. március 28. 10:17

Súlyos gondot jelez a háttérben például, hogy a szármaradványok lebomlásának kérdése visszatérő problémává vált.

Intelligens csomagolást fejlesztenek magyar kutatók

2024. május 15. 08:10

A csomagolásinnovációk sorában kiemelkedő az intelligens csomagolás, amely egy olyan jelzőrendszert takar, amely alkalmas a termék minőségének meghatározására, jelzésére vagy az abban történt változások rögzítésére

Fontosabb az állati takarmány előállítása az emberi fogyasztású élelmiszereké helyett?

2024. december 11. 12:10

A „rovaripar” az állatok intenzív tenyésztéséhez szükséges takarmány előállítására fókuszál az emberi élelmiszertermelés helyett.

Visszaszivárogtak a mennyiségi korlátozások, hiába szűnt meg az árstop a boltokban

2023. augusztus 18. 07:10

Augusztus 1-től megszűntek az árstopok az élelmiszertermékek esetében, de a mennyiségi korlátozások visszaszivárogtak. Vagyis most már drágábban vásárolhatunk, ám így sem akármennyit.