22℃ 11℃
április 29. Péter, Katalin, Roberta
Agrárközélet

Mi van a „regionális élelmiszer” címke mögött?

Agrofórum Online

Mit jelent valójában, hogy egy termék „regionális”, előfordulhat-e, hogy csak úgynevezett „zöldmosás” történik a szupermarketben?

A regionális élelmiszerek új trendet jelentenek a szupermarketben Európa-szerte. A németországi fogyasztók 77 százaléka tartja fontosnak, hogy az élelmiszer a régióból származzon. Ez a Szövetségi Élelmiszer- és Mezőgazdasági Minisztérium táplálkozási jelentéséhez készült felmérés eredménye volt. Ennek megfelelően a termékek regionális eredete láthatóan fontosabb, mint a „bio” vagy „fair trade” besorolás.

A szupermarketek regionális termékeket hirdetnek

A kiskereskedők válaszoltak az igényekre. Az elmúlt években szinte minden nagy áruházlánc indított reklámkampányt a regionalitásról. „Fenomenálisan regionális” – ez a szlogen például az egyik hálózatnál. A „Régió legjobbjai” kampányban pedig a cég „legmagasabb minőséget”, „legnagyobb frissességet” és „rövid szállítási útvonalakat” ígér. A hitelességet növelik a portréfotók a gazdákról, akik termékeiket a fényképezőgép felé tartják.

A termékek regionális eredetét jelző címkék éppoly sokfélék, mint amennyire különbözőek. Csak az a közös bennük, hogy nem védettek, és gyakran a reklámstratégiák eredményei.

A regionális nem feltétlenül ökológiai

A bonni Szövetségi Táplálkozási Központ (BZfE) azt javasolja, hogy az éghajlatot megóvni kívánó fogyasztók regionális termékeket vásároljanak: „Ha a régióból vásárol élelmiszert, akkor rövid szállítási útvonalaknak köszönhetően hozzájárul a közlekedés által okozott káros üvegházhatású gázok csökkentéséhez.”

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy az élelmiszerek ökológiai egyensúlya szempontjából nem a regionális tényező a legfontosabb szempont. Egy példa: az itt termesztett paradicsom tavasszal fűtött üvegházakban nagyobb CO2-lábnyomot hagyhat maga után, mint a Spanyolországból importált áru, ahol a nem szükséges a fűtés.

Árnyaltabb a regionális kép

Friss, környezetbarát és tisztességes munkakörülmények – ha a regionalitás kerül szóba, akkor elsősorban a pozitív szempontokra gondolunk. Hanna Schramm-Klein reklámpszichológus elmagyarázta, hogy a szupermarketek miért használják olyan látványosan a „regionális” címkét.

Ezzel az úgynevezett „haloeffektust” alkalmaznák: „Ez egy pszichológiai jelenség, amelyben egy termék vagy márka egy jellemzőjének észlelése olyan erősen befolyásolja a termék vagy márka általános megítélését, hogy az értékítélet rögtön pozitív lesz.” A fogyasztók azt feltételezik, hogy a regionális termékek más szempontból is „jók”.

A vásárlóknak azonban alaposabban meg kell nézniük, amit vesznek: például megtörténhet, hogy a termék valójában az ország egy másik régiójából származik – számolt be riportjában a német ZDF televízió.

A fogyasztóvédők uniós szabályozást szorgalmaznak

A regionálisan előállított termék megjelölés önkéntes kezdeményezésen alapul. Nincs jogi szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy terméknek milyen kritériumoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy regionális eredetűnek minősüljön.

A fogyasztóvédelmi szervezetek, például a Foodwatch, ezért uniós szabályozást szorgalmaznak a „regionális” kifejezésre.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új szintre lép az agrárszakmai tudásátadás

2025. április 26. 16:10

A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. az Agrárminisztérium támogatásával új, digitális alapú tananyagokat jelentetett meg az agrárszakoktatás korszerűsítésére.

Emlékmorzsák Farády Lászlóról: búcsú egy kivételes embertől

2025. március 24. 17:10

A megemlékezést március 23-án, vasárnap délelőtt tartották a Turisztikai Központban, ahol több tucatnyi résztvevő idézte fel közös emlékeit.

Géntechnológia: EU-megállapodás a küszöbön

2025. március 9. 08:10

Az Európai Unió egyre közelebb kerül ahhoz, hogy közös álláspontot alakítson ki az új növénynemesítési technológiák (NZT) szabályozásáról.

Különleges magyar megoldásokat díjaztak, amelyek versenyképesebbé tehetik a mezőgazdaságot

2025. február 18. 14:40

Kihirdették a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat nyerteseit. A pályázók az agráriumhoz köthető problémákra keresik a választ.

Még mindig a cukor drágulása a legdrámaibb

2024. április 19. 09:10

2024. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

A regionális élelmiszer-termelés környezetvédő és növeli a belföldi hozzáadott értéket

2023. január 11. 08:36

A regionális, helyi élelmiszertermelés nagymértékben csökkenti az élelmiszerek szállítási igényét és ezáltal a károsanyag-kibocsátást is. Emellett a helyben termesztés növeli a belföldi gazdaságban előállított hozzáadott értéket is - írja az osztrák VCÖ közlekedési környezetvédelmi szervezet honlapján kedden megjelent tanulmány.

Esnek az élelmiszeripari termelői árak

2024. május 16. 08:10

A tavalyi csúcshoz képest folytatódik az élelmiszerek termelői és értékesítési árának csökkenése.

Elérhető a 2019-es téli élelmiszerlánc-ellenőrzés záró eredménye

2020. január 17. 14:33

Az ellenőrök országosan összesen 13.849 hazai és külföldi élelmiszertételt vizsgáltak, melyek közül 491-et kellett kivonni a forgalomból, 2,8 tonna összmennyiségben.