Agrárközélet

Mi van a „regionális élelmiszer” címke mögött?

Agrofórum Online

Mit jelent valójában, hogy egy termék „regionális”, előfordulhat-e, hogy csak úgynevezett „zöldmosás” történik a szupermarketben?

A regionális élelmiszerek új trendet jelentenek a szupermarketben Európa-szerte. A németországi fogyasztók 77 százaléka tartja fontosnak, hogy az élelmiszer a régióból származzon. Ez a Szövetségi Élelmiszer- és Mezőgazdasági Minisztérium táplálkozási jelentéséhez készült felmérés eredménye volt. Ennek megfelelően a termékek regionális eredete láthatóan fontosabb, mint a „bio” vagy „fair trade” besorolás.

A szupermarketek regionális termékeket hirdetnek

A kiskereskedők válaszoltak az igényekre. Az elmúlt években szinte minden nagy áruházlánc indított reklámkampányt a regionalitásról. „Fenomenálisan regionális” – ez a szlogen például az egyik hálózatnál. A „Régió legjobbjai” kampányban pedig a cég „legmagasabb minőséget”, „legnagyobb frissességet” és „rövid szállítási útvonalakat” ígér. A hitelességet növelik a portréfotók a gazdákról, akik termékeiket a fényképezőgép felé tartják.

A termékek regionális eredetét jelző címkék éppoly sokfélék, mint amennyire különbözőek. Csak az a közös bennük, hogy nem védettek, és gyakran a reklámstratégiák eredményei.

A regionális nem feltétlenül ökológiai

A bonni Szövetségi Táplálkozási Központ (BZfE) azt javasolja, hogy az éghajlatot megóvni kívánó fogyasztók regionális termékeket vásároljanak: „Ha a régióból vásárol élelmiszert, akkor rövid szállítási útvonalaknak köszönhetően hozzájárul a közlekedés által okozott káros üvegházhatású gázok csökkentéséhez.”

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy az élelmiszerek ökológiai egyensúlya szempontjából nem a regionális tényező a legfontosabb szempont. Egy példa: az itt termesztett paradicsom tavasszal fűtött üvegházakban nagyobb CO2-lábnyomot hagyhat maga után, mint a Spanyolországból importált áru, ahol a nem szükséges a fűtés.

Árnyaltabb a regionális kép

Friss, környezetbarát és tisztességes munkakörülmények – ha a regionalitás kerül szóba, akkor elsősorban a pozitív szempontokra gondolunk. Hanna Schramm-Klein reklámpszichológus elmagyarázta, hogy a szupermarketek miért használják olyan látványosan a „regionális” címkét.

Ezzel az úgynevezett „haloeffektust” alkalmaznák: „Ez egy pszichológiai jelenség, amelyben egy termék vagy márka egy jellemzőjének észlelése olyan erősen befolyásolja a termék vagy márka általános megítélését, hogy az értékítélet rögtön pozitív lesz.” A fogyasztók azt feltételezik, hogy a regionális termékek más szempontból is „jók”.

A vásárlóknak azonban alaposabban meg kell nézniük, amit vesznek: például megtörténhet, hogy a termék valójában az ország egy másik régiójából származik – számolt be riportjában a német ZDF televízió.

A fogyasztóvédők uniós szabályozást szorgalmaznak

A regionálisan előállított termék megjelölés önkéntes kezdeményezésen alapul. Nincs jogi szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy terméknek milyen kritériumoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy regionális eredetűnek minősüljön.

A fogyasztóvédelmi szervezetek, például a Foodwatch, ezért uniós szabályozást szorgalmaznak a „regionális” kifejezésre.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mit hozhat az új KAP ciklus? + podcast

2025. július 15. 16:10

A KAP átalakítása számos kérdést vet fel, ugyanakkor nehéz konkrétumokról beszélni. A BASF és NAK olyan platformot hoztak létre, ahol a témával kapcsolatos kérdéseket vitatták meg a meghívottak.

Gödöllőn kap új otthont a Mezőgazdasági Múzeum

2025. június 11. 13:10

Gödöllőre, a MATE területére költözik a Magyar Mezőgazdasági Múzeum. Az új létesítmény 2029-re készülhet el.

Akkumulátorok új élete: elindult a BASF új üzeme

2025. június 9. 13:10

A BASF új üzeme évente 40.000 EV-akkumulátor feldolgozására képes – kulcsszerepet kap az EU nyersanyagfüggetlenségi céljaiban.

Fügepálinka, aszú, libamáj – ilyen bonbont még nem evett!

2025. június 8. 13:10

Rekordszámú nevezéssel zárult a Brillante-2025 verseny, ahol a legjobb párlatok és pálinkás bonbonok is díjazásban részesültek.

Élelmiszer-tárolás okosan I. – Fagyasszuk le!

2023. január 20. 05:38

A karácsonyi és újévi összejövetelek alkalmával mindig eszembe jut, mennyire megkönnyítik az életünket a hűtőszekrény fagyasztórekeszei, vagy akár egy nagyobb fagyasztóláda. A nagy lakomákat követően számos étel még tárolható fagyasztva annak érdekében, hogy elkerüljük a kidobásukat. Lássuk, milyen ételek kerülhetnek a fagyasztóba!

Nagy lehetőségek rejlenek a városi kertészetben

2020. május 17. 07:53

A tanulmány szerint a kihasználatlan zöld területek 10 százalékának bevonásával 87 375 embernek termeszthetnének elegendő mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget.

A természetes permetszer hetekkel meghosszabbítja a friss gyümölcsök és zöldségek élettartamát

2023. május 28. 11:42

Mindannyian jártunk már úgy, hogy miután kivettük az uborkát a hűtőből, azt láttuk, hogy az megfonnyadt, összeaszalódott és megpenészedett.

Megugrott az élelmiszerek kiskereskedelme

2024. május 17. 10:10

Az élelmiszer- és élelmiszer-jellegű vegyes kiskereskedelemben 5,7%-os volt a forgalomnövekedés.