8℃ 5℃
november 14. Aliz, Vanda, Huba, Klementina
Nagyvilág

Ittas vezetés: személygépkocsi ütközött traktorral

Agrofórum Online

25-ször nagyobb az esélye, hogy balesetet okoz, aki részeg, mint aki józanul ül a volán mögé.

A múlt héten súlyos baleset történt az alsó-szászországi Osnabrück környékén. Egy Ford márkájú gépjármű áttért a menetiránnyal ellentétes oldalra, ahol frontálisan karambolozott egy Fendt Favorit 509 C traktorral. Szerencsére nem volt súlyos sérültje a balesetnek, noha elővigyázatosságból mindkét sofőrt kórházba szállították. Vérvétel után pedig az is kiderült, hogy az autót vezető nő alkoholos befolyásoltság alatt állt, emiatt elvették a jogosítványát, és büntetőeljárást kezdeményeztek ellene.

Az alkoholfogyasztás sajnos egész Európában gondot okoz – bár például Máltán vagy Svédországban harmadannyi fogy belőle fejenként, mint Csehországban vagy éppen Magyarországon. Egy teljes Európára kiterjedő anonim kérdőívben arról faggatták az embereket, hetente hány alkalommal fordul elő velük, hogy (akár kis mennyiségű) alkohol elfogyasztása után még a volán mögé ülnek.

Érdekes fejlemény, hogy Magyarországon válaszolták azt a legnagyobb arányban, több mint 90%-ban, hogy ilyen esetben sosem vezetnek (ezen a listán a legutolsók a ciprusiak, náluk kevesebb mint 40% vallotta magát minden esetben színjózannak).

Az összehasonlítás egyébként azért nehéz, mert országról országra eltér, milyen véralkoholszinttől számít büntetendőnek az ittas vezetés. Míg Szlovákiában és Magyarországon a zéró tolerancia elve érvényesül, így a minimális fogyasztás is tilos, addig a legtöbb európai országban 0,5, Nagy-Britanniában és Írországban viszont 0,8 g/l a megengedett legmagasabb véralkoholszint.

Fotó: Feuerwehr Bad Iburg – Ortsfeuerwehr Bad Iburg

Sajnos az alkohol tiltásának jól megalapozott oka, hogy a közúti balesetekben az ittas vezetők erősen felülreprezentáltak: sokkal több és súlyosabb baleseteket is okoznak, mint akik józanok. A rendelkezésre álló különféle adatokat összesítve az Európai Bizottság kimutatása szerint az összes baleset körülbelül negyede ittas vezetés következménye.

Mivel közelítő becslések alapján a volán mögé ülők 1%-ának magasabb a véralkoholszintje 0,5 g/l-nél Európában, ez az 1% felelős az összes baleset 25%-áért. Ráadásul azt is kiszámolták, hogy a véralkoholszint emelkedésével exponenciálisan nő az okozott baleset súlyossága is.

A statisztikai adatok nem hazudnak, ezért még józanul gondoljuk végig: megéri kockáztatni? Minden felnőtt korú honfitársunknak joga van eldönteni, hogy akar-e alkoholt fogyasztani, ahhoz azonban nincs joga, hogy mások egészségét, életét veszélyeztesse. Bikini-klasszikussal zárnánk a felelős gondolkodásra biztató cikkünket. Ha már mindenképpen inni akarunk, még józanul gondoljuk végig: Részegen ki visz majd haza?

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gazdák válságban: minden második feladná

2025. november 14. 07:10

Dráguló költségek, mentális kimerültség és politikai bizonytalanság: a brit agrárium válságba sodródott.

Némán tűrjem, ha a szomszéd állata rendszeresen átjár a telkemre?

2025. november 8. 09:10

Mindenképpen el kell tűrnünk, hogy a kutyák, macskák, baromfik, esetleg nagyobb testű állatok rendszeresen átjárjanak hozzánk a szomszédból?

Ijesztő események hátráltatják a kukorica betakarítását, javában folynak a vizsgálatok

2025. november 6. 13:10

A mezőgazdasági termelés veszélyes üzem, ez a betakarítások idején fokozottan érvényes megállapítás. Különös szabotázsok borzolják a kedélyeket Németországban.

53 ezer hektáron gazdálkodik egyedül egy nő, így csinálja

2025. november 3. 09:10

A mezőgazdaságban nincsenek szabadnapok és ünnepnapok, folyamatos robotolás a munka, nőként pedig kétszer olyan nehéz érvényesülni benne.

Felavatták a CLAAS cég új tesztközpontját

2019. április 25. 04:34

Az új tesztállomás segítségével lerövidíthető és a termelési ciklusoktól függetleníthető a kombájnok, járvaszecskázók és traktorok fejlesztési ideje. A szimuláció lehetővé teszi a mérnökök számára a gép működési és megbízhatósági ellenőrzését még a fejlesztés korai stádiumában.

A 120 LE-t is megugorja az Iseki eddigi legnagyobb traktora

2024. március 25. 14:10

Nagy nyomatékú, kis fogyasztású Deutz motorral szerelték fel a japán Iseki eddigi legnagyobb traktorát, amely már 120 LE fölötti teljesítményű.

Fejszepróbának vetették alá az MTZ traktort, sikerrel teljesítette

2024. december 10. 14:40

Elképesztő strapabírás jellemzi a fehérorosz vállalat új termékét, amit a munkatársai egyedülálló próbával bizonyítottak.

Durva visszaesés a traktoreladások terén, de a jövő fényesnek ígérkezik

2024. február 20. 10:40

2023-ban a különféle negatív hatások következtében a mezőgazdaság teljesítménye csökkent. A szakértők szerint azonban a Föld népességszámának növekedésével szükséges az élelmiszer-előállítás intenzitásának fokozása, amihez viszont gépek kellenek. Így a traktoreladások stabilan nőni fognak.