Életmód, gasztronómia

Jelentősen nőtt a hazai sörgyártók tavalyi árbevétele

OPTEN/NAK

A 2017-es enyhe visszaesés után 2018-ban jelentősen növekedett a hazai sörgyártók árbevétele – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

2016 óta folyamatosan nő a hazai sörgyártással foglalkozó vállalkozások száma, ráadásul a 2017-es árbevétel visszaesést is sikerült a következő évben korrigálni. A 2018-as beszámolók feldolgozása azt mutatja, hogy a sörgyártók 21 milliárd forinttal tudták növelni árbevételüket, ami meghaladta a 166 milliárd forintot. Ugyanakkor a szektor stabilitását mutatja, hogy az új cégbejegyzések mellett a piac szereplői ellen csak mutatóban indult felszámolási eljárás és kényszertörlés. Az alkalmazotti létszám csekély mértékű csökkenése nem befolyásolta érdemben a cégek teljesítményét.

A hazai piacot jelenleg négy nagy cég uralja: a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., és a Borsodi Sörgyár Kft. Ezen négy cég teljesítménye teszi ki az iparág 2018-as árbevételének 97,5%-át. A négy nagy közül a Dreher tudta legnagyobb arányban növelni árbevételét 46 milliárd forintról 59,7 milliárd forintra. A többek között az itthon kapható Arany Ászok, Kőbányai, Pilsner és a Kozel söröket gyártó cég nyeresége is megugrott tavaly: 379 millió forintról 2,1 milliárd forintra.

Árbevétel tekintetében szorosan a Dreher nyomában találjuk a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t., amely 53 milliárdról 59,1 milliárdra tornászta fel árbevételét 2018-ban. A Heineken, Gösser, Edelweiss, Zlaty Bazant, Krusovice, Steffl és többek között a Kaiser söröket forgalmazó cég 2,6 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el a tavalyi évben, ami annak fényében értékelhető kiemelkedő teljesítménynek, hogy 2017-ben még csak 169 millió forint nyeresége volt, 2016-ban pedig még veszteséget termelt.

A Stella Artois, Spaten, Beck’s, Staropramen és Löwenbrau söröket is készítő Borsodi Sörgyár Kft. szintén tudta árbevételét növelni. 2018-ban 40 milliárd forint fölé sikerült a forgalmat emelni, ezzel párhuzamosan pedig tovább tudták csökkenteni veszteségüket. Míg 2017-ben veszteségük meghaladta 606 millió forintot, tavaly már csak 147 millió volt a mínusz.

A négy nagy legkisebb tagja a Pécsi Sörfőzde Zrt. az egyetlen, amelynek árbevétele csökkent. A 2017-es 4,1 milliárd forint, 2018-ra 2,6 milliárd forintra olvadt. Ennek oka a pénzügyi beszámoló kiegészítő melléklete szerint: „az árbevétel jelentős csökkenése egy stratégiai döntés következménye, melynek következtében a Pécsi Sörfőzde Zrt. az olcsó kategóriás sörök értékesítéséből jelentősen visszavett.” A csökkenő árbevétel mellett viszont 23 millió forintos nyereséggel sikerült zárniuk a tavalyi évet. Meg kell még említenünk a hazai piachoz import söreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. teljesítményét. A 2017-es 5,4 milliárdos árbevétele 7,2 milliárdra növekedett, míg a veszteség 71 millió forintról 30 millió forintra csökkent. A névadó márka mellett olyan söröket forgalmaz a cég, mint például a Tuborg, a Holsten és a Grimbergen.

A nagyok mellett számos mikro-, kisvállalkozás és családi főzde működik szerte az országban, meglovagolva a kézműves sörök iránt az elmúlt években kialakult keresletet. Bár érdemben nem tudták piaci részesedésüket növelni, számunkra reményre adhat okot, hogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége által végzett sörpiaci elemzés szerint nemcsak az összfogyasztás növekedett a tavalyi évben hazánkban, mintegy 15 millió palackkal, de ezen belül elsősorban a prémium és szuper prémium sörök eladása futott fel, mintegy 24%-kal. Ez lehet az a szegmens, ahol a kis főzdék egyedi és jó minőségű termékeikkel könnyebben tudnak helyzetbe kerülni a nagyok mellett.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A fahamu egy „titkos” dologra is jó, tényleg nem érdemes kidobni

2025. december 21. 09:10

A tűzifa elégetése után keletkező melléktermék, a fahamu nemcsak a kertben, de a háztartásban is jó szolgálatot tehet.

Csodába illő módon menekült meg egy egész falu, a túlélés furcsa taktikáját választották

2025. december 20. 16:10

Hogyan lehetne megállítani a kistelepülések gyors elnéptelenedését? Egy új módszer most felcsillantja a reményt.

Házi köptetők, amiket ma is bátran használunk

2025. december 20. 11:10

Enyhébb légúti panaszoknál a házi köptetőknek ma is van létjogosultságuk. Összegyűjtöttük a leggyakrabban alkalmazott recepteket.

Akadályozhatom a házam előtti parkolást? Kellemetlen lesz hallani a választ

2025. december 17. 16:10

Sokan szívesen zárják le kövekkel, oszlopokkal, sövényekkel a házuk előtt lévő közterületet, nehogy idegenek oda parkoljanak – és közben szabálysértést követnek el.

Kevés a szén-dioxid – bajban a sörgyártók

2020. április 20. 13:03

Az italgyártók a széndioxid ellátás miatt aggódnak. Az etanol üzemek elhalványuló széndioxidkészletei sodorhatják bajba a sör- és üditőitalgyártó vállalatokat.

Erős évet zárt a Heineken

2020. február 13. 09:03

Az árbevétel 5,6 százalékkal lett magasabb, míg az elemzők 5,1 százalékot becsültek. 2019-ben 2,8 milliárd dollárt tett ki a vállalat jövedelme.

Növényvédelmi célra használható anyagok, amiket a házikertben is bátran alkalmazhatunk - IV. rész

2024. május 14. 05:40

Milyen kártevők ellen vethető be a kertben a sör? Mire használhatjuk a mésztejet? Mennyi mindenre alkalmazhatjuk a mezei zsurló főzetét?

Soproni: az árpa, a meggy, a bodza után a komló is magyar lesz

2018. május 22. 14:19

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a magyar komlótermesztés újjáélesztése érdekében a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet és a Heineken Hungária Zrt.