Életmód, gasztronómia

Jelentősen nőtt a hazai sörgyártók tavalyi árbevétele

OPTEN/NAK

A 2017-es enyhe visszaesés után 2018-ban jelentősen növekedett a hazai sörgyártók árbevétele – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

2016 óta folyamatosan nő a hazai sörgyártással foglalkozó vállalkozások száma, ráadásul a 2017-es árbevétel visszaesést is sikerült a következő évben korrigálni. A 2018-as beszámolók feldolgozása azt mutatja, hogy a sörgyártók 21 milliárd forinttal tudták növelni árbevételüket, ami meghaladta a 166 milliárd forintot. Ugyanakkor a szektor stabilitását mutatja, hogy az új cégbejegyzések mellett a piac szereplői ellen csak mutatóban indult felszámolási eljárás és kényszertörlés. Az alkalmazotti létszám csekély mértékű csökkenése nem befolyásolta érdemben a cégek teljesítményét.

A hazai piacot jelenleg négy nagy cég uralja: a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., és a Borsodi Sörgyár Kft. Ezen négy cég teljesítménye teszi ki az iparág 2018-as árbevételének 97,5%-át. A négy nagy közül a Dreher tudta legnagyobb arányban növelni árbevételét 46 milliárd forintról 59,7 milliárd forintra. A többek között az itthon kapható Arany Ászok, Kőbányai, Pilsner és a Kozel söröket gyártó cég nyeresége is megugrott tavaly: 379 millió forintról 2,1 milliárd forintra.

Árbevétel tekintetében szorosan a Dreher nyomában találjuk a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t., amely 53 milliárdról 59,1 milliárdra tornászta fel árbevételét 2018-ban. A Heineken, Gösser, Edelweiss, Zlaty Bazant, Krusovice, Steffl és többek között a Kaiser söröket forgalmazó cég 2,6 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el a tavalyi évben, ami annak fényében értékelhető kiemelkedő teljesítménynek, hogy 2017-ben még csak 169 millió forint nyeresége volt, 2016-ban pedig még veszteséget termelt.

A Stella Artois, Spaten, Beck’s, Staropramen és Löwenbrau söröket is készítő Borsodi Sörgyár Kft. szintén tudta árbevételét növelni. 2018-ban 40 milliárd forint fölé sikerült a forgalmat emelni, ezzel párhuzamosan pedig tovább tudták csökkenteni veszteségüket. Míg 2017-ben veszteségük meghaladta 606 millió forintot, tavaly már csak 147 millió volt a mínusz.

A négy nagy legkisebb tagja a Pécsi Sörfőzde Zrt. az egyetlen, amelynek árbevétele csökkent. A 2017-es 4,1 milliárd forint, 2018-ra 2,6 milliárd forintra olvadt. Ennek oka a pénzügyi beszámoló kiegészítő melléklete szerint: „az árbevétel jelentős csökkenése egy stratégiai döntés következménye, melynek következtében a Pécsi Sörfőzde Zrt. az olcsó kategóriás sörök értékesítéséből jelentősen visszavett.” A csökkenő árbevétel mellett viszont 23 millió forintos nyereséggel sikerült zárniuk a tavalyi évet. Meg kell még említenünk a hazai piachoz import söreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. teljesítményét. A 2017-es 5,4 milliárdos árbevétele 7,2 milliárdra növekedett, míg a veszteség 71 millió forintról 30 millió forintra csökkent. A névadó márka mellett olyan söröket forgalmaz a cég, mint például a Tuborg, a Holsten és a Grimbergen.

A nagyok mellett számos mikro-, kisvállalkozás és családi főzde működik szerte az országban, meglovagolva a kézműves sörök iránt az elmúlt években kialakult keresletet. Bár érdemben nem tudták piaci részesedésüket növelni, számunkra reményre adhat okot, hogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége által végzett sörpiaci elemzés szerint nemcsak az összfogyasztás növekedett a tavalyi évben hazánkban, mintegy 15 millió palackkal, de ezen belül elsősorban a prémium és szuper prémium sörök eladása futott fel, mintegy 24%-kal. Ez lehet az a szegmens, ahol a kis főzdék egyedi és jó minőségű termékeikkel könnyebben tudnak helyzetbe kerülni a nagyok mellett.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Miért csökken a vegánok száma? Most minden kiderül!

2025. augusztus 3. 11:10

Sok fogyasztó elbizonytalanodott a vegán étrend hatékonyságában: egészségi, gazdasági és ízélménybeli okokból térnek vissza húsos ételekhez.

Bioforradalom küszöbén: szárnyal a kereslet, bírják-e a hazai gazdák?

2025. július 21. 08:10

Rekord ütemben nő a bioélelmiszer-forgalom, csökken a biofelár, de a gazdáknak az átállás még mindig komoly kihívás.

Mi legyen a barackkal? Tippek a kajszi otthoni feldolgozásához

2025. július 12. 16:10

A friss barack gyorsan romlik, de szerencsére sokoldalú gyümölcs: mutatjuk, hogyan és mire dolgozhatjuk fel a nyár egyik legnépszerűbb termését.

5 ok, amiért a levendula nélkülözhetetlen otthon

2025. július 3. 16:10

A levendula nem csak illatos virág: nyugtat, szépít, fűszerez, és molyűzőként is működik – valódi kincs a háztartásban és a kertben is.

A dohai sör a legdrágább a világon

2023. augusztus 8. 08:10

Míg a burundi Bujumburában egy brit pint (568 ml) 0,53 eurónak, mintegy 210 forintnak megfelelő összegbe kerül, addig Dohában körülbelül 23-szor annyiba.

Japán sört dob a magyar piacra a Dreher

2018. március 11. 19:37

A Dreher Sörgyárak megkezdte áttételes tulajdonosa, a japán Asahi hasonló nevű sörének hazai forgalmazását.

Növényvédelmi célra használható anyagok, amiket a házikertben is bátran alkalmazhatunk - IV. rész

2024. május 14. 05:40

Milyen kártevők ellen vethető be a kertben a sör? Mire használhatjuk a mésztejet? Mennyi mindenre alkalmazhatjuk a mezei zsurló főzetét?

Jó hírek érkeztek a sörpiacról

2020. október 4. 11:16

A legoptimistább profit előrejelzést is megdöntötte a Constellation Brands sörgyártó vállalat az elmúlt három hónapban.