Életmód, gasztronómia

Mennyibe kerül, milyen ételhez javasolt – ezeket is figyelembe veszik a rögös túrót vásárolók

Tej Terméktanács – Sajtóközlemény

Milyen gyakran vásárolnak az emberek rögös túrót? Milyen szempontokat vesznek figyelembe vásárláskor? A Tej Terméktanács kutatást indított a rögös túró hazai helyzetéről.

A Tej Terméktanács megbízásából a Trend International Market Research Kft. végezte el a ’Rögös túró, mint minőségrendszer ismertsége Magyarországon” című kutatást.

2019-ben a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette nyilvántartásába az Európai Unió. A Tej Terméktanács a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” ismertségének elősegítése céljából 2022 januárjában kétéves marketing kampányt is indított.

A kutatás fókuszában egyrészt ezen kampány hatékonyságának mérése, másrészt a magyar lakosság Rögös túró fogyasztási szokásainak, vásárlási motivációinak megismerése, a Rögös túró és a Hagyományos Különleges Termék (HKT) védjegy ismertségének felmérése állt.

A téma átfogó megismerése érdekében a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló online kutatást indítottak.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztók sokféle túrót ismernek, de arra a kérdésre, hogy milyen típusú túrókat tudnak megnevezni, legtöbbjüknek a Rögös túró jutott eszébe elsőként. A fókuszcsoportos beszélgetés résztvevői úgy nyilatkoztak, hogy az ő szóhasználatukban

„a Rögös túró jelenti a TÚRÓ-t.”

A megnevezés többnyire pozitív gondolatokkal társul, nosztalgiát, gyermekkori élményeket hív be, magasra pozícionálják a fogyasztók és kifejezetten kedvező terméktulajdonságokkal ruházzák fel, finom, egészséges termékként, fontos fehérje-, vitamin- és tápanyag forrásként tekintenek rá.

Nemcsak ismertsége, de vásárlói bázisa is magas a Rögös túrónak; a túróvásárlók kétharmadának szokott a kosarába kerülni és minden negyedik ezt a típusú túrót vásárolja a leggyakrabban. A túróvásárlás során a legfontosabb döntési szempont, hogy mennyibe kerül, és hogy esetleg akcióban van-e. Emellett fontos szerepet tölt be a kiszerelés mérete, valamint a túró állománya és hogy milyen ételhez vásárolják. A túrófogyasztók nagy többségét ugyanis az jellemzi, hogy különböző ételféleséghez, másfajta típusú túrót szeretnek használni. Egyes ikonikus ételek, mint például a túrós csusza, a túrós rétes és a körözött, többnyire Rögös túróból, a palacsinta és a különböző sütemények pedig többnyire krémes túróból készülnek, míg a túrógombócot ki ezzel, ki azzal szereti.

Az is kiderült a kutatásból, hogy az elmúlt évet jellemző önköltség növekedés a túrófogyasztást sem kímélte. Minden második válaszadó azt nyilatkozta, hogy ha az elmúlt évre tekint, csökkent a túró fogyasztása, és a jövővel kapcsolatban sem optimisták, egyharmaduk úgy véli, hogy csökkenni fog a fogyasztása. Nem mondanak le ugyan a túróról és kedvenc túrós ételeikről, de a fogyasztási gyakoriság ritkul, fokozottabban figyelik az akciókat és az olcsóbb termékek, márkák irányába fordulnak.

A kutatás fontos témája volt a Rögös túró, mint „Hagyományos Különleges Termék” minősítés ismertségének feltárása. A megkérdezett reprezentatív minta negyede hallotta már a fogalmat, ötödük azt is tudta, hogy mit is takar ez pontosan és ötödükre a vásárlás során is hatással van.

A Tej Terméktanács marketing kampányának ismertsége tekintetében szintén kedvező eredményeket mutat a kutatás. A reklámfilmet és szlogent közel a megkérdezettek ötöde látta, illetve hallotta már korábban is, 13% pedig már a plakáttal is találkozott, ami tekintve, hogy mekkora a „reklámzaj”, mennyi információ éri nap mint nap a fogyasztókat, jó eredménynek tekinthető. A kampányról elismerő véleménnyel voltak a megkérdezettek, közel kétharmaduknak elnyerte a tetszését, figyelemfelkeltőnek, ízlésesnek, információgazdagnak találták, és az is pozitívumként könyvelhető el, hogy minden ötödik megkérdezett azt nyilatkozta, hogy meglehetősen befolyásolja vásárlási döntésüket.

A kutatás során – szintén a Tej Terméktanács által bevezetett – Tej-szív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége szignifikánsan magasabb: a reprezentatív minta kétharmada már találkozott vele, és több mint negyedüket a vásárlás során is befolyásolja, mert ez a védjegy a termék magyar eredetét is jelenti a fogyasztók számára.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Húslevessel és más házi módszerekkel leküzdhető-e a megfázás?

2025. január 15. 14:10

Narancslé, húsleves vagy fokhagyma – bevált receptnek számítanak a betegség ellen. De van-e tudományos bizonyíték arra, hogy működnek?

Egyre több vegán tér vissza a húsevéshez

2025. január 12. 10:10

Mi állhat a húsfogyasztás utóbbi időben tapasztalható felfutása és a vegán, növényfogyasztó életmódról való leszokás hátterében?

Már az olasz kávé ára sem a régi

2025. január 11. 10:10

Olaszországban átlagosan 1,21 euró lett a csésze kávé ára, ami tizennyolc százalékos emelkedést jelent 2021 óta.

Allergiásként óvakodjunk ezektől a szobanövényektől!

2025. január 9. 08:10

Az irritációt a növények pollenje, nedvei vagy a leveleikben található anyagok okozzák, esetleg a cserép földjében megtelepedő penészgombák.

Februárban 16 százalékkal drágult az uborka

2021. március 15. 07:32

Átlépte az ezer forintos kilogrammonkénti szintet az uborka ára februárban. Ez a drágulás ütem még az étolaj 7,6 százalékos két havi drágulását is meghaladja. Ennek a két élelmiszernek nőtt leginkább az ára a Központi Statisztikai Hivatal inflációs kosarában szereplő élelmiszerek közül.

Kedvet csinálnak a zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz

2023. június 16. 10:41

A Zöldség- és Gyümölcsnapot idén negyedik alkalommal hirdeti meg az Európai Friss Csapat program, hagyományosan június 17-ére, amikortól a hazai gyümölcsszezon a kezdetét veszi. A kezdeményezés célja kedvet csinálni a zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz, valamint népszerűsíteni a hazai agrárium igazán zamatos, szezonális termékeit.

Januártól kezdődik a konyhai zöld- és élelmiszerhulladékok házhoz menő gyűjtése

2023. december 20. 11:10

Fokozatosan bevezetik januártól a konyhai zöld- és élelmiszerhulladékok házhoz menő gyűjtését Magyarországon, a szolgáltatás, amit önkéntes jelleggel lehet igénybe venni, első körben országszerte 14 települést érint – közölte a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) az MTI-vel.

A jövő ételeit 3D nyomtatóval és lézerrel "főzik" majd!

2019. január 19. 04:34

A gép nagyjából úgy működik, mint bármelyik más 3D nyomtató, kipréseli magából az összekevert élelmiszereket. A lézersugarak pedig a printelt élelmiszerekre irányulnak és pontos hőmérsékleten főzik meg az ételeket. Mivel az eszköz információval rendelkezik az összes alkotóelemről egyedi módon összekombinálhatja azokat.