Életmód, gasztronómia

Sokkoló módon riasztják el a fogyasztókat az édességektől

Agrofórum Online

Egy friss tanulmány szerint a figyelmeztetések és mindenekelőtt az édességekkel kapcsolatos megdöbbentő képek befolyásolják a vásárlási magatartást: rávehetik az embereket, hogy kevesebb cukros terméket vásároljanak, vagy akár teljesen kerüljék el azokat.

A „BMC Public Health” folyóiratban megjelent tanulmány szerint az egészségesebb életmód eléréshez a leghatékonyabbak a sokkoló képek lehetnek, hasonlóan a cigarettásdobozokon láthatókhoz. Azok a vizsgálatban résztvevő személyek, akik ilyen felvételekkel szembesültek, kevésbé voltak hajlandók édességet vásárolni.

Rövid távú egészségügyi problémák

A Göttingeni Egyetem adatai szerint egy online felmérés során 1040 ember adott tájékoztatást arról, hogyan érzékelik a különböző típusú figyelmeztetéseket a rövid távú egészségügyi következményekkel, például a fogszuvasodással vagy a hosszabb távú következményekkel kapcsolatban, mint például az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség.

„A rövid távú egészségügyi problémákkal kapcsolatos figyelmeztetések nagyobb figyelmet kaptak. Ennek az lehet az oka, hogy a következmények közvetlenebben tapasztalhatók” – magyarázza Clara Mehlhose, a tanulmány vezető szerzője.

A kutatók következtetése

A figyelmeztetések hatékonyak lehetnek. A leghatékonyabb, ha érzelmes és már ismerős szimbólumokat vagy képeket használnak. A sokkoló képek és a piros stoptáblák különösen jelentős hatással voltak a vásárlási döntésekre.

A tanulmány fontos betekintést nyújt az egészséges táplálkozást elősegítő és ezáltal a közegészségügy javítását célzó stratégiák kidolgozásához – számolt be az osztrák ORF. A jövőbeni tanulmányok megmutatják, hogyan működnek együtt az egészségügyi figyelmeztetések más egészségügyi intézkedésekkel, például a cukrot tartalmazó termékekre kivetett adóval.

A szakértők szerint a célzott egészségpolitika összefüggésében további kutatásokra van szükség, különös tekintettel a nem fertőző betegségek (NCD) lakossági észlelése és megértése kapcsán.

(Fotó: Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Az állati zsíroktól nem kell félni? Ezt mondják a kutatók

2025. szeptember 15. 14:10

Az állati zsírok évtizedekig száműzöttek voltak az egészséges táplálkozásból. Ma azonban újra terítéken vannak – szó szerint is.

4 zseniális nyers cukkini recept pillanatok alatt

2025. szeptember 11. 11:10

Egészséges nassolás és könnyű saláták – mutatjuk, hogyan készíthet nyers cukkiniből gyors, ízletes fogásokat.

A csipkebogyó így őrzi meg erejét: szüret és feldolgozás szabályai

2025. szeptember 6. 14:10

A csipkebogyó gazdag C-vitamin-tartalma miatt értékes gyógynövény. A megfelelő időben szedve és feldolgozva egész télen kincset ér.

Házias ízek, illatok, hagyományok – ilyen a Nyitott Porták varázsa

2025. szeptember 1. 08:10

Egy nap alatt bejárni Szatmár-Bereget? A Nyitott Porták rendezvényen szarvasmarhától a kötött tésztáig, lekvárfőzéstől a házi süteményekig mindent átéltem.

Így válhat édesebbé a paradicsom

2023. július 17. 17:10

A boltokban, piacokon kapható paradicsomok szépek, mutatósak, kemények és pirosak, vagyis igazán „piacosak”, ám egy nagy baj mégis van velük: gyakran meglehetősen íztelenek. Sok fejlesztőcég már dolgozik a megoldáson, ám a kiskerti paradicsom „megédesítésére” is akad egy-két hasznos trükk.

Megkezdődött a cukorrépa-feldolgozási kampány Kaposváron

2019. szeptember 21. 11:03

Az egyetlen magyarországi cukorgyár szeptember 25-től, várhatóan 100 napon át, átlagosan napi 7200 tonna cukorrépa feldolgozását tervezi.

Az aszály miatt drágulhat a cukor

2018. szeptember 29. 09:30

A legnagyobb európai termelőket – Franciaország, Németország, Lengyelország és Nagy-Britannia – sújtó aszályos időjárás miatt jelentősen csökkenhet a cukorgyártás volumene.

Átfogó sócsökkentő programot indított a SPAR

2019. június 11. 13:03

A SPAR vizsgálja, hogy a húskészítményeken felül, az egyéb saját márkás termékkategóriáinál hol tudná a felhasznált só mennyiségét csökkenteni.