Az elmúlt hetek egyik nagy sztárja a frankfurti tőzsdén a házhozszállítással foglalkozó Delivery Hero. A cég részvényeinek árfolyama az elmúlt hónapban 21 százalékkal emelkedett úgy, hogy már elindult a korrekció, ugyanis az elmúlt héten 3 százalékkal csökkent a kurzus.
A milliárdos tőkeemelés problémamentesen ment át a nagybefektetőknél a 2005-ben még Svédországban OnlinePizza.se néven alapított szállítási szolgáltatást kínáló cégnél, amely Skandináviából indult. A Delivery Hero cég alapítója és vezérigazgatója Niklas Östberg két táborra osztja a befektetőket, legalábbis a vezető német index, a DAX tavaly augusztusi emelkedése óta – írt a Handelsblatt gazdasági napilap.
A konzervatív magánbefektetők a 40 éves férfit veszélynek tekintik a részvénykultúrára. Érvelésük szerint a szinte pontosan tíz évvel ezelőtt alapított Delivery Hero nem termelt még egy euró nyereséget sem. Másrészt az elemzők rámutatnak a növekedés gyors ütemére és a globális vállalat felépítésének lehetőségére amely Németországból indulhatna.
A tőzsdei kereskedés egyértelműen megmutatja, kinek szavaznak bizalmat: a befektetők többsége Östbergre szavaz. Az elmúlt két évben a cég értéke majdnem annyival nőtt, mint az eladások, amit Östberg vezetése alatt évente megdupláztak. Számára a tőzsdei bevezetés mindenekelőtt egy dolgot jelentett: a növekedéshez szükséges tőkéhez való hozzáférést. A tőzsdei bevezetéssel Östberg függetlenebbé tette magát a kockázati tőkésektől, mint a Rocket Internet és a Naspers, akiknek a pénzéből épült a vállalat az első néhány évben.
A terv működik. Amikor 2017-ben tőzsdére került a Delivery Hero egymilliárd euró forrást vontak be. Azóta Östberg újra és újra pénzt tud szerezni a tőkepiacról. Csak a múlt héten 1,2 milliárd euró körül vont be forrást. Az intézményi befektetők részvényenként 132 eurót fizettek az új részvényekért, amelyek a részvényállomány 4,7 százalékát tették ki. Ez a 2017-es 25,50 euró kibocsátási árfolyam többszöröse. „Biztosítanunk kell, hogy a befektetők megértsék ezt a növekedési stratégiát. Talán több információra van szükségünk erről, de azt gondolom, hogy részvényeseink ezt megértik ”- mondta nemrég Östberg a Handelsblattnak adott interjúban.
A friss pénzből Östberg fenntartja a növekedési lehetőségeket. A pénzt nemcsak „általános vállalati célokra” akarja felhasználni, hanem a további felvásárlások előkészítésére is. A Delivery Hero csak nem sokkal az év kezdete előtt kapta meg a zöld utat a dél-koreai monopóliumellenes hatóságoktól, hogy megvegye a helyi házhozszállítási szolgáltató piacvezető Woowát. A társaság a 3,6 milliárd eurós akvizíciót csak részben fizeti saját részvényeivel. A többit Östberg is részben tőkeemeléssel finanszírozta.
A tőkeemelés spekulációra ad okot, miszerint a további nagy akvizíciók jöhetnek, amelyek késleltethetik a jövedelmezőségre lépés útját. Tatiana Lisitsina, a Bloomberg elemzője szerint a Just Eat és a Deliveroo versenytársakkal összehasonlítva a Delivery Hero kevésbé lehet jövedelmező, mert főleg a feltörekvő piacokon aktív. Ennek ellenére a legtöbb elemző a Delivery Hero részvények vásárlását javasolja.