A magyar ásványvízpiac a Nielsen legfrissebb elemzése* szerint 2018. január-szeptember között 5,8%-os növekedést ért el a tavalyi azonos időszakhoz képest az értékesített darabszámokat tekintve. Ehhez jelentősen hozzájárult a Magyarvíz Kft. is: az átlagnövekedés közel kétszeresét érték el, és ezzel a dobogó legfelső fokán állnak a márkázott termékek piacán. Hazánkban a szénsavmentes ásványvíz fogy a legjobban a nyugat-európai trendeket követve.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint az ásványvízeladási adatokat vizsgálva, az első 9 hónapban a hazai gyártók közül a legnagyobb arányú növekedést a Magyarvíz Kft. mutatta fel 2018-ban: az eladott palackok mennyisége 11%-kal volt magasabb, mint a tavalyi január-szeptemberi időszakban (literben ez 11,7%-kal jelent többet). Ehhez főként a zászlóshajó Mizse 11%-os és az új külsőt öltött Primavera 18%-os (vagyis a piaci átlagnál háromszor nagyobb) növekedése járult hozzá.
Eközben a fenti időszakot vizsgálva a magyar ásványvízpiac az eladott palackok számát tekintve mindössze 5,8%-ot, literben pedig csupán 4,5%-ot tudott erősödni. A piackutató gyártói- és sajátmárkás termékeket vizsgáló elemzése a Magyarvíz Kft. növekedési teljesítményét mutatta ki a legjobbnak a hazai ásványvízgyártók közül – értékben, literben és darabszámban egyaránt –; a márkák „dobogójának” második fokán pedig a Mizse áll, 10% piacrészesedéssel (a literenkénti eladást vizsgálva).
„A teljes portfoliónkat nézve 2018-ban a hektikus időjárás bosszúságot és gyors döntéseket, ugyanakkor rekordokat is hozott. A májusi és augusztusi forgalmunk például kiemelkedően jól alakult. Egyrészt beigazolódott a tavaszi Primavera arculatváltás létjogosultsága és a saját fejlesztésű szögletes palackjaink is sikeres fogadtatásra találtak. Másrészt az esős július után beköszöntő extrém augusztusi melegben egyre többen választottak Mizsét és Primaverát, és ezzel a valaha volt legsikeresebb hónapunk ez az augusztus lett, amikor a tíz évvel ezelőtti nyári hónap mennyiségének közel hatszorosát vitték haza a fogyasztóink” – mondta Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.
A Nielsen elemzésében a január-szeptemberi időszakot vizsgálva a szénsavmentes ásványvizek mennyiségi részaránya tovább nőtt és a piacon jelenleg 46,1%, a szénsavasoké 41,8%-ra csökkent, az ízesítetteké változatlanul 12,1%. A cég saját adatai hasonló tendenciát mutatnak, ám még jelentősebb mértékben a mentesek erősödése látszik: a Magyarvíz szénsavmentes termékei most 54%-át adják a cég teljes forgalmának, ami közel 25%-kal több a tavalyi megoszlásnál.
A termékskálájukból továbbra is a 1,5 literes kiszerelések fogytak a legjobban (2018-ban 18%-kal nőtt a volumen a tavalyi első 9 hónaphoz képest), de a 0,5 literesek már 44%-kal teljesítettek jobban. A legkeresettebbek a „kis” palackos Mizse és Primavera voltak: idén szeptemberben a félliteres Primaverából 32%-kal, Mizse ásványvízből pedig 67%-kal több fogyott, mint tavaly szeptemberben – ezzel a cég 0,5-ös kiszereléseinek összforgalma terven felüli, 29%-os növekedést ért el a két év összevetésében.
Balog Zoltán hozzátette: „Magyarországon a fél- és egyliteres ásványvizek részaránya még nem éri el a nyugat-európai átlagot, de a trendeket követve dinamikus fejlődést mutatnak”.
2018 szeptembere a Nielsen összesítésében a közel 9,5 millió palack ásványvíz értékesítése révén 15% forgalomnövekedést hozott a kft.-nek a tavalyi azonos hónaphoz képest. A Magyarvíz várakozásai szerint ugyanezt a mennyiségnövekedést – a prognosztizált piaci átlagnövekedést jelentősen túlszárnyalva – az év végi záráskor is tartani fogják, ami 30 millió palack többleteladást jelentene az elmúlt évhez képest.
A Magyarvíz Kft-ről:
A Magyarvíz Kft. 2000-ben alakult, az ásványvíz kitermelése és forgalmazása 2002-ben kezdődött Lajosmizsén. A cég kezdetben döntően sajátmárkás termékeket állított elő és forgalmazott, mára a Primavera mellett két másik márkát is felépített és sikeresen forgalmaz: a Mizse (szénsavas, mentes, enyhe, ízesített variációk) és a Zafír ásványvizeket.
A folyamatos fejlesztések, bővítések eredményeként számos szakmai és fogyasztói elismerésben részesültek, mint pl. a Mizsével a fogyasztók szavazatai alapján elnyert Év terméke díjak. Kiemelt figyelmet fordít az egészség megőrzése, a sportolás köré szerveződő megmozdulásokra, ezért természetes ásványvizeivel országos és regionális (pl. futó, triatlon) rendezvényeket, kosárlabda és kerékpáros szervezeteket, kórházakat és egészségügyi intézményeket támogat. A társaság 2017-es árbevétele nettó 7,3 milliárd forint volt – ez 335 millió liter, 219,3 millió palack ásványvizet jelent (saját adatok).
* Forrás: Nielsen Kiskereskedelmi Index – Teljes Magyarország, darabeladások az ásványvizek piacán a 2017. január–szeptember és 2018. január–szeptember közötti időszakra vonatkozó adatok szerint, a Magyarvíz Kft. számára szállított adatok alapján.