A permetezők a legborulékonyabb mezőgazdasági gépek közé tartoznak. Elsősorban a felépítési arányaik miatt, illetve az általuk szállított, nagy mennyiségű, könnyen mozgó tömegnek számító folyadék révén. Elég egy rossz mozdulat, hogy bekövetkezzen a baj.
A napokban a Németország délnyugati részén elhelyezkedő Rajna-vidék-Pfalz szövetségi tartományból érkeztek képek egy felborult, alaposan pórul járt önjáró permetezőgépről. A szezonális munkák során sajnos megszokottak az efféle híradások, a kezelőknek sokkal jobban oda kellene figyelniük gépeik speciális tulajdonságaira.
Például arra, hogy a tartályok sokszor magas építésűek, így a bennük lévő folyadékok miatt az egész gép súlypontja is magasabbra kerül a szokásosnál. Arról nem is beszélve, hogy a folyadék a tartály ürülése során akár egyetlen rossz mozdulat következtében mozgásba lendülhet, és már le is „fektetheti” az egész permetezőt.
A németországi baleset során is feltehetőleg egy hirtelen mozdulat vezetett a bajhoz, 100 ezer eurós (közel 40 millió forintos) kárt okozva. A tűzoltóság fotóin is jól látható, hogy az önjáró gép az oldalára dőlt, és darura volt szükség a felemeléséhez. A reggeli órákban történt eset során a 25 éves gépkezelő enyhébb sérüléseket szenvedett.
Hogyan lehet mindezt elkerülni? A kezelők óvatos hozzáállása mellett ma már a gyártók is igyekeznek olyan műszaki megoldásokat alkalmazni, amelyek megnehezítik a gépek felborulását. Az Agrifac például a legstabilabb önjáró szántóföldi permetezőgépeknek nevezi a maga termékeit, elsősorban a StabiloPlus rendszer révén, amely az összes Condor gépükön megtalálható.
A szabadalmaztatott járószerkezet zökkenőmentes haladást garantál, megakadályozza a szórókeret kilengését, biztosítja, hogy a vegyszerek egyenletesen kerüljenek kijuttatásra, továbbá egyenletesen osztja el a súlyt a négy kerék között, hogy minimalizálni lehessen a talajnyomást.
A Hardi a vontatott gépekhez is kínál okos megoldást, az IntelliTrack vonórúdkormányzást. Ez rendelkezik egy integrált biztonsági funkcióval is, amely megakadályozza, hogy a kormánymunkahengerek módosítsák a vonórúd helyzetét, ha a haladási sebesség túl nagy az adott nyomtávbeállításhoz. A nyomkövető funkció tehát nem lép működésbe, ha az nem biztonságos.
Ha a traktorvezető például megpróbál 90 fokos irányváltást végrehajtani 15 km/h-s sebességgel, akkor az IntelliTrack rendszer automatikusan számítást végez az adatokból, és alaphelyzetbe téríti a vonórudat.