32℃ 20℃
június 5. Frézia, Fatime, Fatima, Bonifác
Gépinfo

A 16 évesek éretlenek a traktorvezetéshez, már korhatárt emelnének a németek

Agrofórum Online

16 éves korban elég érett-e egy fiatal ahhoz, hogy traktort vezessen? Erről kezdődött – Magyarországon is megszívlelendő – vita Németországban, elsősorban a romló baleseti statisztikák miatt.

A jelenlegi magyarországi szabályozás szerint T kategóriás (mezőgazdasági vontató) jogosítvánnyal mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi, lassú jármű és pótkocsi vezethető Magyarországon, illetve kerti traktor és állati erővel vont jármű.

A járművezetői tanfolyamokra 15 és fél éves kortól lehet jelentkezni, elméleti vizsgára pedig az bocsátható, aki 16 éves, vagy annál legfeljebb három hónappal fiatalabb, míg a gyakorlati vizsgát legalább 16 évesen lehet teljesíteni.

Németországban is 16 év az alsó korhatár, de a romló baleseti statisztikák miatt most kívánják 18 esztendőre emelni. Ott 2019-ben 59 ember meghalt, 618 pedig súlyosan megsérült olyan balesetekben, amelyekben egy traktor is résztvevőként szerepelt.

A különféle járműtípusokat tekintve ez messze az átlag fölötti arányt jelent, és a biztosítótársaságok, valamint a közlekedési szakemberek is meg vannak győződve arról, hogy a kiugróan rossz statisztika a 16-17 éves traktorkezelők miatt van.

A mezőgazdasági gépek jelentette veszélyt sokan alábecsülik. Lassan mozgó, nagy tömegű, gyakran oldalra vagy hátra kinyúló munkagépekkel felszerelt masinákról van szó, amelyek hirtelen bukkannak fel a közúton haladók előtt, például egy éles kanyar után, vagy egy bekötőútról a forgalomba csatlakozva.

Egy tipikus ütközési szimuláció során megvizsgálták, milyen kimenetellel végződnek az ilyen karambolok. Ha egy 60 km/h sebességgel haladó személygépkocsi nekiütközik egy kanyarodó mezőgazdasági erőgépnek, amelyre hátul ráadásul egy 8-9 tonnás munkagép van függesztve, akkor a sofőrnek nem sok esélye marad a túlélésre. A légzsák szétrobban, az A-oszlop pedig könnyedén széttörik a gépjármű elején. A német biztosítók szerint az ilyen balesetek szinte 100 százalékban halállal végződnek a gépkocsivezetők esetében.

A helyzetet súlyosbítja, ha fiatal, tapasztalatlan, esetleg inkompetens kezelő ül a traktor volánja mögött, aki hirtelen irányváltásokat végezve, a megengedettnél nagyobb sebességgel haladva vesz részt a forgalomban. Mivel a mezőgazdasági gépkapcsolatok az átlagosnál rosszabb kilátást biztosítanak a kezelőfülkéből, és a tervezett manővereik sem mindig könnyen értelmezhetők (például az irányjelző kevésbé feltűnő), ez szintén fokozott rizikófaktort jelent.

Részben megoldást jelentene tehát a járművezetői korhatár felemelése 18 évre, illetve az is, ha a traktorokat, mezőgazdasági gépkapcsolatokat kötelező biztonsági berendezésekkel szerelnék fel. Ilyenek lehetnének a vészfékezési és sávtartó asszisztensek, amelyek segítségével jelentősen csökkenthetők a vezetési vakfoltok, és ezáltal például a kerékpárosok máris nagyobb biztonságban lennének a hatalmas gépek mellett haladva.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Robbanékony hibrid traktorral lepett meg mindenkit a Steyr

2023. szeptember 13. 11:40

A teljesen elektromos hajtás alkalmazása helyett óvatosabban lépdel a jövő felé az osztrák Steyr. Hibrid (dízel-elektromos hajtású) traktort tesztelnek, meggyőző eredményekkel.

Kategóriájában a leggazdaságosabb: STEYR Profi 4145 S-Control 8 hajtóművel

2018. március 22. 07:58

A vadonatúj S-Control 8 hajtóműnek köszönhetően a STEYR Profi 4145 fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 258 g/kWh értékre csökkent, ami kategóriájának messze a legtakarékosabb traktorává teszi.

Traktoros ínyencségek - gasztronómia a szántóföldön

2020. április 25. 04:36

Milyen lehetősége van a messze határban dolgozónak friss élelemhez jutni? Cikkünkben néhány ötletet mutatunk be a nemzetközi sajtóból.

A Zetor teljesen felforgatta egy nyugati állam mezőgazdaságát

2024. január 11. 10:10

A rendszerváltás előtt a Zetor az MTZ mellett a leggyakoribb traktormárka volt Magyarországon, de alighanem az egész keleti blokkban. Ki gondolta volna, hogy egy nyugati állam mezőgazdaságát is sikerült felforgatniuk a gépeikkel?