Korábbi bejegyzésünkben már bemutattuk az AGROmashEXPO és AgrárgépShow nagydíjas gépekeit és technológiáit. Ezúttal a különdíjas termékekről nyújtunk bővebb információt. Díjat kapott a Fliegl DP W 180 B bálaszállító pótkocsi, a Kubota M8540N Távtrak, a Case IH Luxxum traktor, a Manitou MLT 737 130 PS Plus teleszkópos rakodógép, a Cimbria Sea Chromex elektronikus osztályozógép, az Alien K 5000 packer talajművelő gépkombináció, a JCB S41-70 Agri Pro teleszkópos rakodógép, a Feder Futur H30 axiálventillátoros permetezőgép és a Kramer KL25.5e elektromos üzemű homlokrakodó.
Korábbi cikkünk a nagydíjas gépekről és technológiákról >>>
Különdíjban részesült
Hazai Termékfejlesztési díj – Logisztika kategóriában
Fliegl Kft. – Fliegl DP W 180 B bálaszállító pótkocsi
Mint minden mezőgazdasági terményt, a különböző bálákat is szállítani kell a termőhelyről a felhasználás helyszínére. Ehhez pedig pótkocsikra van szükség, méghozzá minél nagyobb rakfelülettel. Ennek a rakfelületnek lehetőleg alacsonyan kell elhelyezkednie a talajhoz, hiszen pl. a szögletes nagybála szállítása esetén nem mindegy, hány sorba tudunk rakodni.
A Fliegl mérnökei ezeknek a kihívásoknak úgy feleltek meg, hogy – a márkára jellemző módon – néhány opció segítségével mindenki összeállíthatja a számára ideális bálaszállítót. A plató szériában 3,5 mm-es, csúszásmentes lemezből készül. A kihúzható platóhosszabbítás – 1 200 mm – is teljes értékű platóként funkcionál. Az összes Fliegl DPW 180 bálaszállító a Fliegl abdai üzemében készül.
A Fliegl DPW 180 B bálaszállító azonban még egy szempontból versenytársai előtt jár. Ez pedig a felületvédelem. Egy ilyen hosszú kocsinak kevés helyen jut fedett tároló, pedig a hosszú élettartam elvárás a szállító járművekkel szemben. Ezért 2015 tavaszától minden Fliegl bálaszállító – szériában – horganyzott alvázzal és felépítménnyel készül. A bálák rögzítését süllyesztett rakományrögzítő fülek és furatok valamint a plató mindkét szélén ütköző perem biztosítja.
A Fliegl DPW 210 BL típus pedig – szabadalmaztatott – hidraulikusan mozgatott, rögzítő kerettel van ellátva a gyors, biztonságos és kényelmes rakománybiztosítás érdekében.
Két-Kata Kft. – Kubota M8540N Távtrak – Rádiótávirányítással is vezérelhető keskeny nyomtávú traktor
A termék olyan munkaműveletekhez lett kifejlesztve, ahol a gép üzemeltetése előnyösebb a fülkén kívülről (gyümölcsrázó gépek) vagy amik pontosabb mozgást igényelnek, esetleg a munkaeszköz felügyelete közvetlen közelről előnyösebb. Így a kezelő közeli felügyelete nagymértékben csökkenti az esetleges balesetveszélyt és géptörési kockázatot is. A távirányítású traktor használatával lehetőséget adunk a kezelő számára, hogy mindig a legkritikusabb helyen tartózkodjon, így még biztonságosabbá téve egy nagyobb kiterjedésű, nehézkesen mozgó gépkapcsolat üzemeltetését.
A távirányító moduláris felépítése lehetővé teszi az egyszerű bővíthetőséget, további funkciók távvezérlését, a felhasználói igényeknek megfelelően. A KUBOTA M8540N alapgép egyszerű, és praktikus felépítése lehetővé teszi a beépítendő járulékos elemek minimalizálását. Ez a kivitelezés alacsony, és gyorsan megtérülő végfelhasználói árat eredményez, hiszen javul a betakarítás minősége, csökken a veszteség, és minimálisra csökkenthető a balesetveszély.
A távirányítású traktor működését leginkább ez a videó szemlélteti:
Nemzetközi Termékfejlesztési díj – Gépesítés kategóriában
Agro-Békés Kft. és Invest Gépkereskedelmi Kft – Case IH Luxxum traktor
(mindkét cég külön-külön ezzel a termékkel nevezett)
Az új Case IH Luxxum jóval több puszta sokoldalúságnál. A traktort vegyes tevékenységű és kisebb gazdaságok számára is tervezték és számos részletekbe menő fejlesztéssel dicsekedhet. Az új traktorsorozat három teljesítménykategóriában jelenik meg, 99, 107 és 117 lóerő teljesítménnyel, 32×32 automatizált powershift váltóval és három különböző érzékenységre állítható irányváltóval. A motor teljesíti az EU IV szintű káros anyag kibocsátási normáit. A rugózott első híd opcionálisan kérhető az új Luxxum traktoroknál. A 80 és 100 l/perc teljesítményű CCLS szivattyúk lehetővé teszik a nagy hidraulikus teljesítményt, továbbá lehetőség van extra Power Beyond szelep csatlakoztatásra is.
Az üzemanyag és karbamid tartály 150 illetve 14 liter térfogatú, mely a Luxxum kiemelkedő üzemanyag hatékonyságával valóban hosszú munkanapokat tesz lehetővé tankolás és az emiatt szükséges megállások nélkül. A Luxxum-ot úgy alakították ki, hogy a karbantartás a lehető legegyszerűbb és leggyorsabb legyen, így a munkára szánt időt valóban töltheti a feladatok elvégzésével a karbantartások vagy javítások helyett.
Axiál Kft. – Manitou MLT 737 130 PS Plus teleszkópos rakodógép
Többféle hajtásrendszer és sebességváltó, innovatív kijelzők és kezelő szervek, egyszerűbb fellépés a teljesen megújult kabinba, lényegesen jobb rálátás a munkaeszközre, továbbfejlesztett hangszigetelés, számtalan kényelmet és hatékonyságot növelő megoldás. Ezek jellemzik a Manitou új teleszkópos rakodó szériáját.
Az új termékcsalád zászlóshajója az MLT 737 130 PS+ típus, amely a korábbi évek „Best Seller”-ének, az MLT 735 120 LSU rakodógépnek az utódja. A két modell közös pontja szinte csak az alváz, a gém, és a JSM joystick maradt. A maximális teherbírás 3,5 tonnáról 3,7 tonnára nőtt, az emelési magasság mindkettőnél 7 méter. Az új Stage 4 motor már lényegesen kevesebb károsanyagot bocsájt ki, és a teljesítményét is megnövelték 130 LE-re. A 4/4-es mechanikus váltót egy 6/3-as korszerű powershift váltóra cserélték, amely alkalmas automatikus kapcsolásra is. A végsebesség is 40 km/h-ra növekedett. A jövőben ez a típus választható lesz egy új generációs fokozatmentes CVT hajtóművel is.
CHH Gépkereskedő Gyártó és Műszaki Szollgáltató Kft. – Cimbria Sea Chromex elektronikus osztályozógép
A CIMBRIA vállalatcsoport a magfeldolgozás gépeinek gyártói közül a legelismertebbek között van világszerte. A vetőmag kikészítés technológiában világelső, és Magyarországon is piacvezető. A hazai képviseletet a CHH Gépkereskedő, Gyártó és Műszaki Szolgáltató Kft. látja el 14 éve. 2012-től a CIMBRIA vállalatcsoporthoz tartozik az olasz SEA gépgyártó, amely már majdnem 50 éve gyárt optikai szortírozókat.
A felhalmozott szakmai tapasztalat és a folyamatos innováció a magas műszaki színvonalat eredményez. A gyártó legújabb fejlesztése a Cimbria Sea CHROMEX gép, amely a világ egyik legmodernebb elektronikus osztályozó gépe.
A gép innovatív megoldásait az alábbi trendek teszik lehetővé:
– A képi információk feldolgozása egyre gyorsabbá, pontosabbá, részletesebbé válik. Nő a kamerák érzékenysége, a jel továbbítás és kiértékelés gyorsasága.
– Az elektronika fejlődése lehetővé teszi a távoli vezérlést, az automatizált folyamat irányítást.
– A felhasználók kikövetelik az egyre precízebben osztályozott, egészséges beltartalmú, egységes megjelenésű végterméket.
– Előtérbe kerül az élelmiszer biztonság, ami a toxin fertőzött szemek, a nem fogyasztható magok kiválasztását igényli.
A Cimbria Sea CHROMEX elektronikus osztályozógép használatával nő a hozzáadott érték, a végtermék feldolgozottsága, minősége.
Güttler Kft. – Alien K 5000 packer
A vontatott Moreni Alien egy robusztus vázkeretbe foglalt, 5 m munkaszélességű, forgóboronás talajművelő gépkombináció, amelyet hátul nagy teherbírású – hárompontos, hidraulikus függesztőszerkezettel ellátott – egytengelyes futómű támaszt alá. A futómű munkahelyzetben kiemelhető, és a szabványos hárompontos függesztőszerkezetre gabonavető-/ szemenként vető gép is felkapcsolható. Szállítási helyzetben az osztott forgóborona tagok és a tüskés hengertagok, illetve a kiemelt vetőegységek hidraulikusan felhajthatók, így szállítási szélességük 2,4 méterre csökkenthető. A gépkombináció a minimális talajművelésű (magágykészítő+gabonavető) vagy a művelés nélküli (direkt vető) technológiákban is alkalmazást nyerhet.
Az üzemeltető erőgép TLT-jéről 1000 min-1 fordulatszámmal – kardántengely közvetítésével – meghajtott rotációs boronatagok száma 22 db (2-2 boronafog/rotor), a belső boronafogak hossza 36 cm, munkavégzés közbeni fordulatszámuk 304 min-1. A Moreni Alien gépkombináció teljesítményigénye 200-460 LE, vezérlése-működtetése az üzemeltető erőgép vezetőfülkében elhelyezett terminálról végezhető el.
KITE Zrt. – JCB S41-70 Agri Pro teleszkópos rakodógép
Az angliai székhelyű, mai napig magántulajdonban lévő JCB idén áprilisban mutatta be a forradalmian új hajtásrendszerrel rendelkező AGRIPRO szériáját, ami már Magyarországon is elérhető a KITE Zrt. kínálatában.
Jelenleg három teleszkópos rakodógép-típus rendelkezik a teljesen új hajtásrendszerrel. Az AGRIPRO szériát az 531-70, az 536-70 és az 541-70-es típusokon alkalmazta a JCB. A rendszer szíve a világon egyedülálló, szabadalmaztatott, kettő az egyben DualTech variálható váltó, mely tökéletesen kombinálja a magas sebességű és jó vontatási paraméterekkel rendelkező JCB Powershift és az alacsony sebességű hidrosztatikus váltó előnyeit.
A gyártó a két típusú váltó minden előnyét kombinálta a gyors gémciklusidőt biztosító, új fejlesztésű „Smart” hidraulika teljesítményével, és így jelentősen csökkent a JCB EcoMAX T4 final motorok fogyasztása, emellett a gépek maximális teljesítményt tudnak nyújtani minden munkaművelet során. Az új típusokon szintén elérhetők olyan új opcionális felszereltségek, mint a LED-es munkalámpák. Az új széria tagjai mellett továbbra is elérhetők a KITE Zrt.-nél az Agri, Agri Plus és Agri Super felszereltségű gépek is.
Lakkos Kft. – Feder Futur H30 axiálventillátoros permetezőgép
Az EIMA 2016 Technológiai Innovációs Díját és Blue Award díját is elnyerte a spanyol FIMA 2016 kiállításon megszerzett Kiemelkedő Technológiai Újítás Díja mellé a Fede H3O légporlasztásos permetezőgép, és ezzel minden idők legelismertebb, gyümölcskultúrákban használatos permetezőjévé vált.
Ezek az elismerések is jelzik a H3O forradalmi jelentőségét a mezőgazdaságban, mint az első proaktív légporlasztásos permetezője. A permetezés az egyik legfontosabb művelet a mezőgazdaságban, mivel a termés minősége közvetlenül függ tőle. A jelenlegi eljárások során a hibák körülbelül 80%-a a növényvédelmi berendezések nem megfelelő használatából ered. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a költségek emelkednek a gazdának, akinek meg kell ismételnie a műveletet, másrészt a termés esetleges rossz minősége miatt a jelentős bevételkiesésre lehet számítani.
A H3O légporlasztásos permetezőgép megoldást kínál erre a problémára, hiszen a berendezés automatikus figyelmeztetést küld a kezelőnek, ha a permetezési paraméterek megfelelőek az optimális kijuttatáshoz. A permetező képes a légfúvás erősségét és a kijuttatandó növényvédő szer mennyiségét a környezeti feltételekhez és az fasűrűséghez igazítani, így a feleslegesen környezetbe juttatott növényvédő szereket nagymértékben csökkenti.
Valkon 2007 Kft. – Kramer KL25.5e elektromos üzemű homlokrakodó
Széndioxid kibocsátás, zaj és koromrészecske – a dízel motor velejárói. Ez mind a tegnapé. A Kramer KL25.5e az első összkerék kormányzásos, teljesen elektromos üzemű homlokrakodó. Új, költséghatékony és mindenek előtt emisszió mentes elektromos hajtású, ez lehetőséget ad az épületekben és zajérzékeny területeken való üzemre is. A KL25.5e nagyon kompakt és az összkerék- kormányzás révén rendkívül fordulékony. A menethajtóműben egy elektromotor kapott helyet, magas teljesítménnyel, egy másik elektromos motor a hidraulika rendszert látja el. A követelményeknek megfelelően a rakodó és a működési terület határozza meg a motor leterheltségét.
Az előnyök pontokba szedve:
Gazdaságosság: Az elmaradó üzemanyag és karbantartási költség nagyobb gazdaságosságot garantál a magasabb beszerzési költségek ellenére is.
Tökéletesebb kezelhetőség: Az elektromos hajtású KL25.5e környezetbarát, mivel működése közben nincs kipufogógáz kibocsátás.
Környezetvédelem: A károsanyag kibocsátás elmaradásával (zaj, CO2) ön hozzájárul az aktív természetvédelemhez. Ön a KL25.5e feltöltéséhez a saját maga által előállított áramot is fel tudja használni.
Emelőkapacitás: Az 1750 kg-os emelőkapacitásnak köszönhetően az elektromos üzemű rakodógéppel nehéz terheket is meg lehet mozgatni. Ezzel a képességével a KL25.5e a legideálisabb „igásló”.
Akkumulátor kapacitás: Terheléstől függően egy feltöltéssel 5 órás használat lehetséges. A töltési idő 6-7 óra – köztes töltés bármikor lehetséges.
A Kramer a különleges partnerigényeket célozza meg a teljesen elektromos rakodóval, ugyanolyan teljesítmény- paraméterekkel, mint egy dízel üzemű gép esetében.
(AGROmashEXPO)