Hatalmasak, nehezek és közben védenek az áramszünet ellen is: az elektromos hajtású pick-up modellek meghódítják az Egyesült Államokat. A mezőgazdasági termelők által is kedvelt pick-up-kategóriában nagy átalakulási folyamatok zajlanak a tengerentúlon.
A Ford F-150 Lightning csaknem hat méter hosszú, két méter magas és több mint három tonna súlyú, hatalmas a rakodótere, 5 fő befogadására alkalmas. Az induló ár csaknem 40 000 dollár, azaz jó 15 millió forintnyi amerikai dollár. A Lightning erős, nagy és megfizethetőnek számít a tengerentúlon és megváltoztathatja a vásárlói gondolkodásmódját. Az e-autózás eddigi ellenzői is szívesen választják ezt a modellt.
A Ford 100 millió dollárt fektetett be a fejlesztésbe. Nagyon sok pénz ment az energiacellákba: a Lightning legdrágább változatának hatótávja 480 kilométer. A 131 kilowattos akkumulátor akár három napig is képes egy családi házat árammal ellátni. Ha legközelebb áramszünet lesz, senkinek sem kell sötétben ülnie – vélekednek sokan.
Az F-150 kultikus modell Amerikában – és évi 800 000 darabbal Amerika legkelendőbb autója. A Ford nagy kockázatot vállal azért, hogy elektromos hajtáslánccal kínálja a modellt, de úgy tűnik, a bátorság kifizetődik.
A Lightning persze nem az egyetlen elektromos szörny, más gyártók is követik a példát. A General Motors a Chevrolet Silverado EV-vel érkezik. A Silverado 2023-tól lesz elérhető 39 950 dolláros induló árral. Állítólagos hatótávolsága 640 kilométer, hasznos teherbírása pedig 5,8 tonna. Még akkor is, ha a rivális Ford már előrébb van, az amerikai Evercore tanácsadó cég autószakértői „erős várakozásokkal” tekintenek a Silveradóra – írják egy elemzésben.
Az amerikaiak szerelme a pick-up-modellek iránt – európai szemszögből nézve furcsának tűnik. De az Egyesült Államokban, amely a széles utcákkal, a nagy parkolókkal és a gyakran közlekedő emberekkel jellegzetes, évtizedek óta a legnépszerűbb autók közé tartoznak. Az eladott új autók több mint 20 százaléka pick-up, arányuk kétszerese a SUV-okénak.
A pick-upokat tömeggyártásnak tekintik, vidéki lakosok és mesteremberek autóinak. Senki sem gondolta volna, hogy mostanra szinte minden ember elektromosan vezethet majd. Általános tévhit, hogy a tipikus pick-up vásárló konzervatív, és kevésbé lelkesedik az elektromos autókért.
„A Fordnál úgy gondoljuk, hogy az elektromos autóknak a tömegeket kell megszólítaniuk, és nem a jövő egzotikus autóinak kell lenniük” – mondta Melissa Miller, a gyártó közpolitikai felelőse. „Tehát a legnépszerűbb modelljeink villamosításával kezdjük: az F-150-et és a Mustangot tettük a sor elejére.” A Mustangot az amerikai középkategóriás sportautók megtestesítőjének tartják – írta a német Handelsblatt.
A Rivian gyártó R1T elektromos pick-upja három másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, olyan gyors, mint egy Porsche – és közben egy pick-up. A Rivian a Tesla riválisának számít, és jelenleg túlszárnyalja az e-autó úttörőjét. A Rivian R1T pick-up szépen megtervezett, és 2021 szeptembere óta gyártják.