A cseh Zetor sikeresen átvészelte a válság éveit, és előrukkolt a 6-os traktorszériával, amely a 130–171 LE-s teljesítménytartományt foglalja magában.
Az elmúlt években kialakult globális gazdasági válság komolyan érintette a mezőgépgyártókat is. Az ágazat korábban meglepően simán átvészelte a koronavírus-járvány révén beköszöntött krízist, az utóbbi években viszont sorozatos csődhelyzetekről, gyárbezárásokról, leépítésekről lehetett hallani. Sokak szerint 2024-ben értük el ezen a téren a mélypontot, és a szakma óvatos optimizmussal már a visszarendeződésről beszél.
Ennek a jele lehet a cseh Zetor „feltámadása” is, amely 2024 májusában számottevő, 200 millió cseh koronás (3,2 milliárd forintos) költségcsökkentő intézkedéseket jelentett be. Ezt nem kizárólag elbocsátásokkal próbálta elérni (160 dolgozót küldtek el), hanem a hatékonyság növelésével, például a digitalizáció és az energiatakarékos megoldások bevezetése révén. Csökkentették a termelési és raktározási kapacitást is, elkerülve a felesleges túltermelést.
A Zetor abban bízott, hogy így 2025-ben már újra profitot termelhetnek, és a számításaik alighanem beválhattak. A brnói márka az idei hannoveri Agritechnica mezőgazdasági kiállításon is biztató életjeleket mutatott, leleplezte az új 6-os traktorsorozatot, amelynek tagjai TOPCON navigációval felszerelve már centiméteres pontosságú munkavégzésre képesek.

Lesz új 5-ös és 7-es sorozat is
A Zetor idén nem költött önálló standra Hannoverben, az új erőgép így a cseh stand gyöngyszemeként jelent meg a látogatók előtt. A széria 4 modellt foglal magában, a 6130 (130 LE), 6140 (141 LE), 6160 (156 LE) és 6170 (171 LE) változatokat. Az összes traktor 4,1 literes, négyhengeres Deutz motorokkal, valamint ZF váltókkal van felszerelve, és szemmel láthatólag megtartották a neves olasz Pininfarina dizájnstúdió által megrajzolt vonzó külsőt is.

A rugózott fülke belsejében új légkondicionáló kapott helyet, illetve légrugós, elfordítható ülés, érintőképernyős terminál, és akár 12 LED munkalámpát is az erőgépre tudnak szerelni. A rugózott Carraro első híd kapacitása 4,7 tonna, a hidraulikaszivattyúé 120 l/min, a hátsó emelési kapacitás 9,7 tonna (a front 3,5 tonna), és 4-féle TLT-fordulat közül választhat a kezelő.
Az új 6-os sorozat már szeptemberben gyártásba került a Zetornál, és Brnóban tervezik az új 5-ös szériát is, amely a Proximát fogja leváltani. Határidő megnevezése nélkül szóba került a 7-es széria jövőbeni érkezése is, ennél a hathengeres motor 180–220 LE teljesítmény leadására lesz képes.
Itt az új 6-os sorozat legnagyobb, 171 LE-s tagja munka közben, egy ötfejes váltvaforgató ekével:
(Fotók: Zetor)