Egy lelkes rajongó megalkotta az eddigi leggyorsabb MTZ/Belarus traktort, ami szántóföldi munkára ugyan nem alkalmas, de a fantasztikus masinát immár a gyár is a „nevére vette”.
A fehérorosz MTZ/Belarus mezőgépgyártó vállalat 1946-ban kezdett (akkor még szovjet „színekben”) traktorokat készíteni. A minszki üzem termékei a fél világba eljutottak, milliószám kerültek a gazdákhoz, így nem meglepő, hogy valóságos kultusz alakult ki a márka körül.
Az orosz Alexander Maljar olyan versenygépet faragott egy piros, 1997-es MTZ-80 modellből, amely a leggyorsabb MTZ traktornak számít a világon. Turbómotor, tárcsafékek, versenyülés, bukókeret, 102 km/h-s csúcssebesség – mi kell még? A férfi versenyeken is rendszeresen kipróbálja „szörnyszülöttjét”.
Maljar a saját YouTube-csatornáján is dokumentálta az átépítés munkálatait, ami 3-4 évvel ezelőtt kezdődött. Teljesen szétszerelte, lecsupaszította a régi MTZ-80-ast, és úgy sikerült átalakítania, hogy közben megmaradt közúton is használható traktornak (szántóföldi munkára viszont már nem alkalmas, de trélert vontatni tud).
Az ikerturbóssá változtatott motor 220 LE teljesítményre képes. A tulajdonos az erőgép külsejére is odafigyelt, lecserélte a sárvédőket, az orr-részre gallytörő rács került, látványosan megváltozott a kipufogó is, lényegében az egész masina „krosszosabbá” vált.
A Szverdlovszki területről származó Maljar nem különösebben kíméli kedvencét a különféle megmérettetéseken. Egy orosz szántóverseny betétprogramján például felborult a túl nagy tempó miatt, de a bukfencet néhány karcolással megúszta. A traktor viszont alapos renoválásra szorult.
A közelmúltban a speciális MTZ orosz gazdáját nagy megtiszteltetés érte, meghívást kapott a fehérorosz gyártóüzembe. Eddig csak Pioneernak hívta a masináját, de a vállalat immár megengedte neki, hogy a Belarus feliratot is a motorburkolatra ragassza.
Nincs akadály az autópályán sem:
Ijesztő a bukfenc (28 perc körül):