Egyelőre 200 darab készült el az MTZ/Belarus gázüzemű motorral felszerelt traktoraiból, amelyek nagy segítséget nyújtanak a gazdáknak az üzemanyagköltség visszaszorításában.
Az MTZ/Belarus a második világháborút követően, 1946-ban szovjet márkaként kezdte meg működését. Ma már a fehérorosz gazdaság bevételeit gyarapítja értékesítéseivel, ami nem jelentéktelen tétel, hiszen éppen idén tavasszal adták hírül, hogy elkészült a 4 milliomodik traktor Minszkben.
Nem mindennapi mérföldkő volt ez a gyártó történetében, hiszen a 3 milliós határt 1995-ben adták át, vagyis bő negyedszázad kellett az újabb egymillió darab összeszereléséhez és eladásához.
Az MTZ/Belarus a termékei 95 százalékát külföldön értékesítette az orosz-ukrán háború előtt, ez az arány viszont alighanem romlott mostanában, hiszen a nyugati szankciók Fehéroroszországot is sújtják.
Talán ez az oka annak is, hogy az MTZ/Belarus idén nyáron bejelentette, miszerint gázüzemű motorokkal felszerelt traktorok gyártásába kezd a tatárföldi Jelabugában. Az elhatározást pedig gyorsan követte a tett, a napokban ugyanis a fehérorosz gyártó közösségi oldalán feltűnt egy mutatós Belarus 2022-es modell, a fülkéje mögött egy diszkrét gázpalackkal.
Az új termék a fehérorosz márka, valamint a Gazprom Gazomotornoe Toplivo és a RariTEK Holding együttműködéséből született meg. A tervek szerint 2023–2024 során egyelőre 200 ilyen traktort szerelnek össze, legfőképpen Belarus 1221.3-as modelleket, de a fotó tanúsága szerint a modernebb dizájnú 2022-es traktornak is elkészítették a gázüzemű változatát.
Az MTZ/Belarus elsősorban az üzemanyagköltségek csökkentésével, valamint a környezetterhelés visszaszorításával indokolta az újfajta hajtás bevezetését. Minden bizonnyal azonban szerepet játszik benne az is, hogy a nagyjából másfél éve zajló orosz-ukrán következményeként megjelent a kőolaj alapú üzemanyagokkal való takarékoskodás igénye is Fehéroroszországban, valamint az egyik legnagyobb gazdasági partnernek számító Oroszországban.
(Fotók: Belarus Tractors/Facebook)