Gépinfo

Gépmúzeumok II. – Gépmúzeum Mezőkövesden (2.)

Agrofórum Online

A mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum gépgyűjteményének legtekintélyesebb részét a lokomobilok és a traktorok képezik.

A mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum gépgyűjteményének legtekintélyesebb részét a lokomobilok és a traktorok képezik. A legérdekesebbekkel Kádár Zoltán múzeumigazgató kalauzolásával ismerkedhettem meg. A több mint 60 db lokomobil mintegy fele benzines üzemelésű, de ezen túl szívógáz-lokomobilok, gőzlokomobilok is láthatók. Ezek a 2-3 tonna súlyú, a 20. század elején készült – benzines, egyhengeres négyütemű, nagy lendkerekes – „ős” gépek a kisparaszti gazdaságok első motoros erőgépei voltak. A traktorok teljes elterjedéséig használták, vontatták lóval, vagy emberi erővel, de leginkább cséplőgépek meghajtására vették igénybe a 19. század utolsó éveitől az 1930-as évek végéig.

A lokomobilok

A benzines lokomobilok közül a gyűjtemény legrégebbi darabja a szombathelyi Mayer-gépgyár 1896-ban gyártott példánya (1. kép), amely 1903-ban került – elsőként – Mezőkövesdre.


1. kép: A Mayer gépgyár benzines lokomobilja (1896)

Ugyancsak a legrégebbiek közé tartozik az 1904-ben, a Höcker Testvérek budapesti gépgyárában készült gőzlokomobil, amiből ez az egy működőképes példány van az országban (2. kép).


2. kép: A Höcker Testvérek gőzlokomobilja (1904)

Majdnem ugyanilyen „öreg” – és szintén egyedi példány – az 1906-ban, a Szilágyi és Diskant Gépgyárban (Miskolc) készült 7-9 LE-s nyersolaj lokomobil. Az 1910-es gyártású a Hofherr-Schrantz gyár gőzlokomobilja (3. kép); 1912-ből való a MÁVAG 8 LE-s gőzlokomobilja (4. kép) és a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára által gyártott szívógáz-lokomobil (5. kép). Utóbbi érdekessége és különlegessége a robusztus tüzelőtér-generátor, ahol a faszén tüzelése és elgázosítása történt, és ami a működtetés technikai alapját képezte.


3. kép: A Hofherr-Schrantz gyár gőzlokomobilja (1910)

(Trianon után nagyon elterjedtek ezek a gépek, sőt szívógáz-üzemű teherautókat is működtetek, mivel a faszén alapú üzemanyag itthon is „megtermelhető” volt.) A MEB típusú HSCS lokomobil is 1920-as évjáratú, amivel kisebb teljesítményt igénylő berendezéseket (szecskavágókat, darálókat stb.) hajtottak.


4. kép: A MÁVAG gőzlokomobilja (1912)


5. kép: Faszéntüzelésű szívógáz-lokomobil (1912)

A gazdag lokomobil gyűjteményhez képest jóval „szerényebb” az ún. magajáró gépek sora. Az ugyancsak robusztus masinák – rövid ideig – átmenetet képeztek a lokomobilok és a traktorok között; főleg uradalmi műhelyekben, gépész-kovácsok gyártották, leginkább lokomobilból. Ezek a gépek elhúzták a cséplőgépet, az elevátort, „megspórolva” ezzel a lóerőt, a lóval való vontatást. Egy ilyen az 1910-es években Hercz Jenő miskolci gépgyárában és vasöntödéjében készült magajáró gép (6. kép).


6. kép: Magajáró – Hercz Jenő gépgyárából (1910-es évek)

Traktorok

A magajárók üzemelésének valóban rövid időszaka után, még a lokomobilok mellett kezdtek megjelenni a traktorok, amelyek fokozatosan vették át az előbbiek helyét. Rohamos elterjedésük, korszerűsödésük „robbanásszerűen” változtatta meg a mezőgazdasági munkafolyamatokat, és váltak szinte „egyeduralkodó”, nélkülözhetetlen erőgépekké.
A gyűjtemény legrégebbi példánya az 1921-es gyártású izzófejes Lanz-Bulldog traktor (7. kép), amiből ez az egy működőképes példány található Magyarországon. A „bulldog” elnevezést a hengerfej formája után kapta. Érdekessége hogy nincs még sebességváltója, a motor forgásirányát kellett megváltoztatni a hátramenet eléréséhez; de pl. az is, hogy az alapöntvény első része egyben a kipufogódob is, hátsó része pedig a hűtővíz-tartály. A legrégebbiek között vannak Hofherr-traktorok is – de ezekről kicsit később.


7. kép: Izzófejes Lanz-Bulldog traktor (1921)

A sok felújított, működőképes traktor közül néhány kuriózumot érdemes megemlíteni. Ilyen ritka példány pl. az 1920-as évekből származó benzin/petróleum üzemű angol Austin (8. kép).


8. kép: Az angol Austin traktor (1920-as évek)

Különlegesség a II. Világháború után, 1948. környékén a Hofherr R 20-22 mintájára készült MÁVAG T 20-25 traktor is (9. kép), amely közepes és kis-gazdaságok számára szolgált.


9. kép: A MÁVAG T 20-25 traktor (1948. körüli)

Eredetileg szántó-traktornak készült, de gyorsasága miatt később inkább vontatásra használták (ezért is látták el vasabronccsal a „körmös” kerék mellett). Az Plzenben készült, 1949-es gyártású 30 LE-s Skoda (10. kép) traktort 2011-ben újították fel és hozták működőképes állapotba.


10. kép: Skoda traktor (1949)

Még felújításra vár az a román UTOS 45 LE-s traktor (11. kép), amely a brassói traktorgyárban készült 1961 környékén. Felújítását és annak költségeit egy vállalkozó vállalta; a 2012. évi őszi gépbemutatón már ezzel kíván megjelenni!


11. kép: A román UTOS – felújítás előtt (1961. körüli)

Az 1960-as évek „terméke” a 28 lóerős német (Fridrichshafen) Porsche-traktor is (12. kép), amely szintén 2011-ben lett felújítva.


12. kép: Felújított Porsche-traktor (1960-as évek)

Nemrég kapták ajándékba a 28 lóerős, 1966-os gyártású szovjet Vlagyimirec T-28 traktort (13. kép), amely benzinnel indul, de dízelüzemű, és az a különlegessége, hogy mindkettő égése ugyanabban a hengertérben történik.


13. kép: Szovjet Vlagyimirec (1966)

Kicsit az időben visszalépve figyelemre méltó érdekesség az 1950-es DR-50 traktor (14. kép) (Vörös Csillag Traktorgyár), amely a későbbi híres DUTRA elődjének tekinthető. Száznál kevesebb készült belőle, az itt láthatón kívül még egy működőképes példány található, Gödöllőn.


14. kép: DR-50 traktor (1950)

A 100 éves Hoffher traktor

A „Hofherr-családról” külön érdemes megemlékezni és képviselőit bemutatni; annál is inkább, mivel ez a világ, illetve európai hírű márka idén ünnepli 100 éves születésnapját. Tegyünk egy rövid visszapillantást. A mezőgazdasági gépgyártás legendás alakja Matthias Hofherr (vagy ahogy Magyarországon széles körben ismerték: Hofherr Mátyás) 1869-ben „M. Hofherr” néven üzemet alapított szülővárosában, a németországi Moosbeurenben mezőgazdasági gépek és eszközök gyártására. 1881-ben, Bécsben, a magyar származású Schrantz János tőkés üzlettárs belépésével az üzem társas céggé alakult és felvette a „Hofherr & Schrantz” nevet. A cég először 1888-ban Budapesten, a Váci körúton (mai Bajcsy Zsilinszky úton) létesített fiókraktárat. Ezt követőn 1900-ban Hofherr Mátyás Kispesten megalapította Magyarország legnagyobb mezőgazdasági gépgyárát, melynek élére legidősebb fia, Rudolf került. Két évvel később öccse Albert vette át a gyár vezetését és haláláig (1933) maradt az üzem élén. 1912-ben a cég megvásárolta az angol Clayton-Shuttleworth gyár európai telepeit és megalakult a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gép-gyári Művek Rt. (HSCS). A kispesti gyár alig egy évtized alatt az innen kikerülő kiváló minőségű erő- és munkagépek révén vált világhírűvé.


15. kép: A HSCS MEZ 28 traktor (1928)

A gépmúzeum nagyon komoly Hofherr traktorgyűjteményének „legöregebb” darabja az 1928-ban készült 30 lóerős HSCS MEZ 28 (15. kép).


16. kép: A HSCS R 20-22 traktor (1940)

Jóval későbbi az 1940-es HSCS R 20-22 (16. kép), a „kis-gazdák”, kis gazdaságok traktora, amelynek mintájára készült később a már említett MÁVAG T 20-25. (Kicsit előbbi az 1930-as évekből a HSCS R 30-35.) A HSCS G-35 (17. kép) az 1949/50-es években készült és kevesebb van belőle, mint az 1955-ös GS-35-ből (18. kép), amelyről már hiányzik a Hofherr felirat, „helyette” a Vörös Csillag Traktorgyár szerepel.


17. kép: A HSCS G-35 traktor (1949/50)

Az ízelítőként bemutatottakon túl még jó néhány felújított, illetve felújításra váró gép, traktor sorakozik a múzeumban, és várja az „életre keltést”, a restaurálást, amely persze elsősorban anyagiak kérdése. Minden évben gyarapodik néhány felújított géppel a múzeum és midig marad új feladat, új, felújításra váró gép.


18. kép: A HSCS GS-35 traktor (1955)

Mesterségek műhelyei

Komplett műhelyek bemutatására is vállalkozott a múzeum: így pl. felszerelt, működőképes kovácsműhely (19. kép), vashengeres kendertörő (20. kép) és más mesterségek műhelyei elevenednek meg.

Régi álom valósult meg 2011-ben, amikor elkészült a kékfestő-mángorló épülete a teljes berendezéssel együtt („Füzeskuti József kék- és kelmefestő, Mezőkövesd” műhelye). A tervek között szerepel – újabb területgyarapodás esetén – egy szikvízüzem (szódavíztöltő) és egy napraforgóolajütő-üzem felállítása komplett berendezéssel együtt, és itt az épületben kapna helyet a múzeumi adattár, hogy kutatható legyen a felhalmozott anyag.


19. kép: Kovácsműhely

Tervek tehát bőven vannak, a megvalósításra minden hazai és uniós pályázati lehetőséget kihasználnak; szerencsére Mezőkövesd városa partner ebben. A múzeum fő profilja – mint neve is mutatja – a mezőgazdasági gépek gyűjtése, restaurálása és bemutatása, de ezen kívül igen komoly múzeumpedagógiai tevékenységet folytatnak és szakmai rendezvényeket is szerveznek. A már hagyományos gépésztalálkozó mellett idén 3. alkalommal szerveznek országos kovácstalálkozót és versenyt. A legkisebbeknek sokadszor tartanak állatsimogatót, mutatják be Mezőkövesd gazdálkodásának múltját és ragadnak meg minden alkalmat arra, hogy ezt az egyedülálló gyűjteményt gyarapítsák és népszerűsítsék. Nagyon jó szakmai kapcsolatban állnak a Szent István Egyetemhez tartozó gödöllői Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeummal, a VM Műszaki Intézetével és az ország magán gépgyűjtemény-tulajdonosaival.


20. kép: Vashengeres kendertörő

A múzeum eddigi töretlen szakmai fejlődése, gyarapodása remélhetőleg az elkövetkező időszakban is tovább folytatódhat.

Folytatás következik!

(A mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum elérhető: 3400 Mezőkövesd, Eötvös József út 30-32.; Tel./Fax: 36 49/ 312-820; e-mail: gepmuzeum@hermuz.hu)

Dr. Szekeres Béla okl. agrármérnök
Budapest

A cikk az Agrofórum Szaklap 2012. márciusi számában jelent meg!

(Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Ha gazdálkodó a lakberendező - Menő bútorok veterán traktorokból

2018. április 24. 05:56

Minibár a benzines kannából, asztal és bárpult a motorháztetőből, szék a traktorok üléséből, asztali lámpa John Deere tartozékokból.

Drámaian csökkent a török traktorgyártó profitja

2020. február 7. 09:17

Az isztambuli tőzsdén jegyzett török traktorgyártó vállalat operatív eredménye 54 százalékkal 150 millió törtök lírára esett vissza 2018 első kilenc hónapjához képest.

Óriástraktor érkezett Kínából, kerekes rakodóból született meg

2024. február 8. 15:40

Pár év alatt fejlesztette ki a kínai LiuGong az óriástraktorát, amely a fő termékei közé tartozó kerekes rakodók alapjaira épült.

Gázüzemű MTZ/Belarus traktorok kerültek piacra, új irány a fehérorosz gyártónál

2023. október 2. 09:40

Egyelőre 200 darab készült el az MTZ/Belarus gázüzemű motorral felszerelt traktoraiból, amelyek nagy segítséget nyújtanak a gazdáknak az üzemanyagköltség visszaszorításában.