Az egykori szovjet (ma fehérorosz) traktormárkával kapcsolatos hírek még mindig megdobogtatják a magyar gazdák szívét.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy az új traktorok környezetvédelmi szempontból ma már felveszik a versenyt az új személyautókkal. Nagyban köszönhető ez az Európai Unió (EU) intézkedéseinek, a közösség lassan egy évtizede jelentette be az ezzel kapcsolatos szigorításokat.
A döntés szerint 2021-től már nem lehetett olyan dízelmotorokat szerelni az új mezőgazdasági erőgépekbe, amelyek nem teljesítik a Stage V emissziós előírásokat, bár az 56 kW-nál nagyobb, de 130 kW-nál kisebb motorteljesítményű kategóriák 2 év türelmi időt kaptak ebből a szempontból.
Magyarországon is rég megszokták már a gazdák, hogy az új gépek kizárólag a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelően kerülnek forgalomba, igaz, ezzel jó néhány márka és modell ki is lett zárva a választhatók közül. Az idehaza a rendszerváltás előtti időkben rendkívül népszerű MTZ/Belarus is megugrotta a lécet, már 2020-ban teljesítette az EU minősítő vizsgálatokat, akkor Caterpillar erőforrásokat szerelve a gépeibe.
Környezetbarátabb motorokkal
Létezik azonban számos olyan traktormodell a fehérorosz gyártó kínálatában, amelyek éppen a fenti kizáró előírások miatt nem juthatnak el soha Magyarországra. A minszkiek azonban nem aggódnak, az orosz-ukrán háború, illetve az ezzel kapcsolatos nyugati szankciók ellenére is igyekeznek töretlenül fejlődni és piacot bővíteni.
A közelmúltban azt a nagy bejelentést tették, hogy 2027-től már nem lesz olyan traktoruk, amely legalább a Stage IIIA emissziós előírásokat nem teljesíti. A vállalás Európába kevés lesz, ám az Eurázsiai Gazdasági Unió (EaEU) tagországainak megfelel. Ennek Fehéroroszország mellett Oroszország, Örményország, Kazahsztán és Kirgizisztán a teljes jogú tagjai (mondhatni a fél Szovjetunió), de megfigyelőként vagy potenciális, jövőbeni tagként Irán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán, Mongólia is ott van, amelyek együttesen már tekintélyes piacot képviselnek.
Az MTZ/Belarus is tudja, hogy a környezetvédelmi előírások a mezőgépekkel kapcsolatban is évről évre szigorodnak, ezért a fejlesztéseik már ezekre is irányulnak. Az EaEU már most a legnagyobb felvevőpiacot jelenti számukra, márpedig ott 2027. március 31. után már csak az említett, legalább Stage IIIA besorolású motorokat lehet majd használni.
(Vezérkép: Belarus Tractors/Facebook)
Itt egy fehérorosz újdonság, a Belarus 5425: