Gépinfo

Hidrogén-tüzelőanyagcellás kishaszonjárművek a láthatáron

Agrofórum Online

Még 2021 végén mutatták be a Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjármű szériaváltozatát. A középkategóriás áruszállító hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitele nem csak a francia autógyártó portfóliójában számított újdonságnak.

A tradicionális autóipari szereplők kínálatában sem akkor, sem azóta sem Európában, sem a Távol-Keleten nem szerepelt olyan középkategóriás furgon, amelynek bármilyen formában a hidrogén biztosította volna a működéséhez szükséges energiát.

Évi ötezer tüzelőanyag-cellás haszonjármű

Az azóta eltelt időszakot a piac megerősítésével, a gyártás felfuttatásával töltötték a Peugeot és társmárkái. Miután a franciaországi Hordainben működő üzemben 2022 őszén beindult – a világon megint csak egyedülálló módon a modell dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron – az üzemanyagcellás haszonjármű gyártása, az autógyártó jelentős beruházásokkal növelte annak kapacitását. Így a tervek szerint 2024-ben már évi ötezer tüzelőanyag-cellás haszonjármű készülhet a 2440 embert foglalkoztató gyárban.

SymphonHy gigagyár

Az ezekbe beépített tüzelőanyag-cellákat Európa legnagyobb ilyen profilú üzemében: az egymilliárd eurós összberuházással elkészült SymphonHy gigagyárban állítják elő. Ezt december elején adta át a franciaországi Saint-Fons-ban az üzemanyagcellás technológiák egyik legnagyobb globális szakértője, a Symbio. Ez 2024 nyara óta három szereplő – a Forvia, a Michelin és a Peugeot anyavállalata, a Stellantis – egyenlő tulajdoni arányú vegyesvállalataként folytatja tevékenységeit.

A Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjárműve világújdonságnak volt tekinthető 2021-es bevezetésekor
A Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjárműve világújdonságnak volt tekinthető 2021-es bevezetésekor

100 000 darab tüzelőanyagcella

A jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású létesítmény eleve a francia üzemanyagcellás furgon és testvérmodelljeinek kiszolgálására jött létre. 2028-ra pedig megépül a Symbio második gigaüzeme, és azzal az éves termelési kapacitás eléri a 100 000 darab tüzelőanyag-cellát. 2030-ra pedig a Symbio észak-amerikai tevékenységeit is kibővítve ezt is megduplázzák.

A Peugeot és a – vele akkor még csak stratégiai partneri kapcsolatban álló – Symbio annak idején közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz és az ügyfélkör elvárásaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő komponensből állnak. Ezek egymáshoz viszonyított méretezésével teljesen eltérő karakterű és felhasználási célú járműveket kaphatunk.

Két véglet között az arany középút

Az egyik véglet, amikor a tüzelőanyag-cella csupán hatótávolság-növelőként van jelen egy nagy kapacitású akkumulátor mellett. A másik, amikor épp fordítva: a hidrogénüzemű áramfejlesztő gondoskodik a jármű hajtásáról, az akkumulátor pedig csak segítőként, kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energiaáramlásban.

A Peugeot e-Expert Hydrogen ezekkel szemben az arany középutat választotta: ha tetszik, tekinthetjük teljes értékű plug-in hibrid modellnek, amelyben a szokásos belső égésű motor szerepét veszi át az tüzelőanyag-cella. Az utasülések alatt elhelyezett, 10,5 kWh kapacitású akkumulátor 50 kilométerre elegendő energiát tárol, majd a 45 kW-os tüzelőanyag-cella és a fedélzeten tárolt 4,4 kilogrammnyi hidrogén további 350 kilométer zavartalan megtételét teszi lehetővé. A valóságban persze a két energiaforrás működése nem különül el egymástól. A vezérlés minden pillanatban úgy osztja meg közöttük a munkát, hogy a lehető legjobb hatásfokon tudjanak üzemelni.

Hidrogéntöltő infrastruktúra

Ez a közepes teljesítményű (Mid-Power) konfiguráció egyrészt ideálisan alkalmazkodik a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítettségéhez. Másrészt a komponensek méretezése révén nem tette szükségessé az akkumulátoros elektromos e-Expert jelentős átalakítását.

Fotó: Peugeot

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Életjeleket mutat a Zetor, fantasztikus újdonsággal tért vissza

2025. november 16. 13:10

A cseh Zetor sikeresen átvészelte a válság éveit, és előrukkolt a 6-os traktorszériával, amely a 130–171 LE-s teljesítménytartományt foglalja magában.

Új fegyverrel jelentkeztek az indiaiak, most már a világelsőség a cél

2025. november 15. 13:10

A 100 LE alatti teljesítménytartományban tör világelsőségre az indiai TAFE, amely most új fegyvert vet be ennek érdekében.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

Visszaesett a hazai autópiac novemberben

2018. december 9. 03:33

Az összevont listán novemberben Ford, Suzuki, Volkswagen sorrend alakult ki. A múlt havi 13 495 darabos értékesítés 7 százalékos éves visszaesést jelent. Idén ez a második hónap, amikor mínuszt regisztráltak.

Ezeket szeretjük: Suzuki Vitara, Ford Ranger és Ford Transit

2019. február 12. 05:47

A hazai újautó-piac bővülés folytatódik. Idén januárban összesen 11 722 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba.

Lendületesen bővült a hazai újautó-piac augusztusban

2019. szeptember 9. 12:46

Az összevont eladási listán augusztusban Suzuki, Ford, Volkswagen, Toyota, Opel sorrend alakult ki. A múlt havi 18 271 darabos értékesítés 24,3 százalékos éves bővülést jelent.

Ez már a koronavírus: visszaesés az újautó-piacon

2020. április 7. 14:33

Az első negyedévben összesen 38 319 személyautó és kishaszonjármű kelt el itthon, ez 5,6 százalékos csökkenés 2019 első negyedévéhez képest.