Gépinfo

Hidrogén-tüzelőanyagcellás kishaszonjárművek a láthatáron

Agrofórum Online

Még 2021 végén mutatták be a Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjármű szériaváltozatát. A középkategóriás áruszállító hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitele nem csak a francia autógyártó portfóliójában számított újdonságnak.

A tradicionális autóipari szereplők kínálatában sem akkor, sem azóta sem Európában, sem a Távol-Keleten nem szerepelt olyan középkategóriás furgon, amelynek bármilyen formában a hidrogén biztosította volna a működéséhez szükséges energiát.

Évi ötezer tüzelőanyag-cellás haszonjármű

Az azóta eltelt időszakot a piac megerősítésével, a gyártás felfuttatásával töltötték a Peugeot és társmárkái. Miután a franciaországi Hordainben működő üzemben 2022 őszén beindult – a világon megint csak egyedülálló módon a modell dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron – az üzemanyagcellás haszonjármű gyártása, az autógyártó jelentős beruházásokkal növelte annak kapacitását. Így a tervek szerint 2024-ben már évi ötezer tüzelőanyag-cellás haszonjármű készülhet a 2440 embert foglalkoztató gyárban.

SymphonHy gigagyár

Az ezekbe beépített tüzelőanyag-cellákat Európa legnagyobb ilyen profilú üzemében: az egymilliárd eurós összberuházással elkészült SymphonHy gigagyárban állítják elő. Ezt december elején adta át a franciaországi Saint-Fons-ban az üzemanyagcellás technológiák egyik legnagyobb globális szakértője, a Symbio. Ez 2024 nyara óta három szereplő – a Forvia, a Michelin és a Peugeot anyavállalata, a Stellantis – egyenlő tulajdoni arányú vegyesvállalataként folytatja tevékenységeit.

A Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjárműve világújdonságnak volt tekinthető 2021-es bevezetésekor
A Peugeot e-Expert Hydrogen kishaszonjárműve világújdonságnak volt tekinthető 2021-es bevezetésekor

100 000 darab tüzelőanyagcella

A jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású létesítmény eleve a francia üzemanyagcellás furgon és testvérmodelljeinek kiszolgálására jött létre. 2028-ra pedig megépül a Symbio második gigaüzeme, és azzal az éves termelési kapacitás eléri a 100 000 darab tüzelőanyag-cellát. 2030-ra pedig a Symbio észak-amerikai tevékenységeit is kibővítve ezt is megduplázzák.

A Peugeot és a – vele akkor még csak stratégiai partneri kapcsolatban álló – Symbio annak idején közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz és az ügyfélkör elvárásaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő komponensből állnak. Ezek egymáshoz viszonyított méretezésével teljesen eltérő karakterű és felhasználási célú járműveket kaphatunk.

Két véglet között az arany középút

Az egyik véglet, amikor a tüzelőanyag-cella csupán hatótávolság-növelőként van jelen egy nagy kapacitású akkumulátor mellett. A másik, amikor épp fordítva: a hidrogénüzemű áramfejlesztő gondoskodik a jármű hajtásáról, az akkumulátor pedig csak segítőként, kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energiaáramlásban.

A Peugeot e-Expert Hydrogen ezekkel szemben az arany középutat választotta: ha tetszik, tekinthetjük teljes értékű plug-in hibrid modellnek, amelyben a szokásos belső égésű motor szerepét veszi át az tüzelőanyag-cella. Az utasülések alatt elhelyezett, 10,5 kWh kapacitású akkumulátor 50 kilométerre elegendő energiát tárol, majd a 45 kW-os tüzelőanyag-cella és a fedélzeten tárolt 4,4 kilogrammnyi hidrogén további 350 kilométer zavartalan megtételét teszi lehetővé. A valóságban persze a két energiaforrás működése nem különül el egymástól. A vezérlés minden pillanatban úgy osztja meg közöttük a munkát, hogy a lehető legjobb hatásfokon tudjanak üzemelni.

Hidrogéntöltő infrastruktúra

Ez a közepes teljesítményű (Mid-Power) konfiguráció egyrészt ideálisan alkalmazkodik a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítettségéhez. Másrészt a komponensek méretezése révén nem tette szükségessé az akkumulátoros elektromos e-Expert jelentős átalakítását.

Fotó: Peugeot

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Piacra került az egyik legmutatósabb nagytraktor, a műszaki tartalomra is elégedetten csettinthetünk

2025. december 8. 13:10

A hatalmas kiterjedésű mezőgazdasági területek művelése nagy teljesítményű gépeket kíván meg, ezt az igényt elégíti ki Argentína legnagyobb gyártója is.

Földindulásszerű bejelentés, erre a hírre vártak hónapok óta a mezőgépgyártásban

2025. december 6. 16:10

Hatalmas cégfelvásárlás híre érkezett a rakodógépek területéről, az ügylet a magyarországi gazdálkodókat is alighanem érinteni fogja.

Egyesül a MEGOSZ és a MEGFOSZ, szenzációs együttműködés körvonalazódik, megvan az új név is

2025. december 3. 09:10

A géptámogatások intézményesített rendszere is generálta eddig a gépgyártók és a gépforgalmazók közötti különbözőséget, aminek most véget lehet vetni.

Hihetetlenül olcsó a Valtra új traktorszériájának fenntartása, már csak tankolni kell

2025. december 1. 13:10

A fenntarthatóság és környezetvédelem fogalmait eddig talán nem kapcsoltuk a mezőgazdasági traktorokhoz, de a Valtra újdonsága ebben is változást hoz.

A pick-up-piac 16 százalékkal csökkent tavaly

2021. január 6. 06:48

2020-ban összesen 150 072 járművet adtak el. Ez 2019-hez képest 18,5 százalékos mínusz, a két évvel ezelőttihez képest enyhébb, 5,8 százalékos a mérséklődés.

Csaknem húsz százalékos pluszban a pick-up-piac

2021. július 6. 10:47

A tavalyhoz képest 18,3 százalékkal 2811 darabosra bővült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 58 százalékos piaci részesedéssel

Kilőtt a pickupok eladása az első negyedévben

2024. április 10. 10:10

Márciusban 15 096 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 12 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, a két évvel ezelőttivel összevetve pedig 18 százalékos a bővülés.

Lendületesen bővült a hazai újautó-piac augusztusban

2019. szeptember 9. 12:46

Az összevont eladási listán augusztusban Suzuki, Ford, Volkswagen, Toyota, Opel sorrend alakult ki. A múlt havi 18 271 darabos értékesítés 24,3 százalékos éves bővülést jelent.