31℃ 19℃
június 6. Norbert, Norberta, Cintia
Gépinfo

Jó ötlet vagy tilos fűtőolajat tankolni dízel helyett?

Agrofórum Online

A dízel ára jelentősen meghaladja a fűtőolaj árát. Nem csoda, hogy időről időre felmerül a kérdés, helyettesítheti-e a fűtőolaj a gázolajat.

Valószínűleg a legtöbb szakember azt válaszolja a kérdésre, hogy elméletileg helyettesítheti, hiszen a jármű a gázolajjal is működni fog, egy darabig… Egyrészt a két olajtípus összetétele nem azonos, ezért a teljesítmény csökkenésére lehet számítani. Másrészt pedig nem is megengedett, sőt súlyos bírsággal sújthatják, akit rajtakapnak.

Jelentős különbségek

A ’90-es évek közepéig nem volt nagy különbség a fűtőolaj és a gázolaj között, a régi motorok bármelyikkel kiválóan elpöfögtek, természetesen nagy füstfelhőt hagyva maguk után. Manapság viszont más a helyzet.

Az egyik jelentős különbség, hogy a fűtőolaj kéntartalma sokkal magasabb, a kéntartalomtól pedig nagymértékben függ a dízelmotor élettartama. A gázolajban jelen levő kénvegyületek korróziót okoznak, valamint hozzájárulnak a lerakódások megszilárdulásához. A korrodáló hatásnak legjobban kitett alkatrészek az adagolószivattyú és a porlasztó fúvókája, ami az üzembiztonságot is veszélyezteti.

A gázolaj kénvegyületei a motorba jutva nagyrészt kén-dioxiddá és kén-trioxiddá égnek el, amelyek erősen környezetszennyezőek, a megmaradó hányad szulfátként a részecskeemissziót növeli. Kialakulásuk főleg hideg motor esetén, a bemelegedés időszakában jelentős. Ezzel (is) indokolható napjainkban az a törekvés, hogy a motor melegítési üzemidejét minél nagyobb mértékben csökkenteni kell.

A gázolajban levő kéntartalom káros hatását érzékelteti, hogy ha a kéntartalmat 0,4%-ról 1%-ra emelik, akkor a motor elhasználódása 33%-kal növekszik. A gázolajban jelen levő kénvegyületek káros hatását adalékokkal lehet csökkenteni; teljesen kiszűrni viszont nem lehet.

A nyersolaj 0,2-1% közötti kéntartalommal rendelkezik, az Európában jelenleg kapható gázolajok maximum 0,05% ként tartalmazhatnak. Ezzel szemben még az alacsony kéntartalmú fűtőolajban is ez az érték 1%-ig elfogadott.

A gázolajhoz ráadásul olyan adalékanyagokat adnak, amelyek felgyorsítják az égést. Ezek a fűtőolajból hiányoznak, miközben az utóbbi égésekor több korom képződik, ami szintén motorkárosító hatású.

Szigorúan büntetik is

Ha valakit nem sikerült meggyőzni arról, hogy az olcsóbb fűtőolaj árt a motornak és árt a környezetnek is, azt remélhetőleg a súlyos büntetés visszariasztja. Ugyanis ha ellenőrzés során valakit rajtakapnak, hogy fűtőolajat tankolt, akkor a jogszabályok szerint a vagyoni hátrány (azaz a meg nem fizetett jövedéki adó) mértékének kétszeresétől ötszöröséig terjedő büntetést, de legkevesebb 30 ezer forint jövedéki bírságot kell fizetnie.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

2021. október 20. 09:26

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.

Tudjuk, hogyan alakulhatnak az üzemanyagárak az év végéig

2023. november 25. 07:10

Januártól biztosan 40 forint körüli összeggel nő az üzemanyagok literenkénti ára Magyarországon a jövedéki adó kötelező emelése miatt – de addig vajon mivel kell számolnunk?

Drága maradhat a gázolaj, mert elindultak a mezőgazdasági munkák

2024. március 3. 14:10

December legvégéhez képest literenként 40-50 forinttal drágábban tankolhatnak most a magyar járműtulajdonosok. További erőteljes emelkedésre aligha kell számítani, de csökkenni sem fog a gázolaj ára, mert elkezdődtek a mezőgazdasági munkák.

Beszakadnak az üzemanyagárak szerdán, érdemes várni a tankolással

2023. október 10. 09:10

Rég nem látott, literenkénti 20 forintos áresés következik be a magyarországi töltőállomásokon. Mi okozza, és hol állunk így a szomszéd államokhoz képest?