A dízel ára jelentősen meghaladja a fűtőolaj árát. Nem csoda, hogy időről időre felmerül a kérdés, helyettesítheti-e a fűtőolaj a gázolajat.
Valószínűleg a legtöbb szakember azt válaszolja a kérdésre, hogy elméletileg helyettesítheti, hiszen a jármű a gázolajjal is működni fog, egy darabig… Egyrészt a két olajtípus összetétele nem azonos, ezért a teljesítmény csökkenésére lehet számítani. Másrészt pedig nem is megengedett, sőt súlyos bírsággal sújthatják, akit rajtakapnak.
Jelentős különbségek
A ’90-es évek közepéig nem volt nagy különbség a fűtőolaj és a gázolaj között, a régi motorok bármelyikkel kiválóan elpöfögtek, természetesen nagy füstfelhőt hagyva maguk után. Manapság viszont más a helyzet.
Az egyik jelentős különbség, hogy a fűtőolaj kéntartalma sokkal magasabb, a kéntartalomtól pedig nagymértékben függ a dízelmotor élettartama. A gázolajban jelen levő kénvegyületek korróziót okoznak, valamint hozzájárulnak a lerakódások megszilárdulásához. A korrodáló hatásnak legjobban kitett alkatrészek az adagolószivattyú és a porlasztó fúvókája, ami az üzembiztonságot is veszélyezteti.
A gázolaj kénvegyületei a motorba jutva nagyrészt kén-dioxiddá és kén-trioxiddá égnek el, amelyek erősen környezetszennyezőek, a megmaradó hányad szulfátként a részecskeemissziót növeli. Kialakulásuk főleg hideg motor esetén, a bemelegedés időszakában jelentős. Ezzel (is) indokolható napjainkban az a törekvés, hogy a motor melegítési üzemidejét minél nagyobb mértékben csökkenteni kell.
A gázolajban levő kéntartalom káros hatását érzékelteti, hogy ha a kéntartalmat 0,4%-ról 1%-ra emelik, akkor a motor elhasználódása 33%-kal növekszik. A gázolajban jelen levő kénvegyületek káros hatását adalékokkal lehet csökkenteni; teljesen kiszűrni viszont nem lehet.
A nyersolaj 0,2-1% közötti kéntartalommal rendelkezik, az Európában jelenleg kapható gázolajok maximum 0,05% ként tartalmazhatnak. Ezzel szemben még az alacsony kéntartalmú fűtőolajban is ez az érték 1%-ig elfogadott.
A gázolajhoz ráadásul olyan adalékanyagokat adnak, amelyek felgyorsítják az égést. Ezek a fűtőolajból hiányoznak, miközben az utóbbi égésekor több korom képződik, ami szintén motorkárosító hatású.
Szigorúan büntetik is
Ha valakit nem sikerült meggyőzni arról, hogy az olcsóbb fűtőolaj árt a motornak és árt a környezetnek is, azt remélhetőleg a súlyos büntetés visszariasztja. Ugyanis ha ellenőrzés során valakit rajtakapnak, hogy fűtőolajat tankolt, akkor a jogszabályok szerint a vagyoni hátrány (azaz a meg nem fizetett jövedéki adó) mértékének kétszeresétől ötszöröséig terjedő büntetést, de legkevesebb 30 ezer forint jövedéki bírságot kell fizetnie.
Fotó: Pixabay