A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jövője egyelőre bizonytalan, az osztrák Steyr azonban úgy gondolta, hogy érdemes egy ilyen hajtású traktor fejlesztésébe pénzt fektetni.
Az amerikai-olasz CNH Industrial kötelékébe tartozó Steyr mindig szolgál valamilyen érdekességgel a szaksajtó számára. A közelmúltban arról érkezett hír, hogy egyfajta prémium márkává akarják előléptetni a csoporton belül, most pedig egy izgalmas innováció fűződik a nevükhöz.
Az osztrák traktorgyártó a TU Wiennel (vagyis a bécsi műszaki egyetemmel) közösen hidrogén-üzemanyagcellás erőgépet tesztel. Nehéz is lenne eltitkolni, hiszen már a tesztgépen is rendkívül feltűnő a „kalap”, vagyis a tetőre helyezett részegység.
A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jelenleg lemaradásban vannak az elektromos hajtásúakhoz képest, de szakemberek szerint hamarosan elkezdődik a felzárkózásuk. A technológia valóban ígéretes, hiszen ezek is e-járműveknek minősülnek, ráadásul maguk termelik meg a szükséges elektromos áramot.
Tehát a hidrogén-üzemanyagcellás gépek is elektromos motorral működnek, a rövidítésük azonban FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), megkülönböztetve őket a hagyományos elektromos járművektől (BEV, Battery Electric Vehicle).
A Steyr és a bécsi egyetem közös traktora az FCTRAC nevet kapta. Egy Steyr Expert CVT erőgépből lett átalakítva, és már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.
Az FCTRAC 95 kW teljesítményű (mint a korábbi dízeles változat), a tetőn lévő egységben pedig 12,4 kg hidrogén tárol 700 bar nyomáson. Egyfajta köztes energiatároló egységként a traktor egy 14 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezik. A kísérlet részeként egy BioH2 modult is kifejlesztettek, amely a hidrogént képes megtermelni, például a gazdaságokban keletkező szerves hulladékokból.