Gépinfo

„Kalapos” traktort próbálgat a Steyr

Agrofórum Online

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jövője egyelőre bizonytalan, az osztrák Steyr azonban úgy gondolta, hogy érdemes egy ilyen hajtású traktor fejlesztésébe pénzt fektetni.

Az amerikai-olasz CNH Industrial kötelékébe tartozó Steyr mindig szolgál valamilyen érdekességgel a szaksajtó számára. A közelmúltban arról érkezett hír, hogy egyfajta prémium márkává akarják előléptetni a csoporton belül, most pedig egy izgalmas innováció fűződik a nevükhöz.

Az osztrák traktorgyártó a TU Wiennel (vagyis a bécsi műszaki egyetemmel) közösen hidrogén-üzemanyagcellás erőgépet tesztel. Nehéz is lenne eltitkolni, hiszen már a tesztgépen is rendkívül feltűnő a „kalap”, vagyis a tetőre helyezett részegység.

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jelenleg lemaradásban vannak az elektromos hajtásúakhoz képest, de szakemberek szerint hamarosan elkezdődik a felzárkózásuk. A technológia valóban ígéretes, hiszen ezek is e-járműveknek minősülnek, ráadásul maguk termelik meg a szükséges elektromos áramot.

Tehát a hidrogén-üzemanyagcellás gépek is elektromos motorral működnek, a rövidítésük azonban FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), megkülönböztetve őket a hagyományos elektromos járművektől (BEV, Battery Electric Vehicle).

A Steyr és a bécsi egyetem közös traktora az FCTRAC nevet kapta. Egy Steyr Expert CVT erőgépből lett átalakítva, és már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.

Az FCTRAC 95 kW teljesítményű (mint a korábbi dízeles változat), a tetőn lévő egységben pedig 12,4 kg hidrogén tárol 700 bar nyomáson. Egyfajta köztes energiatároló egységként a traktor egy 14 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezik. A kísérlet részeként egy BioH2 modult is kifejlesztettek, amely a hidrogént képes megtermelni, például a gazdaságokban keletkező szerves hulladékokból.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Traktorokkal tiltakoztak az alacsony felvásárlási árak miatt a francia gazdák

2019. november 28. 09:03

Franciaország hat régiójából az agrártárca összesítése szerint 1086 traktor érkezett a főváros köré a hetekkel ezelőtt meghirdetett tiltakozó napra, amelyen a tüntetők képviselői azt követelték, hogy azonnal fogadja őket Emmanuel Macron államfő.

Versatile 335 - Kanadai traktor kompromisszumok nélkül

2018. április 2. 11:37

A Versatile 335 egy új széria, amely Tier IV F motorral a 265-365 lóerőtartományban érhető el. Nagy a tengelytáv, és az önsúlya, utóbbinál 16 tonna is elérhető.

Gépészet Videó

Orosz óriás kínai motorral: 7,5 órán át nyüstölték szántóföldön a Kirovec legnagyobb traktorát

2024. november 11. 09:40

Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet.

Újjáélesztették a Renault traktort, modern formatervvel álltak elő

2024. április 11. 15:10

Két évtizede nem létezik már a Renault traktormárka, egy német dizájncég mégis eljátszadozott a gondolattal, hogyan nézne ki ma egy francia erőgép.