11℃ 0℃
március 4. Kázmér, Lúciusz, Zorán
Gépinfo

„Kalapos” traktort próbálgat a Steyr

Agrofórum Online

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jövője egyelőre bizonytalan, az osztrák Steyr azonban úgy gondolta, hogy érdemes egy ilyen hajtású traktor fejlesztésébe pénzt fektetni.

Az amerikai-olasz CNH Industrial kötelékébe tartozó Steyr mindig szolgál valamilyen érdekességgel a szaksajtó számára. A közelmúltban arról érkezett hír, hogy egyfajta prémium márkává akarják előléptetni a csoporton belül, most pedig egy izgalmas innováció fűződik a nevükhöz.

Az osztrák traktorgyártó a TU Wiennel (vagyis a bécsi műszaki egyetemmel) közösen hidrogén-üzemanyagcellás erőgépet tesztel. Nehéz is lenne eltitkolni, hiszen már a tesztgépen is rendkívül feltűnő a „kalap”, vagyis a tetőre helyezett részegység.

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jelenleg lemaradásban vannak az elektromos hajtásúakhoz képest, de szakemberek szerint hamarosan elkezdődik a felzárkózásuk. A technológia valóban ígéretes, hiszen ezek is e-járműveknek minősülnek, ráadásul maguk termelik meg a szükséges elektromos áramot.

Tehát a hidrogén-üzemanyagcellás gépek is elektromos motorral működnek, a rövidítésük azonban FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), megkülönböztetve őket a hagyományos elektromos járművektől (BEV, Battery Electric Vehicle).

A Steyr és a bécsi egyetem közös traktora az FCTRAC nevet kapta. Egy Steyr Expert CVT erőgépből lett átalakítva, és már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.

Az FCTRAC 95 kW teljesítményű (mint a korábbi dízeles változat), a tetőn lévő egységben pedig 12,4 kg hidrogén tárol 700 bar nyomáson. Egyfajta köztes energiatároló egységként a traktor egy 14 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezik. A kísérlet részeként egy BioH2 modult is kifejlesztettek, amely a hidrogént képes megtermelni, például a gazdaságokban keletkező szerves hulladékokból.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Robot traktorok - A keleti válasz

2019. február 17. 10:03

Az autonóm, vezető nélküli traktor lesz a következő „nagy dobás” az indiai mezőgazdaságban. Az új traktorok, az önvezető autókhoz hasonlóan saját magukat irányítják/kormányozzák a GPS alapú technológia alkalmazásával.

Erőteljes, hatékony, tetszetős, gazdaságos – New Holland T7

2018. szeptember 3. 06:16

A New Holland méltán ismert a folyamatosan fejlődő, minden igényt kielégítő traktorkínálatáról. Ennek ékes bizonyítéka az utóbb években végrehajtott teljes körű modellfrissítés.

CLAAS XERION hevederes járószerkezettel és Stage V motorokkal

2020. március 24. 14:33

A XERION 4200 motorteljesítménye csaknem 30 lóerővel nőtt 462 lóerőre (340 kW). Ez azt jelenti, hogy a traktor szignifikánsan nagyobb teljesítménytartalékkal rendelkezik a kiegészítő egységek, mint például a teljesítményhidraulika meghajtására, ami hígtrágya kijuttatásakor fontos.

Autóipari formatervezők a traktorpiacon

2019. július 30. 13:33

A traktorgyártók közötti piaci verseny, hasonlóan az autóiparhoz, előtérbe hozza az új formai megoldások keresését. A színek, a formák hatásának elemzése eredményeként, egyes gyártók arra a következtetésre jutottak, hogy igazi, átütő sikert csak profi formatervezők bevonásával érhetnek el.