21℃ 13℃
április 24. György, Fidél, Debóra
Gépinfo

„Kalapos” traktort próbálgat a Steyr

Agrofórum Online

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jövője egyelőre bizonytalan, az osztrák Steyr azonban úgy gondolta, hogy érdemes egy ilyen hajtású traktor fejlesztésébe pénzt fektetni.

Az amerikai-olasz CNH Industrial kötelékébe tartozó Steyr mindig szolgál valamilyen érdekességgel a szaksajtó számára. A közelmúltban arról érkezett hír, hogy egyfajta prémium márkává akarják előléptetni a csoporton belül, most pedig egy izgalmas innováció fűződik a nevükhöz.

Az osztrák traktorgyártó a TU Wiennel (vagyis a bécsi műszaki egyetemmel) közösen hidrogén-üzemanyagcellás erőgépet tesztel. Nehéz is lenne eltitkolni, hiszen már a tesztgépen is rendkívül feltűnő a „kalap”, vagyis a tetőre helyezett részegység.

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jelenleg lemaradásban vannak az elektromos hajtásúakhoz képest, de szakemberek szerint hamarosan elkezdődik a felzárkózásuk. A technológia valóban ígéretes, hiszen ezek is e-járműveknek minősülnek, ráadásul maguk termelik meg a szükséges elektromos áramot.

Tehát a hidrogén-üzemanyagcellás gépek is elektromos motorral működnek, a rövidítésük azonban FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), megkülönböztetve őket a hagyományos elektromos járművektől (BEV, Battery Electric Vehicle).

A Steyr és a bécsi egyetem közös traktora az FCTRAC nevet kapta. Egy Steyr Expert CVT erőgépből lett átalakítva, és már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.

Az FCTRAC 95 kW teljesítményű (mint a korábbi dízeles változat), a tetőn lévő egységben pedig 12,4 kg hidrogén tárol 700 bar nyomáson. Egyfajta köztes energiatároló egységként a traktor egy 14 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezik. A kísérlet részeként egy BioH2 modult is kifejlesztettek, amely a hidrogént képes megtermelni, például a gazdaságokban keletkező szerves hulladékokból.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

Sekély művelés 12 méteren: AMAZONE TopCut 12000-2T

2025. április 12. 16:10

Az AMAZONE TopCut 12000-2T, egy 12,1 m munkaszélességű kombinált aprítóhenger, rugalmasan alkalmazkodik a különböző növénykultúrákhoz.

AMAZONE Venterra VR 4: maximális precizitás a gyomirtásban

2025. április 5. 16:10

Az AMAZONE legújabb fejlesztése, a Venterra VR 4 kultivátor hatékony, precíziós megoldás a mechanikus gyomirtás terén.

Integrált növénytermesztés: technológia és jövő

2025. március 29. 13:10

Az idei Agritechnica szakkiállításon az integrált növénytermesztés új lendületet kap a modern technológiák és a precíziós megoldások révén.

Meghökkentő fejlesztés a maradéktalan műtrágya-kijuttatásért

2023. október 29. 17:10

A Valtra traktorgyártó fejlesztése az a rendszer, amely révén a műtrágyaszórók munka közben mindvégig a talajjal párhuzamosan haladhatnak, ezáltal a kijuttatás maradéktalan lehet.

John Deere robot traktor: nem álhír – valóság!

2019. november 18. 15:36

A munkagéppel egy egységet alkotó kompakt elektromos traktor teljesítménye 500 kW. Járószerkezete lehet kerekes vagy gumihevederes.

Zetor traktort is nyerhetsz tombolán - Jön a II. Bodrogközi Traktoros Családi Nap

2018. július 17. 14:31

Idén augusztus 18-án, szombaton rendezik meg a Bodrogközi Traktoros Családi Napot Felsőbereckiben, ahol a programok között lesz többek között szlalomverseny és traktorhúzó verseny is.

Kilátás kompromisszumok nélkül - Forgatható, emelhető vezetőfülke Deutz-Fahr traktorokhoz

2018. szeptember 7. 09:00

Különleges, felemelhető, és akár 200 fokos szögben elfordítható vezetőfülkét fejlesztettek ki a Paul Nutzfahrzeug GmbH mérnökei egy Deutz-Fahr traktorra.