Gépinfo

„Kalapos” traktort próbálgat a Steyr

Agrofórum Online

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jövője egyelőre bizonytalan, az osztrák Steyr azonban úgy gondolta, hogy érdemes egy ilyen hajtású traktor fejlesztésébe pénzt fektetni.

Az amerikai-olasz CNH Industrial kötelékébe tartozó Steyr mindig szolgál valamilyen érdekességgel a szaksajtó számára. A közelmúltban arról érkezett hír, hogy egyfajta prémium márkává akarják előléptetni a csoporton belül, most pedig egy izgalmas innováció fűződik a nevükhöz.

Az osztrák traktorgyártó a TU Wiennel (vagyis a bécsi műszaki egyetemmel) közösen hidrogén-üzemanyagcellás erőgépet tesztel. Nehéz is lenne eltitkolni, hiszen már a tesztgépen is rendkívül feltűnő a „kalap”, vagyis a tetőre helyezett részegység.

A hidrogén-üzemanyagcellás járművek jelenleg lemaradásban vannak az elektromos hajtásúakhoz képest, de szakemberek szerint hamarosan elkezdődik a felzárkózásuk. A technológia valóban ígéretes, hiszen ezek is e-járműveknek minősülnek, ráadásul maguk termelik meg a szükséges elektromos áramot.

Tehát a hidrogén-üzemanyagcellás gépek is elektromos motorral működnek, a rövidítésük azonban FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), megkülönböztetve őket a hagyományos elektromos járművektől (BEV, Battery Electric Vehicle).

A Steyr és a bécsi egyetem közös traktora az FCTRAC nevet kapta. Egy Steyr Expert CVT erőgépből lett átalakítva, és már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.

Az FCTRAC 95 kW teljesítményű (mint a korábbi dízeles változat), a tetőn lévő egységben pedig 12,4 kg hidrogén tárol 700 bar nyomáson. Egyfajta köztes energiatároló egységként a traktor egy 14 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezik. A kísérlet részeként egy BioH2 modult is kifejlesztettek, amely a hidrogént képes megtermelni, például a gazdaságokban keletkező szerves hulladékokból.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Itt az első olcsón üzemeltethető, mégis hatékony elektromos traktor?

2024. május 13. 05:10

A jelenlegi legnagyobb, 45 LE-s AutoNxt elektromos traktor a 35 kWh kapacitású akkumulátorcsomag segítségével 8 órás munkavégzésre képes.

A legizmosabb traktorát mutatta be a Zetor Brnóban

2024. április 11. 07:10

Csehország legjelentősebb mezőgazdasági gépkiállítását és -vásárát április 7–11. között rendezték meg Brnóban. A Techagro idén is számos újdonságot kínált a látogatóknak.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (1. rész)

2018. november 23. 06:33

A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább.

Traktorpiaci körkép – Górcső alatt 2022 első negyedéve

2022. július 7. 11:34

Az erősen nyereséges 2021-es évet követően 2022 első negyedévében az európai traktorpiac enyhe visszaesést mutatott.