Gépinfo

Kell a traktorra téli gumiabroncsot szerelni?

Agrofórum Online

A jogszabály nem fogalmaz egyértelműen, de ha sokat van használatban télen is a mezőgazdasági vontatónk, akkor a téli abroncs a biztonságosabb és gazdaságosabb megoldás.

Közlekedésbiztonsági szakértők szerint személyautósoknak a téli gumiabroncsra váltással nem szabad megvárniuk az első hóesést, ugyanis 7 Celsius-fok alatti átlaghőmérsékletnél a nyári gumik már nem látják el megfelelően a feladatukat, alacsonyabb szilikatartalmuk miatt megdermednek, tapadási képességük csökken.

Tévhit, hogy a téli abroncsok drágábbak lennének a nyáriaknál, valójában nincs nagy árkülönbség közöttük, ráadásul ha mindig az évszaknak megfelelőt használjuk, azzal az élettartalmukat is megnöveljük.

Döntő fontosságú a mintázat mélysége, amelyre vonatkozóan a magyar jogszabály legalább 1,6 millimétert ír elő, míg a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncsok esetében 3 mm-t. Nem jó megoldás, ha csak a hajtott kerekekre teszünk téli gumit, mint ahogy az is erősen javallott, hogy mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen a kiegyensúlyozott tapadás érdekében.

Mi a helyzet a traktorok esetében? A mezőgazdasági erőgépek télen értelemszerűen kevesebbet futnak, de azért pótkocsis szállításra, vagy akár csupán telephelyen belüli mozgásra sor kerülhet náluk is.

A követelményeknek a német Agrarheute lap járt utána (értelemszerűen elsősorban a német viszonyokkal kapcsolatban), de a magyarországi kezelők is tanulhatnak belőle. A hazai szabályozás egyébként úgy szól, hogy „gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.”

Németországban a traktorok téliabroncs-használata az adott körülményektől függ. Nincs tehát meghatározva pontos dátum szerint, mettől-meddig kötelező, de a tél beálltával (hó, jég, síkos utak esetében) a járműkezelők kötelezve vannak az Alpine szimbólummal (közérthetően: hegycsúcs, hópelyhekkel) jelölt gumik használatára.

Összességében tehát minden járművön ajánlott a téli abroncs, de néhány esetben azért lehet alóla kibúvó. A traktoroknál például azért megengedőbbek a német hatóságok, mert azok abroncsai nagy profilmélységűek. Sok gyártó egyébként kifejezetten téli gumikat is kínál a traktorokra, amelyek jobban bírják az alacsony hőmérsékletet és a jeges-havas utakat.

(Fotó: Aljonushka/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megremeg a föld az új nagytraktor alatt, hihetetlen, mennyi lóerőt préseltek bele

2025. november 4. 16:10

Egyre-másra érkeznek a nagy bejelentések a november közepi Agritechnica kiállítás előtt, most a Case IH is elkápráztatta a gazdatársadalmat.

Rengeteg lóerőt pakoltak az orosz traktorba, mindent házon belül gyártanak hozzá

2025. november 3. 16:10

Új traktorcsaládot indít az orosz Rostselmash, és a szériának rögtön a legnagyobb teljesítményű modelljét dobja piacra.

Tapasztalt gumiszerelő véleményezte a négyévszakos abroncsokat, meghökkentő dolgokat mondott

2025. november 2. 13:10

Mindenki tudja, hogy amikor 7 Celsius-fok alá csökken a napi átlaghőmérséklet, célszerű téli abroncsokra váltani a járműveken. De mi a helyzet egy speciális abroncstípussal?

Kimagasló bálatömörség, teljes automatizáltság – de miért ilyen kicsi rajta minden?

2025. november 1. 16:10

A hannoveri Agritechnica mezőgazdasági kiállítás újdonsága lesz egy Magyarországon kevésbé elterjedt, bár igen praktikus munkagép.

Spéci vasakkal okoztak defektet a földön dolgozó traktornak - majd kiloptak belőle mindent

2019. november 7. 11:53

Nem egyedi eset, hogy a gazdálkodók rosszakarói különböző vasakat, tüskéket rejtenek el a földeken, hogy azokkal defektet okozzanak, több százezres kárt és leállást eredményezve.

Robbanékony hibrid traktorral lepett meg mindenkit a Steyr

2023. szeptember 13. 11:40

A teljesen elektromos hajtás alkalmazása helyett óvatosabban lépdel a jövő felé az osztrák Steyr. Hibrid (dízel-elektromos hajtású) traktort tesztelnek, meggyőző eredményekkel.

Kereken 2 millió Basildonban legyártott traktornál jár a New Holland

2024. július 24. 13:40

1989-ben érték el az egymilliós mérföldkövet, majd három és fél évtized alatt újabb egymillió traktort gyártott a New Holland.

Kubota® M5002 – Az okos, rámenős traktor

2024. március 30. 16:10

A Kubota® M5002 kategóriájában az okos, rámenős – egy rendkívül jól kormányozható professzionális traktor, amely bizonyítja, hogy az igazi kiválóság belülről fakad. Erőteljes motor, kiváló váltó, nagy hasmagasság és kivételesen egyszerű irányítás jellemzi.