A jogszabály nem fogalmaz egyértelműen, de ha sokat van használatban télen is a mezőgazdasági vontatónk, akkor a téli abroncs a biztonságosabb és gazdaságosabb megoldás.
Közlekedésbiztonsági szakértők szerint személyautósoknak a téli gumiabroncsra váltással nem szabad megvárniuk az első hóesést, ugyanis 7 Celsius-fok alatti átlaghőmérsékletnél a nyári gumik már nem látják el megfelelően a feladatukat, alacsonyabb szilikatartalmuk miatt megdermednek, tapadási képességük csökken.
Tévhit, hogy a téli abroncsok drágábbak lennének a nyáriaknál, valójában nincs nagy árkülönbség közöttük, ráadásul ha mindig az évszaknak megfelelőt használjuk, azzal az élettartalmukat is megnöveljük.
Döntő fontosságú a mintázat mélysége, amelyre vonatkozóan a magyar jogszabály legalább 1,6 millimétert ír elő, míg a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncsok esetében 3 mm-t. Nem jó megoldás, ha csak a hajtott kerekekre teszünk téli gumit, mint ahogy az is erősen javallott, hogy mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen a kiegyensúlyozott tapadás érdekében.
Mi a helyzet a traktorok esetében? A mezőgazdasági erőgépek télen értelemszerűen kevesebbet futnak, de azért pótkocsis szállításra, vagy akár csupán telephelyen belüli mozgásra sor kerülhet náluk is.
A követelményeknek a német Agrarheute lap járt utána (értelemszerűen elsősorban a német viszonyokkal kapcsolatban), de a magyarországi kezelők is tanulhatnak belőle. A hazai szabályozás egyébként úgy szól, hogy „gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.”
Németországban a traktorok téliabroncs-használata az adott körülményektől függ. Nincs tehát meghatározva pontos dátum szerint, mettől-meddig kötelező, de a tél beálltával (hó, jég, síkos utak esetében) a járműkezelők kötelezve vannak az Alpine szimbólummal (közérthetően: hegycsúcs, hópelyhekkel) jelölt gumik használatára.
Összességében tehát minden járművön ajánlott a téli abroncs, de néhány esetben azért lehet alóla kibúvó. A traktoroknál például azért megengedőbbek a német hatóságok, mert azok abroncsai nagy profilmélységűek. Sok gyártó egyébként kifejezetten téli gumikat is kínál a traktorokra, amelyek jobban bírják az alacsony hőmérsékletet és a jeges-havas utakat.
(Fotó: Aljonushka/Pixabay)