11℃ 1℃
március 3. Kornélia, Kunigunda, Frigyes
Gépinfo

Kell a traktorra téli gumiabroncsot szerelni?

Agrofórum Online

A jogszabály nem fogalmaz egyértelműen, de ha sokat van használatban télen is a mezőgazdasági vontatónk, akkor a téli abroncs a biztonságosabb és gazdaságosabb megoldás.

Közlekedésbiztonsági szakértők szerint személyautósoknak a téli gumiabroncsra váltással nem szabad megvárniuk az első hóesést, ugyanis 7 Celsius-fok alatti átlaghőmérsékletnél a nyári gumik már nem látják el megfelelően a feladatukat, alacsonyabb szilikatartalmuk miatt megdermednek, tapadási képességük csökken.

Tévhit, hogy a téli abroncsok drágábbak lennének a nyáriaknál, valójában nincs nagy árkülönbség közöttük, ráadásul ha mindig az évszaknak megfelelőt használjuk, azzal az élettartalmukat is megnöveljük.

Döntő fontosságú a mintázat mélysége, amelyre vonatkozóan a magyar jogszabály legalább 1,6 millimétert ír elő, míg a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncsok esetében 3 mm-t. Nem jó megoldás, ha csak a hajtott kerekekre teszünk téli gumit, mint ahogy az is erősen javallott, hogy mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen a kiegyensúlyozott tapadás érdekében.

Mi a helyzet a traktorok esetében? A mezőgazdasági erőgépek télen értelemszerűen kevesebbet futnak, de azért pótkocsis szállításra, vagy akár csupán telephelyen belüli mozgásra sor kerülhet náluk is.

A követelményeknek a német Agrarheute lap járt utána (értelemszerűen elsősorban a német viszonyokkal kapcsolatban), de a magyarországi kezelők is tanulhatnak belőle. A hazai szabályozás egyébként úgy szól, hogy „gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.”

Németországban a traktorok téliabroncs-használata az adott körülményektől függ. Nincs tehát meghatározva pontos dátum szerint, mettől-meddig kötelező, de a tél beálltával (hó, jég, síkos utak esetében) a járműkezelők kötelezve vannak az Alpine szimbólummal (közérthetően: hegycsúcs, hópelyhekkel) jelölt gumik használatára.

Összességében tehát minden járművön ajánlott a téli abroncs, de néhány esetben azért lehet alóla kibúvó. A traktoroknál például azért megengedőbbek a német hatóságok, mert azok abroncsai nagy profilmélységűek. Sok gyártó egyébként kifejezetten téli gumikat is kínál a traktorokra, amelyek jobban bírják az alacsony hőmérsékletet és a jeges-havas utakat.

(Fotó: Aljonushka/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Fejszepróbának vetették alá az MTZ traktort, sikerrel teljesítette

2024. december 10. 14:40

Elképesztő strapabírás jellemzi a fehérorosz vállalat új termékét, amit a munkatársai egyedülálló próbával bizonyítottak.

Új MTZ traktor bukkant fel és egy látványos fehérorosz fejlesztés a fülkében

2024. november 8. 09:40

Maga a 921.3-as traktormodell már létezett az eddigi kínálatban is, ezzel a specifikációval viszont újdonságnak számít.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Beelőzött a Fendt a hazai traktorpiacon, a John Deere most harmadik

2020. február 4. 10:33

Az év első hónapjában a Fendt nyerte a traktorpiacot, pedig tavaly egész évben a John Deere állt az élen. Az amerikai márka most csupán a harmadik helyre futott be, be ugyanis az ezüstérmet a New Holland szerezte meg.