17℃ 12℃
szeptember 26. Jusztina, Kozma, Damján
Gépinfo

Nemszeretem munka: okos szerkezet könnyíti és gyorsítja meg a kerékcserét mezőgazdasági nagygépeknél

Agrofórum Online

Könnyen, gyorsan, biztonságosan cserélhetők le a mezőgazdasági nagygépek kerekei egy új kanadai fejlesztésnek köszönhetően.

A személyautóknál elérkezett a gumiabroncsok (kerekek) lecserélésének ideje, hiszen nagyjából 7 Celsius-fok környékére esett a napi átlaghőmérséklet. Szakértők szerint ilyenkor már érdemes téli gumira váltani, mert a nyári szettek nem alkalmasak a hidegebb időjárási körülmények elviselésére.

A mezőgazdasági gépeknél a legtöbbször nem szezonálisan kerül sor kerékcserére, ami sok gazda számára „nemszeretem” munkát jelent. Időigényes, megerőltető, és némileg veszélyes is, hiszen a nagy tömegű kerekek mozgatása nem a legegyszerűbb.

Ezt könnyíti meg a TireGrabber nevű kanadai eszköz, amelyet a november 12-én kezdődő Agritechnica kiállításra látogatók személyesen is megtekinthetnek. Ez egyrészt két különálló emelőszerkezetből áll, amelyeket a gép (a cikk végén lévő videóban például egy önjáró permetező) alá helyeznek, így a négy kereket egyszerre távolítják el a talajtól.

Ezután érkezik a teleszkópos rakodógépre szerelhető, három „karmú” fogószerkezet, amely stabilan megragadja a kicsavarozott kereket (közben az abroncshoz is igyekszik kíméletes maradni), és egy szempillantás alatt eltávolítja a helyéről. Az új kerék felhelyezése fordított sorrendben történik.

A TireGrabber képes emelni, forgatni is a nagy tömegű kerekeket, ami a csavarok pontos pozícionálhatóságával értelemszerűen megkönnyíti a fel- és leszerelést. A levett kerekeket utána fel lehet tenni például egy pótkocsira, hogy a téli tárolás helyére vigyék őket – és mindez emberi kéz érintése nélkül történik.

A kanadai gyártó szerint a fejlesztésük 180 fokos elfordulásra képes, és akár 1800 kg tömegű, 240 cm átmérőjű abroncsok biztonságos kezelésére is alkalmas. A TireGrabber háromféle verzióban elérhető, a TG4000 54–89 colos abroncsokhoz megfelelő, de létezik TG4000R (34–89 col) és TG4000XL (54–95 col) változata is.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mezőgazdasági vontató az úton: a traktorvezetés szabályai

2025. szeptember 3. 14:10

A mezőgazdasági vontató biztonságos és szabályos kezelése nélkülözhetetlen a hatékony munkavégzéshez és a balesetek megelőzéséhez.

A gazdák új legjobb barátja: így dolgozik a robotkutya

2025. augusztus 9. 16:10

Tényleg jönnek a robotkutyák! Egy új fejlesztés azt ígéri, hogy a négylábú gépek hamarosan a gazdák legjobb segítőivé válhatnak.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Megerősítette idei bevételi céljait a német BayWa Group

2019. november 15. 06:33

Az agrárüzletág első három negyedéves 8,19 milliárd eurós árbevétele 1,3 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél, de az üzleti eredmény 18,1 százalékkal 65,8 millió euróra emelkedett.

A 16 évesek éretlenek a traktorvezetéshez, már korhatárt emelnének a németek

2023. július 18. 15:10

16 éves korban elég érett-e egy fiatal ahhoz, hogy traktort vezessen? Erről kezdődött – Magyarországon is megszívlelendő – vita Németországban, elsősorban a romló baleseti statisztikák miatt.

Frissített verzióban gyártják Észak-Korea legnagyobb traktorát

2024. március 24. 08:10

Fontos szerepet játszanak a hazai gyártású traktorok Észak-Korea mezőgazdasági termelésének növelésében. Legnagyobb (bár csupán 80 LE-s) erőgépük frissített változata a közelmúltban jelent meg.

Mini vagy Maxi? Hogyan tovább traktorfejlesztés?

2019. augusztus 13. 05:37

Az új nagy teljesítményű traktorok rendkívül drágák, viszont a tömegük még így is túl kicsi ahhoz, hogy hatalmas teljesítményüket hatékonyan alakítsák át vonóerővé. A további jelentős tömegnövelés azonban számos ok miatt nem tűnik követendő fejlődési iránynak.