26℃ 14℃
július 12. Izabella, Dalma, Eleonóra
Gépészet

A szélesebb gumiabroncsok mélyebben okoznak talajtömörödést?

Agrofórum Online

Közkeletű vélekedés, hogy a káros talajtömörödés a szélesebb gumiabroncsok, gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával elkerülhető, hiszen nagyobb felületen oszlatják szét a terhet. Ezt azonban a friss vizsgálatok megcáfolni látszanak.

A talajmechanika törvényei szerint minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomóerő, annál kisebb az általa okozott tömörítő hatás. Ez azonban nem feltétlenül van így, vizsgálatok szerint a szélesebb gumiabroncsok a talajokat nagyobb mélységben tömörítik a keskenyeknél. De vajon miért?

A válasz egyszerű: azért, mert a széles gumiabroncs alatt a talaj nem tud oldalirányban elmozdulni, ezáltal a terhelés, a tömörödés mélyebben hatol a talajba. Ezt a régi feltevést most Roger Stirnimann svájci kutató vizsgálatai is megerősítették.

Azonos terhelés mellett egy szélesebb abroncs a fele akkorához képest fele akkora talajtömörödést okoz, és a tömörödés nem is következik be olyan mélységben. Ha azonban a terhelést a kétszeresére növeljük, a felszíni talajtömörödés mértéke ugyan nem változik, ám a nyomás sokkal mélyebbre hatol a talajban a szélesebb abroncsok használatával.

Arra már az 1950-es években végzett kutatások is rámutattak, hogy 20 centiméteres mélységben a talajnyomás mértéke már a gumiabroncs méretével együtt növekszik. Éppen azért, mert a talajból kipréseli a levegőt és a vizet, a földrészecskék pedig kemény réteggé alakulnak át, így a nyomás csakis lefelé terjedhet.

A talajnyomás terjedése során nemcsak az egységnyi területre jutó erőhatás nagysága fontos, hanem az is, hogy a terhelés mennyi ideig hat. Minél tovább, annál jobban fog tömörödni a talaj, ezért fordulhat az elő, hogy a gumihevederes járószerkezetek esetében a talajtömörödés nagyobb, mint a hagyományos pneumatikus abroncsoknál, ami szintén meglepő lehet sokak számára.

(Fotó: Titan International)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Intelligens technológia, elsőosztályú precizitással – John Deere R900-as permetezőcsalád

2025. július 10. 11:10

A John Deere vontatott permetezőinek palettáján a „legek” megtestesítői a 900-as család R-es felszereltségű modelljei.

Egyre jobban fogynak a mezőgazdasági pótkocsik

2025. július 7. 14:10

Összesen 471 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első félévében Magyarországon. Ez 10,8 százalékos plusz tavalyhoz képest.

F8 és F9: silózás felsőfokon a John Deere-től

2025. július 5. 14:10

Még jobb vezetési élmény, intuitív kezelés, még jobb minőségű silótakarmány. A John Deere bemutatja az új F8 és F9 önjáró szecskázógépet.

30 éves a John Deere 8000-es sorozat

2025. július 4. 16:10

A legendás 8000-es sorozat mind megjelenésében, mind műszaki megoldásaiban egy teljesen új technológiai világot nyitott meg.

Az Apollo Tyres Terra Pro ipari gumiabroncsok kínálata öt új méretvariációval bővült

2024. április 11. 12:40

Az Apollo Tyres újabb öt mérettel bővítette prémium kategóriás Apollo Terra Pro termékcsaládját, így a gumiabroncsválaszték teljessé vált a kompakt építőipari gépek, például teleszkópos rakodók, kompakt rakodók és kotrórakodók számára.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (1. rész)

2018. november 23. 06:33

A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább.

Gumiabroncs nagy szállítókapacitáshoz és teherbíráshoz

2024. április 30. 16:10

A flotációs képesség a talajtömörödés csökkentésében jut szerephez, az alacsonyabb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást eredményez.

Kidobhatjuk a hagyományos gumiabroncsokat? Megérkezett a légrugós kerék

2024. május 9. 08:10

A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is.