Az értékesített darabszám tekintetében a magyar piac élmezőnyébe küzdötték fel magukat a Solis kistraktorok. Nincs sok titkuk: világszínvonalú gyártástechnológia, praktikum, megbízhatóság és versenyképes ár.
A Solis a világ 5. legnagyobb traktorgyártója, évente 175 ezer darab erőgépet szerelnek össze. Az indiai márka jó ideje már Magyarországon is elérhető a forgalmazó Odisys Bt. jóvoltából, sőt piacvezetővé is vált a 20–90 LE-s teljesítménytartományban.
Nincs titok e mögött: a Solis kistraktorokat világszínvonalú gyártás, a konkurenciához képest magasabb műszaki tartalom, ugyanakkor versenyképes ár-érték arány jellemzi. A Solis saját tesztpályáján minden modellsorozatot tartós üzemi körülmények között fárasztásos próbának vetnek alá, mielőtt szériaérettként megkezdenék a sorozatgyártást. A tesztgépek közel 20 ezer munkaórát dolgoznak le, az üzemeltetés előtt és után pedig mindenre kiterjedő ellenőrzéseket végeznek a minőség biztosítása érdekében.
Az indiai gyártó folyamatosan fejleszti termékeit, így a közelmúltban izgalmas újdonságokról tudott beszámolni Hernek Zoltán is, a kecskeméti Odisys Bt. ügyvezetője. A cég YouTube-csatornáján elsőként a Solis S50 Shuttle XL kistraktort mutatta be, amelyet a gyártó részben újjátervezett, így a kompakt, dizájnos külső immár magasabb műszaki tartalmat rejt.
A legmodernebb igényeknek megfelelő motortérben a korábbi 2,7 literes szívó dízel erőforrás helyett immár egy 50 LE-s, 3 literes, turbós, részecskeszűrős, intercooleres motort láthatunk, amely elképesztő nyomatékkal (215 Nm) bír. A Bosch befecskendezőrendszerrel felszerelt traktor a legmagasabb Tier V emissziós normákat is kielégíti, ezáltal minden EU-előírásnak megfelel.
A gépre alacsony zajszint, csekély károsanyag-kibocsátás és kis fogyasztás jellemző, ugyanakkor nagy teljesítményű generátor és megnövelt hidraulikaszivattyú található benne. Olyan apróságokra is ügyeltek, mint a LED-es oldalbevilágító, a motortér-megvilágítás, illetve az acélból hajlított, színre fújt fellépő. A hátsó emelési kapacitás 2500 kg.
A videóban a kabin sztenderd változatát láthattuk, de lesz prémium verziója is. Fontos változás, hogy a kezelőszervek a jobb oldalra kerültek, új funkcióként pedig az elektrohidraulikus összkerékhajtás és kardánkapcsoló jelent meg köztük. Megmaradt az Auto Lift funkció, ez az előre beállított kiemelési/leengedési értékekre egy mozdulattal felemeli/leteszi az eszközöket.
Megújult a műszerfal is, és a kormányoszlop immár nemcsak magasságában, de dőlésszögében is állítható. Az indiai gyártó tehát mindent beletett a gépbe, ami az előző változatból hiányzott, és akkor a meglepően tágas belső térről, a kiváló rálátásról, és a rengeteg tárolórekeszről még nem is beszéltünk.
A hátsó és oldalsó ívelt ablakok nyithatóak, tehát kereszthuzattal kellemesebb munkakörnyezet teremthető, de a traktorban van digitális klíma is, a JVC-t pedig Kenwood hifi váltotta fel. A Solis S50-es kiváló súlyelosztással rendelkezik, amelynél a klasszikus 60:40 százalékos arány érvényesül.
A „nagy testvérnek” számító Solis 90 CRDi szintén új, agresszív külsőt kapott, a burkolat alatt pedig Stage V motor duruzsol (AdBlue-val, részecskeszűrővel). A karbantartásbarát motortérben világítás segíti az éjszakai gyors „csekkolást”, de a kerekek előtti teret is két sarok-munkalámpa világítja be. A fülkén lévő LED-munkalámpák széles szögben állíthatók.
A traktor a kategóriáján belül egyedülállóan nagy blokkal büszkélkedhet, a Bosch befecskendezőrendszerrel ellátott, 4050 köbcentis motor óriási nyomatékkal (majdnem 400 Nm) segíti a munkavégzést. A Solis 90-es kétféle váltóval szerelt: 12/12-es mechanikus, szinkron irányváltós kivitellel, illetve 20/20-as, mászófokozatos váltóval találkozhatunk benne (utóbbinál a sebességtartomány 0,2 km/h-ról indul).
A hátsó emelési kapacitás 3,5 tonna, és az indiai gyártó továbbra is úgy gondolja, hogy a radiálabroncs jobb menetkomfortban és vonóképességben a diagonálnál, ezért ilyen BKT gumik vannak a traktorokon alapfelszereltségként. Ki kell még emelnünk a gyorskapcsolós emelőművet, a 3 pár kiadószelepet, az egy- vagy kétkörös légféket és az automata vonófejet is.
A kabin tágas és komfortos, a kormánykerék jó tapintású, jó méretezésű, könnyen elérhető rajta az irányváltókar. A kormányoszlop természetesen itt is állítható, magasságban és dőlésszögben egyaránt. A műszerfal könnyen áttekinthető, informatív. A sebességváltó karok kikerültek jobbra, és itt is megmaradt az Auto Lift funkció. A jobb oldali Command Centeren kapott helyett a kardánkapcsoló és az összkerékhajtás kapcsolója is.
Az oldalablakok nyithatóak, ha tehát nem túl elviselhetetlen a meleg, akkor egy ideig ezt is használhatja a kezelő a digitális klímaegység helyett. A TLT 540/750 f/min fordulatszámon üzemeltethető. A traktort ellátták párhuzamvezetéses homlokrakodóval is, amely joystickkal vezérelhető.
Végezetül a legkisebb (16–26 LE-s teljesítménytartományba tartozó) Solis kistraktorokról ejtett néhány szót Hernek Zoltán, kiemelve azt, hogy nagyon sok kisebb gazda számára egy életre szóló döntést jelent egy ilyen erőgép megvásárlása. A Solis pedig piacvezető ebben a kategóriában Magyarországon, többféle modellt kínálva.
A 16 LE-s verzió 6/2 fokozatú váltóval szerelt, összkerékhajtású, szervó nélküli, egyszerű gép. Egy-két hektár művelésére tökéletesen alkalmas, kiforrott, megbízható hobbitraktor, amely árban alighanem sokaknak megfelelő.
A 22 LE-s változat szintén 6/2-es váltóval rendelkezik, ugyanakkor nagyobb tengelytávval, méretesebb abroncsokkal, és már kabinozható is, vagyis télen is elvégezhető vele a hótolás, sószórás, az állattartó telep folyamatos kiszolgálása és más efféle feladatok.
A 26 LE-s szegmensben igen nagy a kínálat Magyarországon, de a Solis ezen a téren is képes kiemelkedőt ajánlani a gazdáknak. Az alapváltozat mellett elérhető a 26-os erőgép 6/2 sideshift, azaz oldalváltós verziója (ilyenkor a váltó nem a lába között van a kezelőnek), amelyet szervókormánnyal is felszereltek. Túlzás nélkül állítható, hogy ez a magyar piac legkedveltebb modellje, ami a rengeteg Solis részegység mellett (a teljes váltóművet, kuplungszerkezetet, hátsó emelőművet ők maguk gyártják) a Mitsubishi dízelmotornak és a Bosch befecskendezőrendszernek is köszönhető. A hátsó emelőmű kapacitása 500 kg, ami egy mulcsozó, tárcsa, fűkasza stb. működtetésére bőven elég.
A 26-os traktor 9/9-es váltóművel is elérhető. Ennek 100 kg-mal nagyobb a hátsó emelési kapacitása (600 kg), megnövelt a tengelytávja, ezáltal jobb választás a változatosabb talajadottságokhoz, illetve a változó munkákhoz. Ennél mindig kiválasztható egy olyan sebességfokozat, ami a motornak is komfortos, és a forgolódáshoz is praktikus (közben csak az irányváltót kell kezelni). A kardántengely a menethajtástól függetlenül elektrohidraulikusan kapcsolható, és számos külpontos eszköz (rézsűkasza, soraljművelő talajmaró stb.) üzemeltethető vele.
A magasabb pozíciójú kormánykerék, valamint a karfás, vastag kárpitozású ülés nemcsak nagyobb kényelmet biztosít, de remek rálátást tesz lehetővé a kerekekre, munkaeszközökre is. A kezelőkarok jól kézre állnak, a műszerfal informatív, és a 22-es modelltől felfelé gyári homlokrakodó is kapható a traktorokhoz, 250 kg emelőmű-kapacitással.
A 26-os traktor elérhető japán gyártmányú hidrosztatikus váltóval is (ez a H26 jelzésű erőgép). Ez olyan ügyfeleknek ajánlott, akik napi rendszerességgel használnak homlokrakodót, például trágyakezeléshez, terménymozgatáshoz, parkápoláshoz, raklapozáshoz. Hab a tortán, hogy az összes Solis traktorhoz 3 év garancia jár.