Gépinfo

Nincs titok: ezért piacvezetők a Solis kistraktorok Magyarországon

Agrofórum Online

Az értékesített darabszám tekintetében a magyar piac élmezőnyébe küzdötték fel magukat a Solis kistraktorok. Nincs sok titkuk: világszínvonalú gyártástechnológia, praktikum, megbízhatóság és versenyképes ár.

A Solis a világ 5. legnagyobb traktorgyártója, évente 175 ezer darab erőgépet szerelnek össze. Az indiai márka jó ideje már Magyarországon is elérhető a forgalmazó Odisys Bt. jóvoltából, sőt piacvezetővé is vált a 20–90 LE-s teljesítménytartományban.

Nincs titok e mögött: a Solis kistraktorokat világszínvonalú gyártás, a konkurenciához képest magasabb műszaki tartalom, ugyanakkor versenyképes ár-érték arány jellemzi. A Solis saját tesztpályáján minden modellsorozatot tartós üzemi körülmények között fárasztásos próbának vetnek alá, mielőtt szériaérettként megkezdenék a sorozatgyártást. A tesztgépek közel 20 ezer munkaórát dolgoznak le, az üzemeltetés előtt és után pedig mindenre kiterjedő ellenőrzéseket végeznek a minőség biztosítása érdekében.

Az indiai gyártó folyamatosan fejleszti termékeit, így a közelmúltban izgalmas újdonságokról tudott beszámolni Hernek Zoltán is, a kecskeméti Odisys Bt. ügyvezetője. A cég YouTube-csatornáján elsőként a Solis S50 Shuttle XL kistraktort mutatta be, amelyet a gyártó részben újjátervezett, így a kompakt, dizájnos külső immár magasabb műszaki tartalmat rejt.

A legmodernebb igényeknek megfelelő motortérben a korábbi 2,7 literes szívó dízel erőforrás helyett immár egy 50 LE-s, 3 literes, turbós, részecskeszűrős, intercooleres motort láthatunk, amely elképesztő nyomatékkal (215 Nm) bír. A Bosch befecskendezőrendszerrel felszerelt traktor a legmagasabb Tier V emissziós normákat is kielégíti, ezáltal minden EU-előírásnak megfelel.

A gépre alacsony zajszint, csekély károsanyag-kibocsátás és kis fogyasztás jellemző, ugyanakkor nagy teljesítményű generátor és megnövelt hidraulikaszivattyú található benne. Olyan apróságokra is ügyeltek, mint a LED-es oldalbevilágító, a motortér-megvilágítás, illetve az acélból hajlított, színre fújt fellépő. A hátsó emelési kapacitás 2500 kg.

A videóban a kabin sztenderd változatát láthattuk, de lesz prémium verziója is. Fontos változás, hogy a kezelőszervek a jobb oldalra kerültek, új funkcióként pedig az elektrohidraulikus összkerékhajtás és kardánkapcsoló jelent meg köztük. Megmaradt az Auto Lift funkció, ez az előre beállított kiemelési/leengedési értékekre egy mozdulattal felemeli/leteszi az eszközöket.

Megújult a műszerfal is, és a kormányoszlop immár nemcsak magasságában, de dőlésszögében is állítható. Az indiai gyártó tehát mindent beletett a gépbe, ami az előző változatból hiányzott, és akkor a meglepően tágas belső térről, a kiváló rálátásról, és a rengeteg tárolórekeszről még nem is beszéltünk.

A hátsó és oldalsó ívelt ablakok nyithatóak, tehát kereszthuzattal kellemesebb munkakörnyezet teremthető, de a traktorban van digitális klíma is, a JVC-t pedig Kenwood hifi váltotta fel. A Solis S50-es kiváló súlyelosztással rendelkezik, amelynél a klasszikus 60:40 százalékos arány érvényesül.

A „nagy testvérnek” számító Solis 90 CRDi szintén új, agresszív külsőt kapott, a burkolat alatt pedig Stage V motor duruzsol (AdBlue-val, részecskeszűrővel). A karbantartásbarát motortérben világítás segíti az éjszakai gyors „csekkolást”, de a kerekek előtti teret is két sarok-munkalámpa világítja be. A fülkén lévő LED-munkalámpák széles szögben állíthatók.

A traktor a kategóriáján belül egyedülállóan nagy blokkal büszkélkedhet, a Bosch befecskendezőrendszerrel ellátott, 4050 köbcentis motor óriási nyomatékkal (majdnem 400 Nm) segíti a munkavégzést. A Solis 90-es kétféle váltóval szerelt: 12/12-es mechanikus, szinkron irányváltós kivitellel, illetve 20/20-as, mászófokozatos váltóval találkozhatunk benne (utóbbinál a sebességtartomány 0,2 km/h-ról indul).

A hátsó emelési kapacitás 3,5 tonna, és az indiai gyártó továbbra is úgy gondolja, hogy a radiálabroncs jobb menetkomfortban és vonóképességben a diagonálnál, ezért ilyen BKT gumik vannak a traktorokon alapfelszereltségként. Ki kell még emelnünk a gyorskapcsolós emelőművet, a 3 pár kiadószelepet, az egy- vagy kétkörös légféket és az automata vonófejet is.

A kabin tágas és komfortos, a kormánykerék jó tapintású, jó méretezésű, könnyen elérhető rajta az irányváltókar. A kormányoszlop természetesen itt is állítható, magasságban és dőlésszögben egyaránt. A műszerfal könnyen áttekinthető, informatív. A sebességváltó karok kikerültek jobbra, és itt is megmaradt az Auto Lift funkció. A jobb oldali Command Centeren kapott helyett a kardánkapcsoló és az összkerékhajtás kapcsolója is.

Az oldalablakok nyithatóak, ha tehát nem túl elviselhetetlen a meleg, akkor egy ideig ezt is használhatja a kezelő a digitális klímaegység helyett. A TLT 540/750 f/min fordulatszámon üzemeltethető. A traktort ellátták párhuzamvezetéses homlokrakodóval is, amely joystickkal vezérelhető.

Végezetül a legkisebb (16–26 LE-s teljesítménytartományba tartozó) Solis kistraktorokról ejtett néhány szót Hernek Zoltán, kiemelve azt, hogy nagyon sok kisebb gazda számára egy életre szóló döntést jelent egy ilyen erőgép megvásárlása. A Solis pedig piacvezető ebben a kategóriában Magyarországon, többféle modellt kínálva.

A 16 LE-s verzió 6/2 fokozatú váltóval szerelt, összkerékhajtású, szervó nélküli, egyszerű gép. Egy-két hektár művelésére tökéletesen alkalmas, kiforrott, megbízható hobbitraktor, amely árban alighanem sokaknak megfelelő.

A 22 LE-s változat szintén 6/2-es váltóval rendelkezik, ugyanakkor nagyobb tengelytávval, méretesebb abroncsokkal, és már kabinozható is, vagyis télen is elvégezhető vele a hótolás, sószórás, az állattartó telep folyamatos kiszolgálása és más efféle feladatok.

A 26 LE-s szegmensben igen nagy a kínálat Magyarországon, de a Solis ezen a téren is képes kiemelkedőt ajánlani a gazdáknak. Az alapváltozat mellett elérhető a 26-os erőgép 6/2 sideshift, azaz oldalváltós verziója (ilyenkor a váltó nem a lába között van a kezelőnek), amelyet szervókormánnyal is felszereltek. Túlzás nélkül állítható, hogy ez a magyar piac legkedveltebb modellje, ami a rengeteg Solis részegység mellett (a teljes váltóművet, kuplungszerkezetet, hátsó emelőművet ők maguk gyártják) a Mitsubishi dízelmotornak és a Bosch befecskendezőrendszernek is köszönhető. A hátsó emelőmű kapacitása 500 kg, ami egy mulcsozó, tárcsa, fűkasza stb. működtetésére bőven elég.

A 26-os traktor 9/9-es váltóművel is elérhető. Ennek 100 kg-mal nagyobb a hátsó emelési kapacitása (600 kg), megnövelt a tengelytávja, ezáltal jobb választás a változatosabb talajadottságokhoz, illetve a változó munkákhoz. Ennél mindig kiválasztható egy olyan sebességfokozat, ami a motornak is komfortos, és a forgolódáshoz is praktikus (közben csak az irányváltót kell kezelni). A kardántengely a menethajtástól függetlenül elektrohidraulikusan kapcsolható, és számos külpontos eszköz (rézsűkasza, soraljművelő talajmaró stb.) üzemeltethető vele.

A magasabb pozíciójú kormánykerék, valamint a karfás, vastag kárpitozású ülés nemcsak nagyobb kényelmet biztosít, de remek rálátást tesz lehetővé a kerekekre, munkaeszközökre is. A kezelőkarok jól kézre állnak, a műszerfal informatív, és a 22-es modelltől felfelé gyári homlokrakodó is kapható a traktorokhoz, 250 kg emelőmű-kapacitással.

A 26-os traktor elérhető japán gyártmányú hidrosztatikus váltóval is (ez a H26 jelzésű erőgép). Ez olyan ügyfeleknek ajánlott, akik napi rendszerességgel használnak homlokrakodót, például trágyakezeléshez, terménymozgatáshoz, parkápoláshoz, raklapozáshoz. Hab a tortán, hogy az összes Solis traktorhoz 3 év garancia jár.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Nagyban játszik a Solis, egyszerre 5 új traktorszériával rukkolt elő

2023. november 6. 09:10

Európai stílust és japán minőséget ígér az indiai Solis az új traktorszériáival, amelyekből rögtön 5-öt is bemutatott az év végéhez közeledve.

Az eladott traktorok 22 százaléka John Deere volt tavaly

2020. január 9. 16:02

Az elmúlt havi adat 12 százalékkal magasabb a 2018-as decembernél, de 73 százalékkal elmarad a két évvel ezelőtti utolsó havitól. Igaz ott egy egyszeri hatás miatt abban a hónapban helyezték forgalomba az éves traktor-eladások több mint negyedét.

Beelőzött a Fendt a hazai traktorpiacon, a John Deere most harmadik

2020. február 4. 10:33

Az év első hónapjában a Fendt nyerte a traktorpiacot, pedig tavaly egész évben a John Deere állt az élen. Az amerikai márka most csupán a harmadik helyre futott be, be ugyanis az ezüstérmet a New Holland szerezte meg.

Új gyártó- és szervizcsarnok épül az ODISYS Bt.-nél Kecskeméten

2024. június 2. 12:10

Az új csarnokban természetesen nemcsak a gyártás kap helyet. A tervek szerint készül egy új bemutatóterem is.