Gépinfo

Nincs titok: ezért piacvezetők a Solis kistraktorok Magyarországon

Agrofórum Online

Az értékesített darabszám tekintetében a magyar piac élmezőnyébe küzdötték fel magukat a Solis kistraktorok. Nincs sok titkuk: világszínvonalú gyártástechnológia, praktikum, megbízhatóság és versenyképes ár.

A Solis a világ 5. legnagyobb traktorgyártója, évente 175 ezer darab erőgépet szerelnek össze. Az indiai márka jó ideje már Magyarországon is elérhető a forgalmazó Odisys Bt. jóvoltából, sőt piacvezetővé is vált a 20–90 LE-s teljesítménytartományban.

Nincs titok e mögött: a Solis kistraktorokat világszínvonalú gyártás, a konkurenciához képest magasabb műszaki tartalom, ugyanakkor versenyképes ár-érték arány jellemzi. A Solis saját tesztpályáján minden modellsorozatot tartós üzemi körülmények között fárasztásos próbának vetnek alá, mielőtt szériaérettként megkezdenék a sorozatgyártást. A tesztgépek közel 20 ezer munkaórát dolgoznak le, az üzemeltetés előtt és után pedig mindenre kiterjedő ellenőrzéseket végeznek a minőség biztosítása érdekében.

Az indiai gyártó folyamatosan fejleszti termékeit, így a közelmúltban izgalmas újdonságokról tudott beszámolni Hernek Zoltán is, a kecskeméti Odisys Bt. ügyvezetője. A cég YouTube-csatornáján elsőként a Solis S50 Shuttle XL kistraktort mutatta be, amelyet a gyártó részben újjátervezett, így a kompakt, dizájnos külső immár magasabb műszaki tartalmat rejt.

A legmodernebb igényeknek megfelelő motortérben a korábbi 2,7 literes szívó dízel erőforrás helyett immár egy 50 LE-s, 3 literes, turbós, részecskeszűrős, intercooleres motort láthatunk, amely elképesztő nyomatékkal (215 Nm) bír. A Bosch befecskendezőrendszerrel felszerelt traktor a legmagasabb Tier V emissziós normákat is kielégíti, ezáltal minden EU-előírásnak megfelel.

A gépre alacsony zajszint, csekély károsanyag-kibocsátás és kis fogyasztás jellemző, ugyanakkor nagy teljesítményű generátor és megnövelt hidraulikaszivattyú található benne. Olyan apróságokra is ügyeltek, mint a LED-es oldalbevilágító, a motortér-megvilágítás, illetve az acélból hajlított, színre fújt fellépő. A hátsó emelési kapacitás 2500 kg.

A videóban a kabin sztenderd változatát láthattuk, de lesz prémium verziója is. Fontos változás, hogy a kezelőszervek a jobb oldalra kerültek, új funkcióként pedig az elektrohidraulikus összkerékhajtás és kardánkapcsoló jelent meg köztük. Megmaradt az Auto Lift funkció, ez az előre beállított kiemelési/leengedési értékekre egy mozdulattal felemeli/leteszi az eszközöket.

Megújult a műszerfal is, és a kormányoszlop immár nemcsak magasságában, de dőlésszögében is állítható. Az indiai gyártó tehát mindent beletett a gépbe, ami az előző változatból hiányzott, és akkor a meglepően tágas belső térről, a kiváló rálátásról, és a rengeteg tárolórekeszről még nem is beszéltünk.

A hátsó és oldalsó ívelt ablakok nyithatóak, tehát kereszthuzattal kellemesebb munkakörnyezet teremthető, de a traktorban van digitális klíma is, a JVC-t pedig Kenwood hifi váltotta fel. A Solis S50-es kiváló súlyelosztással rendelkezik, amelynél a klasszikus 60:40 százalékos arány érvényesül.

A „nagy testvérnek” számító Solis 90 CRDi szintén új, agresszív külsőt kapott, a burkolat alatt pedig Stage V motor duruzsol (AdBlue-val, részecskeszűrővel). A karbantartásbarát motortérben világítás segíti az éjszakai gyors „csekkolást”, de a kerekek előtti teret is két sarok-munkalámpa világítja be. A fülkén lévő LED-munkalámpák széles szögben állíthatók.

A traktor a kategóriáján belül egyedülállóan nagy blokkal büszkélkedhet, a Bosch befecskendezőrendszerrel ellátott, 4050 köbcentis motor óriási nyomatékkal (majdnem 400 Nm) segíti a munkavégzést. A Solis 90-es kétféle váltóval szerelt: 12/12-es mechanikus, szinkron irányváltós kivitellel, illetve 20/20-as, mászófokozatos váltóval találkozhatunk benne (utóbbinál a sebességtartomány 0,2 km/h-ról indul).

A hátsó emelési kapacitás 3,5 tonna, és az indiai gyártó továbbra is úgy gondolja, hogy a radiálabroncs jobb menetkomfortban és vonóképességben a diagonálnál, ezért ilyen BKT gumik vannak a traktorokon alapfelszereltségként. Ki kell még emelnünk a gyorskapcsolós emelőművet, a 3 pár kiadószelepet, az egy- vagy kétkörös légféket és az automata vonófejet is.

A kabin tágas és komfortos, a kormánykerék jó tapintású, jó méretezésű, könnyen elérhető rajta az irányváltókar. A kormányoszlop természetesen itt is állítható, magasságban és dőlésszögben egyaránt. A műszerfal könnyen áttekinthető, informatív. A sebességváltó karok kikerültek jobbra, és itt is megmaradt az Auto Lift funkció. A jobb oldali Command Centeren kapott helyett a kardánkapcsoló és az összkerékhajtás kapcsolója is.

Az oldalablakok nyithatóak, ha tehát nem túl elviselhetetlen a meleg, akkor egy ideig ezt is használhatja a kezelő a digitális klímaegység helyett. A TLT 540/750 f/min fordulatszámon üzemeltethető. A traktort ellátták párhuzamvezetéses homlokrakodóval is, amely joystickkal vezérelhető.

Végezetül a legkisebb (16–26 LE-s teljesítménytartományba tartozó) Solis kistraktorokról ejtett néhány szót Hernek Zoltán, kiemelve azt, hogy nagyon sok kisebb gazda számára egy életre szóló döntést jelent egy ilyen erőgép megvásárlása. A Solis pedig piacvezető ebben a kategóriában Magyarországon, többféle modellt kínálva.

A 16 LE-s verzió 6/2 fokozatú váltóval szerelt, összkerékhajtású, szervó nélküli, egyszerű gép. Egy-két hektár művelésére tökéletesen alkalmas, kiforrott, megbízható hobbitraktor, amely árban alighanem sokaknak megfelelő.

A 22 LE-s változat szintén 6/2-es váltóval rendelkezik, ugyanakkor nagyobb tengelytávval, méretesebb abroncsokkal, és már kabinozható is, vagyis télen is elvégezhető vele a hótolás, sószórás, az állattartó telep folyamatos kiszolgálása és más efféle feladatok.

A 26 LE-s szegmensben igen nagy a kínálat Magyarországon, de a Solis ezen a téren is képes kiemelkedőt ajánlani a gazdáknak. Az alapváltozat mellett elérhető a 26-os erőgép 6/2 sideshift, azaz oldalváltós verziója (ilyenkor a váltó nem a lába között van a kezelőnek), amelyet szervókormánnyal is felszereltek. Túlzás nélkül állítható, hogy ez a magyar piac legkedveltebb modellje, ami a rengeteg Solis részegység mellett (a teljes váltóművet, kuplungszerkezetet, hátsó emelőművet ők maguk gyártják) a Mitsubishi dízelmotornak és a Bosch befecskendezőrendszernek is köszönhető. A hátsó emelőmű kapacitása 500 kg, ami egy mulcsozó, tárcsa, fűkasza stb. működtetésére bőven elég.

A 26-os traktor 9/9-es váltóművel is elérhető. Ennek 100 kg-mal nagyobb a hátsó emelési kapacitása (600 kg), megnövelt a tengelytávja, ezáltal jobb választás a változatosabb talajadottságokhoz, illetve a változó munkákhoz. Ennél mindig kiválasztható egy olyan sebességfokozat, ami a motornak is komfortos, és a forgolódáshoz is praktikus (közben csak az irányváltót kell kezelni). A kardántengely a menethajtástól függetlenül elektrohidraulikusan kapcsolható, és számos külpontos eszköz (rézsűkasza, soraljművelő talajmaró stb.) üzemeltethető vele.

A magasabb pozíciójú kormánykerék, valamint a karfás, vastag kárpitozású ülés nemcsak nagyobb kényelmet biztosít, de remek rálátást tesz lehetővé a kerekekre, munkaeszközökre is. A kezelőkarok jól kézre állnak, a műszerfal informatív, és a 22-es modelltől felfelé gyári homlokrakodó is kapható a traktorokhoz, 250 kg emelőmű-kapacitással.

A 26-os traktor elérhető japán gyártmányú hidrosztatikus váltóval is (ez a H26 jelzésű erőgép). Ez olyan ügyfeleknek ajánlott, akik napi rendszerességgel használnak homlokrakodót, például trágyakezeléshez, terménymozgatáshoz, parkápoláshoz, raklapozáshoz. Hab a tortán, hogy az összes Solis traktorhoz 3 év garancia jár.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

"A gép nem váltja ki az embert, csak jobb döntésekhez segíti" – Interjú a mesterséges intelligenciával

2025. november 7. 07:10

A mesterséges intelligencia nemcsak adatokat elemez, hanem döntéseket is segít. Interjú a jövő egyik legizgalmasabb „agrárszereplőjével”.

Egy nem szokványos vetőgép, amit kisebb gazdaságoknak érdemes kipróbálniuk

2025. november 6. 16:10

3 métertől 12 méterig terjedő változatokban egyaránt elérhető az a holland munkagép, amelyet takarónövények, repce, lóhere és fűmag vetéséhez ajánl a gyártó.

Megremeg a föld az új nagytraktor alatt, hihetetlen, mennyi lóerőt préseltek bele

2025. november 4. 16:10

Egyre-másra érkeznek a nagy bejelentések a november közepi Agritechnica kiállítás előtt, most a Case IH is elkápráztatta a gazdatársadalmat.

Gyengén teljesített a traktorpiac augusztusban

2019. szeptember 9. 10:17

A traktorpiac legkedveltebb szegmense a 8 tonnánál nagyobb tömegű 1173 darabbal, ami 53 százalékos részesedés a piacból.

Solis traktorok 20-tól 90 lóerőig

2018. június 20. 17:32

A 90 LE-s Solis common rail befecskendező rendszerrel, 12/12-es mechanikus váltóval, két pár hidraulikacsatlakozóval, valamint egy és kétkörös légfékkel, tágas, klímával szerelt kabinnal kapható.

Gépészet Videó

Az eladott traktorok 22 százaléka John Deere volt tavaly

2020. január 9. 16:02

Az elmúlt havi adat 12 százalékkal magasabb a 2018-as decembernél, de 73 százalékkal elmarad a két évvel ezelőtti utolsó havitól. Igaz ott egy egyszeri hatás miatt abban a hónapban helyezték forgalomba az éves traktor-eladások több mint negyedét.

Nagyszabású gépbemutatóval vár a jubileumi partnertalálkozón a Hanki-Ker Kft.

2023. május 11. 09:10

Jubileumi partnertalálkozót szervez a Hanki-Ker Kft. 30 éves fennállásának alkalmából.