Szántóföldi gyakorlati teszten tették próbára a közelmúltban a Kirovec legnagyobb traktormodelljét. Az orosz óriás negyedével-harmadával hatékonyabb üzemelésre volt képes a gyártó szerint.
Az orosz Kirovec traktorok Szentpéterváron készülnek, az üzem elődjét 1801-ben alapították, erőgépeket pedig 1924 óta gyártanak. Az ukrajnai háború, illetve a nyomában járó gazdasági szankciók a Kirovec helyzetét is megnehezítették, de a termelés átszervezésével eddig sikerült megoldaniuk a nehézségeket.
A márkához eddig 600 ezer traktor összeszerelése fűződik, jelenleg a 240-460 LE-s teljesítménytartományban készítenek erőgépeket a 200 ezer négyzetméteres üzemben. 70 százalékban saját alkatrészekből dolgoznak, a hidak, sebességváltók, fülkék, elektromos egységek mind belső gyártásúak.
A közelmúltban látogatott el a szentpétervári gyárba Roman Golovchenko belorusz miniszterelnök, és ennek kapcsán adták hírül a fehérorosz lapok, hogy a Kirovec traktorok 23 százalékban belorusz alkatrészekből készülnek – itt van tehát a fentebb említett „kiskapuk” egyike.
A nyár folyamán pedig egy Kirovec K-746M traktor szántóföldi tesztjére került sor, szintén Fehéroroszországban. Egy hasonló (meg nem nevezett) konkurens modell teljesítményével hasonlították össze az újdonságot, és a nyilvánosságra hozott adatok szerint emez közel 30 százalékkal hatékonyabb munkavégzésre volt képes.
A magyarázat szerint az előnyt a 30 LE-vel nagyobb motorteljesítmény, valamint az automata átvitel szolgáltatta. A Kirovec K-746M modellt 460 LE-s Weichai WP12 dízel-erőforrás hajtja (vagyis kínai alkatrészeket is tartalmaz), a tömege 16 630-18 730 kg, a hátsó emelési kapacitása pedig 8,5 tonna. A gyártó honlapja szerint az eggyel kisebb (420 LE-s) modell ára 199 ezer dollár, vagyis 75 millió forintnak megfelelő összeg.
Az említett fehéroroszországi szántóföldi teszt két szakaszból tevődött össze. Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet. A munkasebesség 11 km/h volt.
A Kirovec K-746M 70-75 százalékos motorterheléssel dolgozott ezeknél a feladatoknál, míg a konkurens 90 százalékossal. A beloruszok megállapítása szerint az ő gépük 25-30 százalékkal gazdaságosabban üzemelt, ennek részleteit azonban nem közölték.