Gépinfo
Gépinfo

Rondának indult, mégis 30 éves a Toyota RAV4

Rondának indult, mégis 30 éves a Toyota RAV4

Agrofórum Online

A Toyota RAV4 a piaci bevezetésekor egymagában teremtette meg a kompakt szabadidő-autók szegmensét, áthidalva a hagyományos terepjárók és személyautók között akkoriban tátongó szakadékot.

Maga a név a Recreational Active Vehicle (szabadidős aktív jármű) kifejezés rövidítése, a 4 pedig természetesen a négykerék-meghajtásra utal. Ma már az ötödik nemzedéknél és több mint 14 millió eladott példánynál tart a típus.

Önhordó karosszéria

Egyedülálló volt 30 évvel ezelőtt a RAV4 receptje, amely az összkerékhajtású járművek nagy hasmagasságát, magas üléspozícióját és robusztus megjelenését az alvázas konstrukció helyett egy könnyebb, jobb vezethetőséget és kedvezőbb fogyasztást biztosító, személyautós felépítésű önhordó karosszériával (és elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel) ötvözte.

1986-ban született meg az ötlet

Egy hasonló modell ötlete már 1986-ban felmerült a Toyota fejlesztőcsapatában, amikor a tervbe vett városi terepjáró felépítéséről hosszas vitákat folytattak a mérnökök.

Három évet kellett várni az első működő autó elkészültére, a RAV Four koncepciót az 1989-es Tokiói Autószalonon mutatták be. Bár csak egy dizájntanulmány volt, amelyből hiányzott egy valódi autó részletessége, a közönség mókás formája miatt meleg fogadtatásban részesítette. 1991-ben adott zöld utat a gyár a RAV4-projektnek, és végre elkezdődhetett az első generáció kifejlesztése.

Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban
Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban

Eljött az idő

Egy ponton a projekt leállt, majd váratlan helyekről érkező beavatkozásoknak köszönhetően újjáéledt: a Toyota japán és európai értékesítési részlegei siettek Nonaka Maszakacu főmérnöknek segítségére, mivel a piaccal való szoros kapcsolatuk meggyőzte őket arról, hogy eljött az ideje ennek az új típusú autónak.

Újraindították a fejlesztést, és az 1993-as tokiói kiállításra már egy olyan RAV4-tanulmánnyal érkezett a Toyota, amely előrevetítette az 1994-es Genfi Autószalonon debütáló szériaváltozatot.

Összelegózták?

Olcsóbbá tette a fejlesztést, hogy a RAV4 megalkotásakor a Toyota számos kipróbált és bevált alkatrészt használt fel saját polcairól. A kompakt méretű platform a Corollából, a motor és néhány hajtásláncelem a Camry/Carina modellből, a felfüggesztés és a sebességváltó pedig egyenesen az utcai raliautóból, a legendás Celica GT-Fourból származott.

Az első generáció

A Toyota RAV4 az 1994. márciusi világpremiert követően, májusban jelent meg a japán és az európai piacon háromajtós, négyüléses modellként, amely kívül hordta a pótkerekét, mint az igazi terepjárók. Kétliteres, 16 szelepes, 129 lóerős, négyhengeres benzinmotorja (3S-FE) a mindössze 3,7 méter hosszú és 1177 kg tömegű szabadidő-autót közel hot hatch szintű menetteljesítményekkel ruházta fel. Állandó összkerékhajtással a tapadással sem volt gond, a motor ereje precízen kapcsolható ötfokozatú kézi vagy négyfokozatú automata sebességváltón keresztül jutott el a négy kerékre.

Íme, a 4. generációs Toyota RAV4
Íme, a 4. generációs Toyota RAV4

Már az első, nem teljes évben világszerte 53 ezer darabot adtak el a típusból; a következő évben ennek a duplája került az utakra, 1996-ra pedig megháromszorozódott a kereslet. A RAV4 mind az öt eddigi generációjával nőttek a globális eladások, mára több mint 14 millió darab autót adott el a Toyota ebből a típusból.

Fotó: Toyota

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A H2 Fendt Helios traktor volt a német hidrogénhét sztárja

2024. június 27. 08:40

A hidrogén hasznosítása volt a téma a német hidrogénhéten megrendezett találkozón, amelyen a Fendt két hidrogénmeghajtású traktorral vett részt.

Tárolósátrak, bálabontó-almozó gépek és mobilút a Gravetti kínálatában

2024. június 25. 08:40

A Shelterall sátrak felhasználási lehetősége végtelen, gépbeállóként, takarmány- és vetőmagtárolóként, állatbeállóként egyaránt megfelelnek.

Ha zöldtakarmány-gépeket keres, itt a legszélesebb a kínálat Magyarországon

2024. június 24. 08:40

A Start Agro Kft. a McHale szálastakarmány-gépei mellett a Massey Ferguson zöldtakarmányos gépeit (kaszák, rendképzők, rendterítők) kínálja.

Fendt traktor, a világ legerősebb négyhengeres motorjával

2024. június 21. 15:10

A NAK Szántóföldi Napokon a Fendt 620 Vario traktort állították a középpontba, amely Magyarországon a mezőfalvi bemutatón debütált.

Skoda Epiq: itt az új elektromos városi SUV!

2024. április 16. 11:10

A Skoda AUTO közzétette tisztán elektromos, akkumulátorhajtású (BEV), városi SUV-crossover modelljének nevét, valamint az újdonságra első betekintést kínáló dizájntanulmányát.

Egyre népszerűbbek az SUV-modellek a használt autók piacán

2024. május 14. 10:10

13%-kal több használt autó cserélt gazdát 2024 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A vevők az alsó középkategóriát és az SUV-kat keresik.

A Toyota vadonatúj SUV-okkal lepett meg mindenkit

2023. december 13. 09:10

A Toyota első Európában is elérhető, dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a nagyméretű SUV bZ4X után újabb tisztán elektromos SUV-val jelentkezik jövőre, ezúttal a kompakt crossoverek kedvelőit megcélozva.

Harmadával csökkent a pick-up-piac

2022. október 10. 06:03

A tavalyihoz képest 33,3 százalékkal 2731 darabosra szűkült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 49,7 százalékos piaci részesedéssel.