21℃ 15℃
július 10. Amália, Melina Engelbert, Ulrika
Gépinfo

Rondának indult, mégis 30 éves a Toyota RAV4

Agrofórum Online

A Toyota RAV4 a piaci bevezetésekor egymagában teremtette meg a kompakt szabadidő-autók szegmensét, áthidalva a hagyományos terepjárók és személyautók között akkoriban tátongó szakadékot.

Maga a név a Recreational Active Vehicle (szabadidős aktív jármű) kifejezés rövidítése, a 4 pedig természetesen a négykerék-meghajtásra utal. Ma már az ötödik nemzedéknél és több mint 14 millió eladott példánynál tart a típus.

Önhordó karosszéria

Egyedülálló volt 30 évvel ezelőtt a RAV4 receptje, amely az összkerékhajtású járművek nagy hasmagasságát, magas üléspozícióját és robusztus megjelenését az alvázas konstrukció helyett egy könnyebb, jobb vezethetőséget és kedvezőbb fogyasztást biztosító, személyautós felépítésű önhordó karosszériával (és elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel) ötvözte.

1986-ban született meg az ötlet

Egy hasonló modell ötlete már 1986-ban felmerült a Toyota fejlesztőcsapatában, amikor a tervbe vett városi terepjáró felépítéséről hosszas vitákat folytattak a mérnökök.

Három évet kellett várni az első működő autó elkészültére, a RAV Four koncepciót az 1989-es Tokiói Autószalonon mutatták be. Bár csak egy dizájntanulmány volt, amelyből hiányzott egy valódi autó részletessége, a közönség mókás formája miatt meleg fogadtatásban részesítette. 1991-ben adott zöld utat a gyár a RAV4-projektnek, és végre elkezdődhetett az első generáció kifejlesztése.

Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban
Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban

Eljött az idő

Egy ponton a projekt leállt, majd váratlan helyekről érkező beavatkozásoknak köszönhetően újjáéledt: a Toyota japán és európai értékesítési részlegei siettek Nonaka Maszakacu főmérnöknek segítségére, mivel a piaccal való szoros kapcsolatuk meggyőzte őket arról, hogy eljött az ideje ennek az új típusú autónak.

Újraindították a fejlesztést, és az 1993-as tokiói kiállításra már egy olyan RAV4-tanulmánnyal érkezett a Toyota, amely előrevetítette az 1994-es Genfi Autószalonon debütáló szériaváltozatot.

Összelegózták?

Olcsóbbá tette a fejlesztést, hogy a RAV4 megalkotásakor a Toyota számos kipróbált és bevált alkatrészt használt fel saját polcairól. A kompakt méretű platform a Corollából, a motor és néhány hajtásláncelem a Camry/Carina modellből, a felfüggesztés és a sebességváltó pedig egyenesen az utcai raliautóból, a legendás Celica GT-Fourból származott.

Az első generáció

A Toyota RAV4 az 1994. márciusi világpremiert követően, májusban jelent meg a japán és az európai piacon háromajtós, négyüléses modellként, amely kívül hordta a pótkerekét, mint az igazi terepjárók. Kétliteres, 16 szelepes, 129 lóerős, négyhengeres benzinmotorja (3S-FE) a mindössze 3,7 méter hosszú és 1177 kg tömegű szabadidő-autót közel hot hatch szintű menetteljesítményekkel ruházta fel. Állandó összkerékhajtással a tapadással sem volt gond, a motor ereje precízen kapcsolható ötfokozatú kézi vagy négyfokozatú automata sebességváltón keresztül jutott el a négy kerékre.

Íme, a 4. generációs Toyota RAV4
Íme, a 4. generációs Toyota RAV4

Már az első, nem teljes évben világszerte 53 ezer darabot adtak el a típusból; a következő évben ennek a duplája került az utakra, 1996-ra pedig megháromszorozódott a kereslet. A RAV4 mind az öt eddigi generációjával nőttek a globális eladások, mára több mint 14 millió darab autót adott el a Toyota ebből a típusból.

Fotó: Toyota

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

A Toyota Hilux a legkelendőbb pick-up

2018. február 8. 08:48

Továbbra is lendületesen emelkedik a hazai újautó-piac. Idén januárban összesen 10 539 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba.

Újra a Vitara vezeti a SUV-mezőnyt

2020. március 6. 12:15

A szegmensek közötti versenyt 28 százalékos piaci részesedéssel vezető, és egy év alatt 10,5 százalékkal 7005 darabosra csökkenő SUV-piacon a Suzuki Vitara vezet.

Új Touareg a Volkswagentől

2018. március 23. 06:39

Ú formavilág, innovatív kezelési, kényelmi és biztonsági rendszer jellemzi a felsőkategóriás SUV-t.

Megérkezett az új Toyota RAV4

2018. március 30. 08:31

Tegnap a New York-i Nemzetközi Autókiállításon leleplezésre került a világ legnépszerűbb SUV modellje, a Toyota RAV4 legújabb, ötödik generációja.