16℃ 8℃
október 29. Nárcisz, Melinda, Őzike
Gépinfo

Rondának indult, mégis 30 éves a Toyota RAV4

Agrofórum Online

A Toyota RAV4 a piaci bevezetésekor egymagában teremtette meg a kompakt szabadidő-autók szegmensét, áthidalva a hagyományos terepjárók és személyautók között akkoriban tátongó szakadékot.

Maga a név a Recreational Active Vehicle (szabadidős aktív jármű) kifejezés rövidítése, a 4 pedig természetesen a négykerék-meghajtásra utal. Ma már az ötödik nemzedéknél és több mint 14 millió eladott példánynál tart a típus.

Önhordó karosszéria

Egyedülálló volt 30 évvel ezelőtt a RAV4 receptje, amely az összkerékhajtású járművek nagy hasmagasságát, magas üléspozícióját és robusztus megjelenését az alvázas konstrukció helyett egy könnyebb, jobb vezethetőséget és kedvezőbb fogyasztást biztosító, személyautós felépítésű önhordó karosszériával (és elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel) ötvözte.

1986-ban született meg az ötlet

Egy hasonló modell ötlete már 1986-ban felmerült a Toyota fejlesztőcsapatában, amikor a tervbe vett városi terepjáró felépítéséről hosszas vitákat folytattak a mérnökök.

Három évet kellett várni az első működő autó elkészültére, a RAV Four koncepciót az 1989-es Tokiói Autószalonon mutatták be. Bár csak egy dizájntanulmány volt, amelyből hiányzott egy valódi autó részletessége, a közönség mókás formája miatt meleg fogadtatásban részesítette. 1991-ben adott zöld utat a gyár a RAV4-projektnek, és végre elkezdődhetett az első generáció kifejlesztése.

Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban
Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban

Eljött az idő

Egy ponton a projekt leállt, majd váratlan helyekről érkező beavatkozásoknak köszönhetően újjáéledt: a Toyota japán és európai értékesítési részlegei siettek Nonaka Maszakacu főmérnöknek segítségére, mivel a piaccal való szoros kapcsolatuk meggyőzte őket arról, hogy eljött az ideje ennek az új típusú autónak.

Újraindították a fejlesztést, és az 1993-as tokiói kiállításra már egy olyan RAV4-tanulmánnyal érkezett a Toyota, amely előrevetítette az 1994-es Genfi Autószalonon debütáló szériaváltozatot.

Összelegózták?

Olcsóbbá tette a fejlesztést, hogy a RAV4 megalkotásakor a Toyota számos kipróbált és bevált alkatrészt használt fel saját polcairól. A kompakt méretű platform a Corollából, a motor és néhány hajtásláncelem a Camry/Carina modellből, a felfüggesztés és a sebességváltó pedig egyenesen az utcai raliautóból, a legendás Celica GT-Fourból származott.

Az első generáció

A Toyota RAV4 az 1994. márciusi világpremiert követően, májusban jelent meg a japán és az európai piacon háromajtós, négyüléses modellként, amely kívül hordta a pótkerekét, mint az igazi terepjárók. Kétliteres, 16 szelepes, 129 lóerős, négyhengeres benzinmotorja (3S-FE) a mindössze 3,7 méter hosszú és 1177 kg tömegű szabadidő-autót közel hot hatch szintű menetteljesítményekkel ruházta fel. Állandó összkerékhajtással a tapadással sem volt gond, a motor ereje precízen kapcsolható ötfokozatú kézi vagy négyfokozatú automata sebességváltón keresztül jutott el a négy kerékre.

Íme, a 4. generációs Toyota RAV4
Íme, a 4. generációs Toyota RAV4

Már az első, nem teljes évben világszerte 53 ezer darabot adtak el a típusból; a következő évben ennek a duplája került az utakra, 1996-ra pedig megháromszorozódott a kereslet. A RAV4 mind az öt eddigi generációjával nőttek a globális eladások, mára több mint 14 millió darab autót adott el a Toyota ebből a típusból.

Fotó: Toyota

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Szép a forgatás nélküli művelés, de van egy nagy problémája, amire most megoldást találtak

2025. október 29. 09:10

A szántás elhagyása rengeteg előnnyel jár, a szármaradványok talajfelszínen hagyása viszont némileg megnehezíti a vetést. Ennek kiküszöbölésére született egy újfajta, izgalmas technológia.

200 hektárt vetettek be egyetlen feltöltéssel, 28 méteres munkaszélességű géppel

2025. október 27. 09:10

Egy német gyártóvállalat olyan dimenziót kínál a növénytermesztő gazdáknak, amit Magyarországon szinte kihasználni is lehetetlen.

Sárban aratják a silókukoricát, két traktor húzza a pótkocsit

2025. október 26. 13:10

A klímaváltozás idén is kíméletlenül éreztette hatását Európában. Míg azonban Magyarországon aszály nehezítette a gazdák életét, máshol a rengeteg csapadék akadályozta a mezőgazdasági munkákat.

Hatékony munkagép Németországból, betakarítás után szinte kötelező

2025. október 24. 16:10

Gépújdonsággal rukkolt elő a német Köckerling, amelynek használata éppen ezekben a hetekben aktuális, hiszen a tarlóhántásban segíti a gazdákat.

Gigantikus vesékkel érkezik az új BMW X3-as

2024. július 15. 14:40

A BMW X3-as még dinamikusabb, még inkább prémium, mint elődei. És a legkorszerűbb plug-in hibrid hajtáslánccal is megvásárolható.

Audi SQ8 TDI: a legerősebb dízel erőforrás az európai piacon

2019. augusztus 11. 06:45

Az Audi SQ8 TDI modellben dolgozó biturbó V8-as erőforrás a legerősebb aggregát az európai piacon. Elképesztő ereje mellé nagyfokú gazdaságosság párosul, amelyet a legkorszerűbb megoldások egész sora tesz teljessé.

Nincs meglepetés: a Suzuki Vitara és a Ford Ranger a legnépszerűbb

2018. június 6. 09:30

Májusban összesen 14 620 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami éves alapon 42,8 százalékkal haladja meg a bázisidőszakot – derült ki a Datahouse közleményéből.

Tiszta Amerika: rengeteg pickup-ot vásároltunk

2018. szeptember 7. 07:54

Az első nyolc hónapban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma 29,6 százalékkal bővült – derült ki a Datahouse adatiból.