Gépinfo

Rondának indult, mégis 30 éves a Toyota RAV4

Agrofórum Online

A Toyota RAV4 a piaci bevezetésekor egymagában teremtette meg a kompakt szabadidő-autók szegmensét, áthidalva a hagyományos terepjárók és személyautók között akkoriban tátongó szakadékot.

Maga a név a Recreational Active Vehicle (szabadidős aktív jármű) kifejezés rövidítése, a 4 pedig természetesen a négykerék-meghajtásra utal. Ma már az ötödik nemzedéknél és több mint 14 millió eladott példánynál tart a típus.

Önhordó karosszéria

Egyedülálló volt 30 évvel ezelőtt a RAV4 receptje, amely az összkerékhajtású járművek nagy hasmagasságát, magas üléspozícióját és robusztus megjelenését az alvázas konstrukció helyett egy könnyebb, jobb vezethetőséget és kedvezőbb fogyasztást biztosító, személyautós felépítésű önhordó karosszériával (és elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel) ötvözte.

1986-ban született meg az ötlet

Egy hasonló modell ötlete már 1986-ban felmerült a Toyota fejlesztőcsapatában, amikor a tervbe vett városi terepjáró felépítéséről hosszas vitákat folytattak a mérnökök.

Három évet kellett várni az első működő autó elkészültére, a RAV Four koncepciót az 1989-es Tokiói Autószalonon mutatták be. Bár csak egy dizájntanulmány volt, amelyből hiányzott egy valódi autó részletessége, a közönség mókás formája miatt meleg fogadtatásban részesítette. 1991-ben adott zöld utat a gyár a RAV4-projektnek, és végre elkezdődhetett az első generáció kifejlesztése.

Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban
Az 1. generáció. Nem biztos, hogy a szép vagy az elegáns kifejezés jellemzi a legjobban

Eljött az idő

Egy ponton a projekt leállt, majd váratlan helyekről érkező beavatkozásoknak köszönhetően újjáéledt: a Toyota japán és európai értékesítési részlegei siettek Nonaka Maszakacu főmérnöknek segítségére, mivel a piaccal való szoros kapcsolatuk meggyőzte őket arról, hogy eljött az ideje ennek az új típusú autónak.

Újraindították a fejlesztést, és az 1993-as tokiói kiállításra már egy olyan RAV4-tanulmánnyal érkezett a Toyota, amely előrevetítette az 1994-es Genfi Autószalonon debütáló szériaváltozatot.

Összelegózták?

Olcsóbbá tette a fejlesztést, hogy a RAV4 megalkotásakor a Toyota számos kipróbált és bevált alkatrészt használt fel saját polcairól. A kompakt méretű platform a Corollából, a motor és néhány hajtásláncelem a Camry/Carina modellből, a felfüggesztés és a sebességváltó pedig egyenesen az utcai raliautóból, a legendás Celica GT-Fourból származott.

Az első generáció

A Toyota RAV4 az 1994. márciusi világpremiert követően, májusban jelent meg a japán és az európai piacon háromajtós, négyüléses modellként, amely kívül hordta a pótkerekét, mint az igazi terepjárók. Kétliteres, 16 szelepes, 129 lóerős, négyhengeres benzinmotorja (3S-FE) a mindössze 3,7 méter hosszú és 1177 kg tömegű szabadidő-autót közel hot hatch szintű menetteljesítményekkel ruházta fel. Állandó összkerékhajtással a tapadással sem volt gond, a motor ereje precízen kapcsolható ötfokozatú kézi vagy négyfokozatú automata sebességváltón keresztül jutott el a négy kerékre.

Íme, a 4. generációs Toyota RAV4
Íme, a 4. generációs Toyota RAV4

Már az első, nem teljes évben világszerte 53 ezer darabot adtak el a típusból; a következő évben ennek a duplája került az utakra, 1996-ra pedig megháromszorozódott a kereslet. A RAV4 mind az öt eddigi generációjával nőttek a globális eladások, mára több mint 14 millió darab autót adott el a Toyota ebből a típusból.

Fotó: Toyota

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Életjeleket mutat a Zetor, fantasztikus újdonsággal tért vissza

2025. november 16. 13:10

A cseh Zetor sikeresen átvészelte a válság éveit, és előrukkolt a 6-os traktorszériával, amely a 130–171 LE-s teljesítménytartományt foglalja magában.

Új fegyverrel jelentkeztek az indiaiak, most már a világelsőség a cél

2025. november 15. 13:10

A 100 LE alatti teljesítménytartományban tör világelsőségre az indiai TAFE, amely most új fegyvert vet be ennek érdekében.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4: akár 58 km hatótáv tisztán elektromosan a C-SUV modelltől

2020. március 5. 08:33

A vezető különböző vezetési üzemmódok közül választhat, hogy ki tudja aknázni az autó maximális nyomatékát, vagy zéró emisszió módban haladjon, amely akár 58 km elektromos hatótávot tesz lehetővé.

Hirtelen nagyon sok Ford Rangert helyeztek forgalomba

2020. december 4. 06:30

Feltűnő, hogy csak novemberben 449 Ford Rangert helyeztek forgalomba hazánkban.

Tavalyi szinten a februári újautó-piac

2021. március 5. 03:46

A második hónapban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma szinte megegyezett a tavalyi adattal.

ŠKODA ENYAQ – Megerősítést nyert a ŠKODA első tisztán elektromos SUV-modelljének neve

2020. február 18. 09:47

A ŠKODA ENYAQ a cseh márka első modellje, amely a Volkswagen Csoport moduláris elektromos platformjára (MEB) épül, egyben a következő azon összesen több mint tíz, legalább részben elektromos hajtásrendszerű újdonság sorában, amelyek a ŠKODA iV almárka alatt 2022 végéig érkeznek a piacra.