A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az idén 125. éve született Korbuly János és hozzá kapcsolódva a Korbuly család életművét összefoglaló virtuális kiállítást indított útjára, amely részletesen bemutatja be a magyar gyáripar területén elévülhetetlen érdemeket szerzett család történetét és rajta keresztül a magyar ipari örökséget is.
A Korbuly család a magyar közlekedés minden fontos ágazatában jelen volt az elmúlt 125 évben, ezért az intézmény fontosnak érezte, hogy a jeles évfordulóhoz kapcsolódva hitelesen bemutassa ezt a történetet. „A páratlan családtörténeten keresztül a magyar gyáripar jelentős fejezetei villannak fel a múzeumban, valamint a családi hagyatékban megőrzött és most tudományosan feldolgozott fotók, dokumentumok és tárgyak segítségével a Közlekedési Múzeum virtuális kiállításában” – idézi az intézmény közleménye Vitézy Dávid főigazgatót.

Korbuly János és unokája, háttérben UE-28 traktor
A párizsi világkiállításon 1878-ban Korbuly József újfajta vasúti csapágya kitüntetést kapott, amellyel nemcsak a járműgyártás történetében nyílt egy új fejezet, hanem a magyar közlekedéstörténetben páratlan családtörténet is elkezdődött. A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak építésénél, az első világháború végén segítették a csepeli Weiss-gyárat átállítani civil termékek előállítására, de részt vettek közúti járművek, harckocsik, repülőgépek és világhírű tolópadok megszerkesztésében is. A család másik ága a második világháború előtt Kaposváron, a cukorgyár életében játszott fontos szerepet, de a második világháború után a Dutra traktor főbb konstrukciós megoldásain is dolgozott a Korbuly család több tagja is.

Dutra D4KA Svédországban
A família életrajzát és a hozzájuk kapcsolódó iparvállalatokat ismertető összeállítást több száz fénykép kíséri, többségében olyanok, amelyet korábban még sehol sem láttak napvilágot. Ezen kívül korabeli dokumentumok, kéziratok és három dimenzióban megtekinthető tárgyfotók is bemutatják a család és az egykori magyar iparvállalatok történetét. A kiállításban a magyar személy- és teherautógyártás, repülőgépek, sőt katonai és mezőgazdasági járművek és üzemek története is megelevenedik.

UE-28 a szerelősoron
A múzeum az 1963-ban, a Dutra traktor tervezéséért Kossuth-díjat kapott Korbuly János leszármazottjainak bátorítására készítette el az intézmény honlapján elérhető virtuális kiállítást.

Kb. 1970-ben épült „deszkamodell”, amelyen különböző konstrukciós problémák megoldását tesztelték
A munkálatok nem zárultak le, hiszen az elkövetkező hetekben újabb fényképekkel, adatokkal és további háromdimenziós tárgyfotókkal bővül a gyűjtemény. A kutatómunkához és a tudományos feldolgozáshoz a virtuális kiállítás látogatóinak észrevételeit is örömmel fogadja a múzeum, amely jövőre egy időszaki kiállítással is megemlékezik majd a Korbuly család tagjainak tevékenységéről.

UE-40 prototípus cső darázsderékkal, erősebb hátsó tengellyel
A virtuális kiállítás még több fotóval IDE kattintva érhető el!