A brit gépészmérnöki intézet az év legfontosabb autóipari fejlesztésének járó kitüntetésben részesítette a Toyota egyik projektjét.
A szakma egyik legrangosabb kitüntetésében részesítette a brit gépészmérnöki intézet (Institution of Mechanical Engineers, IMechE) a Toyota kísérleti hidrogéntüzelőanyag-cellás járművét, a Hilux Hydrogen prototípust, amely megkapta a Richard Parry-Jones-emlékérmet. A kísérleti hidrogénmeghajtású Hilux platós kisteherautó kulcsfontosságú lépésnek bizonyulhat a szállítmányozás emissziómentesítésében.
Kiemelkedő innováció
A második világháború utáni brit autóipar egyik legnagyobb jelentőségű alakjáról, a 2005-ben a brit birodalom parancsnoka (CBE) címmel kitüntetett, 2021-ben elhunyt Richard Parry-Jones professzorról elnevezett kitüntetést azoknak a személyeknek, illetve vállalatoknak ítéli oda a gépészmérnöki intézet, akik vagy amelyek kiemelkedő innovációjukkal érdemben járulta hozzá az autóipar fejlesztéséhez.
A Toyota Hilux Hydrogen prototípus számtalan úttörő részletmegoldásával érdemelte ki a kitüntetést. Az autógyártó 2022 elején fogott hozzá a hidrogéntüzelőanyag-cellás haszonjármű fejlesztéséhez. Az alkalmazott technológia a második generációs Toyota Mirai szedánból származó, többszörösen bizonyított komponensekből épült fel, azonban paramétereit a világ legnagyobb számban értékesített kompakt pickupjának sajátosságaihoz, a felhasználási területeken várható igényekhez igazították.
600 kilométer egy töltéssel
A létravázon belül elhelyezett, három nagy nyomású tartályban tárolt hidrogén akár 600 kilométer megtételére elegendő. Ez túlzásnak tűnhet egy áruszállító esetében, azonban a Hilux-felhasználók gyakran használják ki a modell legendás robusztusságát és kiemelkedő terepképességeit.
A fejlesztőknek ezért fel kellett készülniük arra az eshetőségre, hogy a szokásosnál nagyobb igénybevétel esetén is biztosítsák a szükséges hatótávolságot. A motortérben elhelyezett tüzelőanyag-cella által megtermelt áramot egy hátul elhelyezett akkumulátor tárolja; ennek az elrendezésnek köszönhetően nem csökken a fülke helykínálata, és javul a tömegeloszlás.
Tíz példány
A Toyota Hilux Hydrogen prototípusból tíz példányt épít a Toyota, amelyeken a sorozatgyártáshoz szükséges biztonsági és megbízhatósági vizsgálatokat végzik el. A tervek szerint ugyanis a hidrogénüzemű pickup nem marad kísérleti jármű: a fejlesztők bíznak benne, hogy még az évtized vége előtt megkezdődhet a piaci forgalmazása.
Kép: Toyota, Rod Kirkpatrick