A gázolaj kiváltására sokféle megoldás létezik, ám az egyikről viszonylag kevesebb szó esik, pedig tökéletes helyettesítője lehet a mezőgazdaságban is elterjedt dízel üzemanyagnak.
Miközben mindenki a fosszilis üzemanyagok, valamint az elektromos hajtás, illetve a hidrogén-üzemanyagcellás járművek előnyeit és hátrányait mérlegeli, mintha elfeledkeznénk arról, hogy rendelkezésünkre áll a HVO is. Ez a hidrogénezett növényi olaj angol rövidítése, és bizonyos vizsgálatok szerint akár 90 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez a jármű módosítása nélkül.
A HVO egy szintetikus üzemanyag, amely ugyanakkor korlátlan arányban keverhető a hagyományos dízel üzemanyaggal. Elvileg semmiféle hátránya nincs ahhoz képest, még a szervizintervallumokat sem befolyásolja negatívan.
Miközben egyre többen morgolódnak amiatt, hogy rengeteg kukoricát használunk fel biodízel-előállításra az emberi fogyasztás vagy állati takarmányozás helyett, a HVO gyártása és felhasználása nem érinti az élelmiszertermelést. Lényegében hulladék növényi olajból, faggyúból, használt étolajból, növényi maradványokból (például fűrészporból) készül, vagyis csupa olyan alapanyagból, amit máshol kevésbé hasznosítanánk.
A hidrogénezett növényi olajjal az erőforrásokat előállító, Magyarországon is jól ismert, sok partnerrel rendelkező Perkins vállalat is végzett kísérleteket. A HVO 2007 óta van tömegesen kereskedelmi forgalomban mint a dízel megújuló alternatívája, mégis kevésbé ismert a felhasználók körében. Kémiai összetétele, stabilitása révén ellenálló az oxidációval és a mikrobaszaporodással szemben, vagyis hosszú távon is tárolható minőségromlás nélkül.
2024 januárja és júniusa közt a Perkins átfogó tesztsorozatot indított annak kiderítésére, hogy a HVO valóban teljes körűen alkalmas-e a gázolaj kiváltására. Az is céljuk volt, hogy meggyőzzék partnereiket, miszerint a HVO alkalmazása nincs negatív hatással a teljesítményre, a kibocsátásra, a hatékonyságra, a működésre és az élettartamra.
Az eredmények alátámasztották azt a feltevést, hogy a HVO egy az egyben kiválthatja a gázolajat, még a tartályokat, szűrőket sem kell lecserélni vagy akár csak kitisztítani a váltás miatt. Teljesítményben sem mutatkozott különbség, miközben a fogyasztás is állandó maradt a vizsgálat során. Olyan látszólagos apróságokban, mint a zajszint és a vibráció, a HVO szintén meggyőzően teljesített.
Videó a HVO használatáról: