Gépinfo

Tízezrek bukhatják a zöld rendszámot

Agrofórum Online

Egyre nagyobb riadalmat kelt a hazai autósok körében, hogy egy nemrég nyilvánosságra került kormányzati előterjesztés szerint elvehetik a számos kedvezményre jogosító zöld rendszámot a hazánkban forgalomba állított plug-in hibrid meghatású autókról. A változás 35 ezer járművet érinthet. A jogosultsági kör tervezett szűkítésére ellen többek között a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület, az Emotech is tiltakozik.

Az egyesület egyetért valamilyen mértékű szigorítással, de az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz javaslatában szereplő teljes kizárás ellen már tiltakoznak. Értesülések szerint a már forgalomban lévő, elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autókról is elvehetik a zöld rendszámot a jövőben.

Évek óta visszatérő jelleggel felmerül, hogy az illetékes minisztérium megszüntetné a konnektorról tölthető hibrid gépjárművek zöld rendszám használatára vonatkozó jogosultságát.

Az érintett autósok ezzel együtt elveszthetik az adó- és illetékkedvezményeket, továbbá az ingyenes parkolás lehetőségét. 

Akár tisztán elektromos, akár konnektorról tölthető hibrid gépjárműről beszélünk, a vásárláskori felár a legtöbb esetben igen jelentős – bár folyamatosan csökken – a hagyományos belső égésű motorral szerelt gépjárművekhez képest.

Ahhoz, hogy az egyéni és kollektív környezetvédelmi célok mellett a tulajdonos gazdasági szempontjai is érvényesüljenek, nélkülözhetetlenek a különböző direkt és indirekt gazdasági ösztönzők – vélekedik az Emotech. Egyben felhívják a figyelmet, hogy a zöld rendszámra jogosult gépjárművek mentesülnek a regisztrációs adó, gépjárműadó, cégautóadó alól, illetve vagyonszerzési illetékmentességet is élveznek, továbbá ingyenesen parkolhatnak a települések többségén, például még Budapesten is.

Magyarországon az elmúlt hónapokban egy tucatra nőtt azon települések száma, ahol hozzányúltak a zöld rendszámos parkolási kedvezményhez. Az Index cikke szerint Ajkán, Siófokon, Nagykanizsán, Hódmezővásárhelyen és Zalaegerszegen is megszűnt már ez a kedvezmény, Pécs és Miskolc egyelőre csak a zöld rendszámos hibridektől vonta meg az ingyenes parkolást, a tisztán elektromos járművektől nem.

Alig több mint 80 ezer, a hagyományos belső égésű motorral szerelt autóktól környezetkímélőbbnek számító, azaz a jelenlegi szabályozás szerint zöld rendszámmal rendelkező jármű fut hazánkban. Ezekből a konnektorról tölthető hibrid járművek száma 35 ezer.

Ezek az adatok azt jelentik, hogy a Magyarországon futó személyautók alig több, mint 0,8 százalékát teszik ki az ezekbe a kategóriákba tartozó járművek. Összességében tehát konnektorról tölthető hibridek részaránya viszonylag alacsony, így az Emotech költségvetési oldalról nem látja indokoltnak a teljes körű kizárást. 

Azt azonban indokoltnak látják, hogy az olyan zöld rendszámra jogosult plug-in hibrid autók kerüljenek ki a kedvezményezetti körből, amelyek 3000 köbcentis motorral, illetve csaknem 700 lóerővel rendelkeznek, de alig képesek teljesíteni a jogszabályban lefektetett elektromosan megtehető 25 kilométeres távolságot. 

Egyébként a friss adatok szerint 2023-ban több mint 6500 plug-in hibrid autó kapott hazai rendszámot, tisztán elektromos gépkocsiból pedig több mint 10 ezret adtak át, derült ki a Pénzcentrum cikkéből. A tervezet szerint az érintett személyautók rendszámát hagyományos fehérre cserélnék ki.

Ugyanakkor, ha átmegy a javaslat, akkor sem azonnali hatállyal kell leadni a zöld rendszámot: azt a következő műszaki vizsgán kellene lecserélni. Október végén Budapesten 32 264 zöld rendszámot regisztráltak, a fővároson kívül pedig 43 563 darabot, azaz a megoszlási arány 60,4 százalék / 39,1 százalék.

A Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület azt javasolja, hogy elektromos üzemmódban megtehető hatótávot emeljék 25-ről minimum 50 kilométerre, a szén-dioxid-kibocsátás felső határát pedig kilométerenként 50-60 grammban húzzák meg.

További, esetlegesen a szűkítés során alkalmazandó paraméterek lehetnének szerintük a belső égésű motor teljesítményének lóerőben (például 200-250) történő maximalizálása vagy akár a nagyobb, 2000 köbcentiméter lökettérfogatnál nagyobb motorral szerelt hibridek kizárása. De a saját tömegre vonatkozó felső korlát maximalizálása (például 2 tonnában) is alkalmazásra kerülhet.

(Kép: Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Pontpermetezés: a rengeteg előny mellett megmutatkoznak a hátrányok is

2024. szeptember 16. 16:10

Normál gyomnyomás esetén legfeljebb a táblák 25 százalékát kellett kezelni, így 80 százaléknyi herbicidmennyiséget sikerült megtakarítani.

Küzd a Pöttinger is, nincs jó évük a mezőgépgyártóknak

2024. szeptember 16. 13:10

A Pöttinger értékesítései 491 millió euróra estek. Ez nagyjából annyi, mint két évvel ezelőtt (akkor 506 millió volt), viszont jelentős csökkenésnek számít a tavalyi 641 milliós forgalomhoz képest.

Guruló áramfejlesztővé változtatható a Toyota Land Cruiser 300-as

2024. szeptember 13. 13:40

Eddig áramforrásként nem volt használható a Toyota legendás típusa, mostantól azonban az alapjárat-emelővel négykerekű generátorként is működhet.

45 éve rozsdamentesen: Massey Ferguson 135

2024. szeptember 12. 16:10

A traktor eddig 14 ezer üzemórát dolgozott, de a kuplungja is eredeti még, jól összerakott, kiforrott konstrukcióról van tehát szó.

XC40 Recharge: itt a legelső tisztán elektromos Volvo-modell

2019. október 26. 05:38

A többszörösen díjnyertes, rendkívül népszerű XC40 kompakt szabadidőjárműre épülő XC40 Recharge a legelső a tisztán elektromos Volvo-modellek sorában.

Touareg R plug-in hibrid: dinamikus teljesítmény és elektromos hatékonyság

2020. március 22. 04:38

Megfelelően feltöltött akkumulátor esetén az új SUV mindig elektromos E-MODE üzemmódban indul a nulla kibocsátás érdekében.

Hamarosan hazánkban is kapható a Citroën C5 Aircross Hybrid SUV

2020. február 12. 13:34

A modell elektromos üzemmódban akár 55 km-es hatótávra képes. Az új C5 Aircross Hybrid SUV szén-dioxid-kibocsátása 32 g/km, fogyasztása akár 1,4 liter/100 km (WLTP-menetciklusban).