Milyen teendők adódnak a mezőgazdasági gépek téli felkészítése során? Erre is rákérdeztünk az AXIÁL Kft. új szolnoki szervizcsarnokának átadója kapcsán.
Az utóbbi másfél évtizedben lényegében nem akadt olyan év, amikor az AXIÁL Kft. ne adott volna át egy teljesen új telephelyet, vagy ne fejlesztett volna tovább már meglévőket. A hagyomány idén is folytatódott, a bajai központú vállalkozás Székesfehérváron, Pécsen és Szolnokon hajtott végre nagyobb beruházásokat.
Az Agrofórum Online a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei székhelyen járt december 7-én, ahol látványos showműsor keretében adtak át egy modern, tágas, minden igényt kielégítő szervizcsarnokot.
Szolnokon 1993-ban jött létre az AXIÁL Kft. bázisa, ahol akkor még csupán két álláson szerelték a gépeket a műhelyben. 2014-ben aztán nagyobb telephelyre költöztek, és a dolgozók közel 1000 négyzetméternyi kiszolgáló épületet (alkatrészüzletet, raktárt, irodákat, tárgyalókat), valamint egy 619 négyzetméteres szervizműhelyt vehettek birtokba.
Az ingatlan a további fejlesztéseknek is teret engedett, ezért jöhetett most létre a 12 állásos, 850 négyzetméteres javítóműhely, amellyel együtt immár 18 álláson tudják kiszolgálni a gazdálkodó partnereket.
„Az újabb kapacitásnövelés már csak azért is elengedhetetlen volt, mivel mára a gépek méretei megnőttek, a gazdák a minél hatékonyabb munkavégzés érdekében egyre nagyobb traktorokat, kombájnokat vásárolnak” – világított rá a háttérre Bátyity Antal, az AXIÁL Kft. délkelet-magyarországi régióigazgatója.
Emiatt az állásokat nagyjából másfél méterrel szélesebbre tervezték, így immár nem okozhat gondot a termetesebb masinák befogadása sem. Az új csarnok elsősorban a műhelyszerelők munkahelye lesz, miközben a mobilszerelők személyesen orvosolhatják az ügyfelek problémáit a régió bármely pontján, ahol gyakran kell improvizálni, ezért az mindig nagyobb kihívást jelent.
„A mostani a téli felkészítés időszaka – folytatta Bátyity Antal. – Ilyenkor minden ügyfelet felkeresünk, hogy felhívjuk figyelmüket az alkatrészrendelés időszerűségére. Nagyobb tételben rendelve például a CLAAS-tól extra kedvezményt kapunk, amit egy az egyben továbbítunk az ügyfeleknek. Ez általában 10–20 százalékos mértéket jelent.”
További előny, hogy az ügyfél arról is dönthet, mikor szeretne fizetni: előre, vagy határidőre, esetleg egy későbbi meghatározott időpontban. Az előre gondolkodás azért fontos, mert amikor jövő tavasszal kimennek a gépek a földekre, és nincsenek megfelelően felkészítve, akkor az AXIÁL sem tud annyi embert biztosítani, hogy minden problémát egyszerre orvosoljanak.
„Egy megfelelő téli felkészítés után az ügyfél nyugodtan hátra dőlhet, de a tervezhetőség nekünk is jó” – emelte ki a régióigazgató. A munkatársai előbb átnézik a teljes rendszert, majd adnak egy árajánlatot. Ha a gazda ezt elfogadja, akkor a téli időszakra beütemezve elvégzik a szükséges karbantartást, javításokat.
„Gépfüggő, hogy mire tanácsos odafigyelni. Egy kombájn esetében például a rágcsálók elleni védelemre kell különösen ügyelni, ne maradjon a gépben terménymaradvány, mert a mezei pockok, egerek komoly károkat tudnak okozni. Ha elrágnak egy drága kábelköteget vagy modult, az már milliós tétel lehet, és a biztosító a legritkább esetben téríti meg az ilyen károkat” – mutatott rá Bátyity Antal.
A fagyveszélynek kitett gépeknél (például egy permetezőnél) természetesen a téliesítésre kell nagyobb gondot fordítani, a rendszer legyen feltöltve fagyállóval kevert vízzel, különben szezonra alighanem az összes fúvókát cserélni kell. Az egész évben használt traktoroknál talán könnyebb a szervizek, javítások beütemezése, hiszen azokat rugalmasabban ki tudják vonni a termelésből.
Az AXIÁL átalánydíjas szolgáltatását is érdemes igénybe vennie annak, aki már magasabb fokú gépesítettséggel rendelkezik. Ez olyan, mint egy biztosítás: a legjobb, ha nem kell igénybe venni, de ha már megtörtént a baj, akkor nagyon fontos, hogy rögtön intézkedjen a szolgáltató, így mérsékelve a leállásból adódó anyagi hátrányt.
„Szolnok környékén viszonylag sok az átalánydíjas partnerünk. Az ő gépeiket folyamatosan figyeljük, így időben tudunk szólni, ha felfigyelünk valamilyen kezdődő problémára. Ráadásul a munka ezáltal számunkra is tervezhetőbb, egyenletesebb lehet általa a kapacitásterhelés” – mondta a régióigazgató.
Az átalánydíj rendszeres ellenőrzést jelent, vagyis megelőzhetők a nagyobb problémák, ugyanakkor az ilyen partnerek soron kívüliséget is élveznek, besorolásban a garanciás gép után az átalányos következik.
„Ma már senki sem engedheti meg magának a gépleállás luxusát, hiszen például a betakarítási időszakok a korábbi 3–5 hétről 2 hétre csökkentek. Régen belefért, ha mondjuk 10–12 DOMINATOR-ból egy kiesett, ám a mai nagy teljesítményű vezérgépek egyetlen percre sem hiányolhatók, mindig működniük kell” – emelte ki Bátyity Antal.