Az olívaolaj a spanyol konyha alap és örök tartozéka. Vagy legalábbis annak tűnt, egészen mostanáig, szégyenszemre ugyanis az ibériai országban is megtörtént a trónfosztás. A napraforgóolaj egyszerűen olcsóbb alternatíva a rohamosan növekvő árak következtében.
Az olajfa csonthéjas terméséből, az olajbogyóból préseléssel előállított olívaolajat a spanyolok állítják elő a legnagyobb mennyiségben a világon, 40 százalék a piaci részesedésük.
Ők maguk is nagy fogyasztók, 107 millió litert vásároltak belőle 2024 első felében – ezzel azonban most az egészségesebb alternatívának gondolt termék jelentősen lemaradt a napraforgóolaj mögött, amelyből 179 millió litert értékesítettek ugyanebben az időszakban.
Nagy fordulat ez, hiszen tavaly még a sütéshez használt olaj 62 százaléka olívaolaj volt, és csupán 34 százaléka napraforgóolaj a spanyol mezőgazdasági minisztérium adatai szerint. Már 2023-ban is látszott ugyanakkor a baj, hiszen az esztendő első felében 18 százalékkal estek az eladásai, miközben a napraforgóolajé 25 százalékkal nőttek.
Tradíció ide vagy oda, a számok magukért beszélnek: tavaly a napraforgóolaj literje átlagban 1,86 euróba került Spanyolországban, míg az olívaolajé 6 euróba, ami 50 százalékos emelkedést jelentett a 2022-es évhez viszonyítva.
A gondot a tavaszi hőhullámok, majd a sorozatos aszályok jelentették, és ez a probléma már a második évben jelentkezik a spanyol olajfatermő vidékeken. Tavaly akár 14,5 euróig is felkúszott az extraszűz olívaolaj literenkénti ára a szupermarketekben, ez pedig sokakat leszoktatott a termékről.
A termelők éppen a kereskedőket vádolják a visszaeséssel, mondván, az áruhiányt az árak mértéktelen emelésére használták fel. Állításaik szerint a legnagyobb láncok 59 százalékot tettek rá a beszerzési árra. Idén Spanyolországban a termelés 50 százalékos visszaesésére számítanak a kedvezőtlen időjárás miatt.