Gépészet

A New Holland bemutatta metánhajtású traktorát

Agrofórum Online

A kőolaj kitermelésének várható csökkenése miatt a traktorok üzemeltetése az alternatív hajtóanyag irányába fog elmozdulni az elkövetkező évtizedben. A traktorok metán alternatív hajtóanyaggal történő üzemeltetése iránt egyre nagyobb érdeklődés figyelhető meg.

1. kép: New Holland új metánhajtású tanulmánytraktora az „Energiatakarékos Farm ™”-on

A három hete zárult Farm Progress Show-n (Dacatur, Illinois USA) a New Holland bemutatta metánhajtású, új tanulmány traktorát és a mezőgazdasági fejlődés fenntartható jövőképét az „Energiatakarékos Farm ™” gazdaságot  (1. kép). A nagyvállalat igen aktív fejlesztési tevékenységet folytat az alternativ hajtóanyagok mezőgazdasági erőgépekben történő felhasználására és előállítására.


2. kép: Metángázmotorral működő New Holland T6.180 típusjelzésű traktor

A New Holland 2006-ban biodízel erőgépet mutatott be, három évvel később hidrogén-meghajtású tanulmány traktort, 2012-ben a propánhajtású T6-os traktormodellt, egy évre rá  pedig a T6-os metánhajtású változatát jelentették be. Tavaly ősszel széleskörű vizsgálatokba kezdtek a metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban (2. kép).


3. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor

Az új metánmeghajtású traktor

A most bemutatott metánmeghajtású traktor a korábbi kialakítás továbbfejlesztett változata (3. kép). A traktor megjelenését szemlélve nem lehet észrevenni a metánhajtáshoz tartozó nagy és ormótlan gáztartályokat. Az új koncepciójú forma új lehetőségeket rejt a gázhajtású traktorok kialakításában.


4. kép: 133 kW-os Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotor

Az új traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotorja 133 kW-os (180 LE-s) és 740 Nm nyomatékot szolgáltat (4. kép). Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a szabadalmaztatott levegő-gázkeverő rendszer által biztosított stabil égésnek, a dugattyúk és a gyújtógyertyák speciális kialakításának, illetve az elektronikus motorvezérlésnek köszönhető.
A nagy ellenálló képességű szerkezeti blokkot kifejezetten traktorokba tervezték. Az alkalmazott ATS ultrakompakt és karbantartásmentes háromalkotós katalizátor mellett nincs szükség DPF-re vagy SCR-re. A motor ugyanolyan teljesítményt nyújt, és ugyanolyan tartósságú, mint a korábban alkalmazott dízelmotor megfelelője, de üzemeltetési költsége mintegy 30%-kal alacsonyabb. A metánmotor 10% kevesebb CO2-ot bocsájt ki és a kipufogógáz többi károsanyag emisszióértéke is 80%-kal kisebb, a zajkibocsájtás 3 dBA értékkel alacsonyabb (ez 50% hangnyomás szintcsökkenést jelent), a dízelmotorhoz képest. 


5. kép: A szénszálas anyagból készült biometán tartályok elhelyezése

A 200÷250 bar nyomáson sűrített biometánt szénszálas anyagból készült tartályokban tárolják. A tartályok formatervezett módon lettek elhelyezve a traktoron (5. kép). A traktor orrában pótsúlyhoz hasonló formában egy nagy gáztartály, míg a traktor baloldalán – a két keréktengely között – hat darab kisebb gáztartály található.


6. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor vezető fülkéje

A traktor vezetőfülkéje is modern formajegyekkel rendelkezik. A 3600-os látómezejű fülkében a traktorvezető munkáját fejlett elektronika segíti. A vezető jobb oldalán lévő monitorokról kézi érintéssel az éppen szükséges adatokat mutató piktogramok a kormánykerék közepén levő displayre helyezhetők azért, hogy könnyű figyelemmel lehessen kísérni (6. kép). További újdonság, hogy a vezető például a munkagép csatlakozásakor a fülkén kívül tudja okostelefonjával irányítani a traktor kezelőszerveit.

A gyár tervei szerint három év múlva sorozatgyártásra is kész lesz ez a formatervezett, metánnal üzemelő traktor.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Innováció és fejlesztések üzemközelből, fókuszban a hűtve tárolás

2024. november 12. 09:10

November 28-án Kecskeméten rendezik meg a HETECH Group éves Szakmai Napját. A fókuszban idén a hűtve tárolás áll.

700 fölött az idei mezőgazdasági pótkocsieladások

2024. november 5. 16:10

A pótkocsieladások számát nézve ugyanakkor a múlt havi 50 darabos mennyiség a legalacsonyabb volt ebben az évben.

A Massey Ferguson bemutatja az MF 5M szériát – 6 árbajnok típus 95 és 145 lóerő teljesítmény között  

2024. október 28. 15:10

Az MF 5700 M sorozat sikerére építve az új, megbízható és hatékony MF 5M sorozat számos teljesítményt növelő, gyárilag beépített funkciót tartalmaz.

DEUTZ hajtásrendszerek márkaképviseletévé vált az AXIÁL Kft.

2024. október 27. 12:10

A magyar cég kollégái immár a német gyártó hajtásrendszereinek forgalmazásában és szervizelésében is részt vesznek, hivatalos márkaképviseletként.

Itt a Deutz-Fahr új 6-os szériája: ezek már nem is traktorok!

2023. december 5. 09:10

A modern mezőgazdaság kihívásaira választ adó csúcstechnológiás erőgépek a Deutz-Fahr új generációs 6-os szériájú traktorai, amelyeket a közelmúltban mutattak be az Agritechnicán.

Traktorpiac: növelte előnyét a John Deere

2019. március 6. 08:28

Az első két hónapban összesen már 363 traktort helyeztek forgalomba, ez 28,7 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Az első két hónap összesített márkasorrendjét a John Deere vezeti 48 darabbal, a Case és a New Holland előtt.

Jó negyedévet zárt a török traktorgyártó

2020. május 25. 15:36

A 2020-as évre 28 ezer és 33 ezer közötti traktorgyártást tervez a cég, ebből a törökországi értékesítés 12 500 és 15 500 közötti lehet, míg 10 ezer és 12 500 közötti traktor exportjával számolnak a kilátásaikban.

A John Deere frissíti az 5M traktorcsalád tagjait

2018. április 5. 07:09

A John Deere 5M sorozat tagjai Európában a legnagyobb példányszámban értékesített traktortípusok egyike