Gépészet

A pick-up-piac 16 százalékkal csökkent tavaly

Agrofórum Online

Tizenkilenc százalékkal zuhant decemberben a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból. Egész 2020 18,5 százalékos csökkenést hozott az előző évhez képest, ebben nagy szerepe volt a koronavírus miatti gazdasági lassulásnak .

Az elmúlt hónapban 15 301 jármű kapott rendszámot az említett kategóriákban. 2020-ben ez volt a második legtöbb eladást hozó hónap, a novemberi 15 544 után. Éves alapon 18,6 százalékkal zuhant a piac. A két évvel ezelőtti decemberhez képest 23 százalékos pluszt mutatnak az adatok. Tavaly csak a január és a szeptember hozott pluszt, 1,4, illetve 21,5 százalékot., A legnagyobb éves alapú mínusz áprilisban volt 47,7 százalékos zuhanással.

2020-ban összesen 150 072 járművet adtak el. Ez 2019-hez képest 18,5 százalékos mínusz, a két évvel ezelőttihez képest enyhébb, 5,8 százalékos a mérséklődés. A márkák összevont listáján decemberben Ford, Suzuki, Toyota sorrend alakult ki a dobogón. A teljes éves statisztikát nézve szintén a Ford állt az élre a Suzuki és a Toyota előtt.

A tavalyihoz képest 16,6 százalékkal 4980 darabosra csökkent pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 50,6 százalékos piaci részesedéssel a január-december időszak adatai alapján. Második a Toyota Hilux 28,8 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 6,2 százalékos piaci részesedéssel. Érdekesség, hogy két új szereplő is felkerült a pick-up-piaci rangsorra. A Mahindra Goa Pickup 2 darabbal kilencedik lett. Az egy darabos forgalomba helyezések közt az UAZ Cargo és a Dodge RAM 1500 mellett feltűnt decemberben az Alké ATX3 is, amely egy elektromos meghajtású, olasz platós haszongépjármű.

A szegmensek besorolása átalakult 2020 nyarán, a korábbi 13 helyett már 21 kategóriát különböztet meg a Datahouse. A korábbi SUV-kategóriát négyfelé szedték. Az új felosztásban a kisebb méretű SUV-ok a B-SUV-ba tartoznak, ez a második a szegmensek listáján 22 796 darabbal és 15,2 százalékos piacrésszel. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 16 095 darabbal és 10,7 százalékkal. A felső-közép kategóriás SUV-okat a D-SUV, a még nagyobbakat az E-SUV kategóriába sorolták. Mi a két népszerű, a B-SUV és a C-SUV szegmenst néztük meg. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Ford Puma sorrend, míg a másodikban Toyota RAV-4, Toyota C-HR és Kia Sportage sorrend alakult ki az élen. Az Esztergomban gyártott Suzuki Vitarából 6882, Toyota RAV4-ből pedig 1870 darab kelt el.

Az éves alapon 10,1 százalékkal 8872 darabra csökkent furgon-piacon továbbra is a Ford Transit az első, a Fiat Ducato a második, míg a Renault Master a harmadik, ugyanúgy mint az egy hónappal ezelőtti összesített listán. A TOP 10-es éves összesített listán egyébként ugyanaz a sorrend mint november végén.

A forgalomba helyezés összességében mintegy 19 százalékkal alatta van a 2019-es évnek, de mivel a visszaesés mértéke hónapról hónapra csökken, így a módosított előrejelzésnél jobb eredmény született kb. 8 százalékkal – állapította meg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). – Meg kívánjuk jegyezni, hogy elég magas, mintegy 25 százalék a forgalombahelyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban ezek az autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz – közölte a szervezet ügyvezető elnöke, Erdélyi Péter. Hozzátette, hogy a piaci folyamatokat a koronavírus egyszerre pozitív és negatív irányban is befolyásolta. Az általános piaccsökkenés és a lakosság gazdasági bizonytalansága okozta megtakarításra való törekvése, amelyek negatív hatást gyakoroltak a piacra. Ezt kismértékben, de ellensúlyozta a közösségi közlekedéstől való elfordulás a fertőzésveszély miatt, ami az egyéni közlekedés, így az autózás felé fordította a figyelmet. 2021-re 140 ezer személyautó és 25 ezer kishaszonjármű értékesítését várja az MGE.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Rossz út a villamosítás, jöhetnek a hidrogénüzemű traktorok?

2024. november 17. 10:10

Megfelelő módosításokkal a hidrogén műszakilag képes meghajtani az eredetileg dízel- vagy benzinüzemű belsőégésű motorral felszerelt járművet.

A Väderstad növeli a Spirit gabonavetőgépek kapacitását

2024. november 15. 13:10

2024 októberétől minden 6 méter munkaszélesség feletti Väderstad Spirit vetőgép, valamint a 4 méteres Spirit 400C tartálya 5000 literesre bővül.

Innováció és fejlesztések üzemközelből, fókuszban a hűtve tárolás

2024. november 12. 09:10

November 28-án Kecskeméten rendezik meg a HETECH Group éves Szakmai Napját. A fókuszban idén a hűtve tárolás áll.

700 fölött az idei mezőgazdasági pótkocsieladások

2024. november 5. 16:10

A pótkocsieladások számát nézve ugyanakkor a múlt havi 50 darabos mennyiség a legalacsonyabb volt ebben az évben.

Belehúzott a Toyota Hilux a hazai piacon

2023. április 7. 14:39

A tavalyihoz képest 3,9 százalékkal 1022 darabosra bővült pick-up-piacon mindössze öt típus verseng. A Toyota Hilux modellekből idén már 530 darab kelt el, ami 52 százalékos piaci részesedést jelent.

VW Amarok: összkerékhajtású pickup high-tech felszereltséggel

2023. január 3. 05:37

Az új Amarok annak jegyében született a Volkswagen Haszonjárművek tervezőasztalán, hogy bármilyen út kihívásának megfelelhessen.

A június visszaesést hozott az újautó-piacon

2019. július 8. 09:33

Idén a június volt az első hónap, hogy éves alapon visszaesett a piac. A pick-up-piacot továbbra is a Ford vezeti.

SsangYong Musso Grand: erdőre-mezőre ideális

2020. május 10. 18:16

A legkeményebb terepre való az 5,4 méter hosszú és 1,95 méter széles, hatékony, rendkívül robusztus és praktikus SsangYong pick-up.