Az AGCO ez év ősszel robbantott az IDEÁL kombájncsaládjával, amelyeknek a tagjaiba a modern kombájntechnika összes vívmányát beépítették.
Az IDEÁL gabonakombájnok valamennyi típusa – (IDEÁL 7/IDEÁL 8 és IDEÁL 9 és modellje három márka logójával készül. A Challenger logóval készülő típusok és modellek észak-Amerikában (USA-ban és Kanadában), ill. Ausztráliában kerülnek értékesítésre, a Fendt és Massey Ferguson márkanév alatt pedig az EME régiójában – mindenekelőtt Európában – folyik majd az értékesítésük. A kombájnok három nagyságrendben, háromféle – 451/538/647 LE – motorteljesítménnyel és háromféle standard, „T” (Trac Ride) és „PL” (Para Level) kivitelben kerülnek a piacra. A jelölések a járószerkezetbeni különbségeket takarnak. A „standard” kivitelek választhatóan háromféle gumiabronccsal szerelt konstrukciókat takarnak, amelyekkel a kombájn max. szélessége 3,3 és 3,5 m között változik, ez az európai közlekedési szabályozásnak is megfelel. A „T” változatok mellső tengelyei kívánságra háromféle (26/30/40 collos) heveder szélességű gumihevederes TracRide járószerkezettel szereltek, amely közül a kettő keskenyebb 3,3 és 3,5 m kombájnszélességet eredményez, a legszélesebb gumihevederrel a kombájnok közlekedési szélessége 3,8 méterre adódik. A”PL”-Para Level kivitelek a mellső kerekeken és a hátsó tengelyen keresztül lejtő kiegyenlítős szintező járó szerkezettel készülnek, melynek segítségével max. 14 %-os lejtőt képesek kompenzálni, azaz kombájn alvázat vízszintben tartani.
Motorok és hajtásrendszer
A három típus közül az IDEÁL 7-es Helix Single egy rotoros változatba hathengeres, 9,8 literes 451 LE-s Agco Power motor kerül beépítésre. Az IDEÁL 8-as Dual Helix kétrotoros cséplőrendszerű kombájnban hathengeres, 12,4 liter lökettérfogatú 538 LE max. teljesítményű MAN gyártmányú motor található. A legnagyobb teljesítményű szintén Dual Helix cséplő-magleválasztó rotorokkal szerelt IDEÁL 9-es típust pedig hathengeres, 15,2 literes 647 LE maximális teljesítményű MAN motor hajtja meg. A motor teljesítménye a központi Drive Centeren keresztül kerül elosztásra a hajtatást igénylő funkcionális egységek és a hidraulikus rendszert kiszolgáló hidraulika szivattyúk között. A teljes hajtásláncban mindössze 13 db ékszíjhajtás kapott helyet, amely mintegy fele-, harmada a többi gabonakombájnon találhatóaknak. A rendszer két variátorhajtást is tartalmaz. Az egyik a rotorok fordulatszámát, a másik a ferdefelhordó láncsebességét szabályozza. Több hidromotoros Load Sensing szabályozható alapszállítású hidrosztatikus hajtás is helyet kapott a kombájnokon. Hidromotorok hajtják meg a járószerkezetet, a szalmaszecskázót és a szalmaterítőt, vagy pl. a vágóasztal motolláját is.
A Helix cséplőberendezés
A kombájnok axiál cséplő-magleválasztó rendszerének lelke a nagy geometriai mértekkel és ezáltal nagy áteresztőképességű Hélix rotor, amelyből az IDEÁL 7-es modellekben egy darab (HelixSingle), a 8-as és a 9-es modellekben két párhuzamos Helix rotor (HelixDual) kapott helyet. Az ismert rotoros kombájnok közül a Helix rotor rendelkezik a legnagyobb geometriai méretekkel, átmérője 600 mm, az aktív hossza 4837 mm. A cséplőrendszer teljes magleválasztó felülete az egy rotoros IDEÁL 7-es szériánál 2,27 m2, a kétrotoros 8-as és 9-es szériáknál 3,58 m2. A hosszanti cséplő-magleválasztó Helix rotor(ok) előtt egy keresztdobos feltöltődob dolgozik. Ez továbbítja a ferdefelhordó által szállított terményt a cséplőrotorokba. A Helix rotorok az elejükön csigás behúzó szakasszal rendelkeznek, majd két rövidebb különböző átmérőjű verőléces cséplőszakasz következik, amely szinte 100 %-ban képes kicsépelni a kalászokból a magvakat és szem 70-80 %-át le is választja majd a gyűjtő-adagoló asztalra (IDEÁL Balance) juttatja. Ezeket követi hosszabb magleválasztó (szeparátor) szakasz, amely a maradék (20-30 %) szemet választja ki a szalmából és a rotor legvégén a szalmatovábbító szakasz található, amely a szalmát a szalmaszecskázóra, vagy szalmaterítőre juttatja. A rotorok fordulatszáma a kombájn sebességének arányában automatikusan változik. A Helix rotorok alatt hatszekciós, szekciónként cserélhető dobkosár együttes található. A cséplő-magleválasztó dob és a kosár közötti hézagot a speciális „Triangle” mechanikával rendelkező, elektronikusan működtethető, MADS szenzor segítségével a vezető által vezérelt, vagy automatikusan állított berendezés szabályozza, amely a GQC (Grain Quality Camera) szemtörés ellenőrző optikai rendszer jelzései alapján dolgozik.
Ciclone Cleaning magtisztító egység
Az IDEÁL kombájnok magtisztító berendezésében két nagy felületű, vályús műanyag asztal – IDEÁL Balance – gyűjti és adagolja a kicsépelt gabonát a rázóasztalra. A kisebb méretű, műanyag asztal a cséplőszekció alatt gyűjti össze a nagyobb (70-80 %) mennyiségű magot és a rázóasztal elejére adagolja, egyenletesen elosztva. A magleválasztó szekció alatti nagy felületű asztal pedig, a rázóasztal végére juttatja a kisebb (20-30 %) mennyiségű megtisztítandó terményt. A kicsépelt termény tisztításáról kétszintes, három befúvású, hármas szabályozott légszállítású, radiális lapátozású turbóventilátor gondoskodik. A rostafelület mérete 4,9 m2, a teljes magtisztító felülete pedig 8,8 m2. A magtisztító berendezés a lejtőn keresztirányban 15o-ban, hosszirányban pedig akár 30o-ban is képes megbízhatóan dolgozni.
Magtartályok és Streamer ürítőcsigák
Az AGCO IDEÁL gabonakombájnok kétféle méretű magtartállyal és kétféle teljesítményű és méretű ürítőcsigával készülnek. Az IDEÁL 7-es és 8-as szériához alapfelszereltségként 12,5 m3-es magtartály és Streamer 140, 140 lit/sec teljesítményű ürítőcsiga tartozik. Ezekhez azonban opcióban rendelhető 17,1 m3-es magtartály és 210 lit/sec teljesítményű ürítőcsiga is. A legnagyobb teljesítményű 9-es széria alapkivitelben 17,1 m3-es magtartállyal és Streamer 210, 210 lit/sec teljesítményű ürítőcsigával készül, de kívánságra kisebb (12,5 m3-es) magtartállyal és kisebb (140 lit/sec) ürítőcsigával is szerelik. Az ürítőcsigák átadási távolsága a Stremer 140 esetében 7,6-9,2 m, a Streamer 210-nél pedig 9,2-10,7 m. A menet közbeni veszteségmentes terményátadást az AGCO ScrollSwing a kombájn és a szállítójármű párhuzamos haladását vezérlő rendszer szabályozza.
Szalmaszecskázó és terítő
A kombájnok szalmakezelő rendszere kéttárcsás Active Spreed szalmaterítőből és ellenkésekkel kombinált vízszintes tengelyű szárzúzóból áll. A szalmaterítő zúzás nélkül teríti a szalmát. A szalmazúzóból kétfél rendelhető a kombájnokhoz. A Standard BaseCut dob zúzótengelyén 4 sorban 56 db egyenes zúzókés található, a ShortCut dobon pedig ennek több mint duplája, azon 8 sorban 128 db kés helyezkedik el. Ez utóbbival kétszer finomabb szalmaaprítás végezhető. A szalmazúzók után terelőlemezekkel szerelt szalmaterítő kapott helyet. Az Activ Spreed terítők és a szalmaaprítók meghajtása hidromotorral történik.
Járószerkezet és hajtása
A kombájnok mellső tengelyeit két fokozatban kapcsolható Motion Speed hidrosztatikus hajtás hajtja meg központilag beépített hidromotorral, amely két lépcsőben, 0-20 és 0-40 km/h között teszi lehetővé a sebesség szabályozását. A terepen külön kapcsolható hátsókerekeket szintén központi (a differenciálműves behajtásnál található) hidromotor hozza mozgásba. A kombájnok mellső tengelyére háromféle 38 collos, a hátsó tengelyre pedig háromféle 20 collos ballonos radiálabroncs szerelhető fel, amelyekkel a kombájnok legnagyobb szélessége 3,3 és 3,5 m. A mellső tengelyeket kívánságra Trac Ride, Triangular Hidraulic Suspension gumihevederes járószerkezettel is szerelik, amely egyik ilyen legnagyobb méretű (2,2 m magas a legfelsőbb pontja) berendezés a világon. A Trac Ride járószerkezet 26/30 és 36 coll (660/760 és 910 mm) hevederszélességgel készül, amelyek teljes felfekvő felülete 2,55/2,94 és 3,52 m2. Ezekkel a gumihevederes járószerkezetekkel a kombájnok maximális szélessége 3,5 és 3,8 m között változik.
Vezetőfülke és műszerezettsége
A nagy légterű IDEÁL Harvest Panoramic Vision Cab komfortos vezető- és kezelőbarát kialakítású, amelynek a zajszintje 73 dB(A). A fülke De Luxe Operator légrugós kényelmes bőrbevonatú vezetőüléssel és teljes értékű pótüléssel rendelkezik. A fülkében új ProSundSystem vezérlőpult és multifunkciós kezelőkar (joystick), Sliding Monitor, iPad csatlakozás, GPS vevő és vezérlőegység, ISOBUS ill. Smart Connect App vezérlés kapott helyet. A fedélzeti elektronika és monitor 52 db szenzor jeleit fogadja, amelyek az áteresztőképességet (MADS), a szemtisztaságot és szemtörést (GQS), a rotorok beállítási paramétereit (RotoSensor), a magtisztító berendezés (Cleaning Sensor) működését, a haladási sebességet (HarvestPlus), ellenőrzik és kommunikálják a vezető számára. A kombájnon hozammérő és hozamtérképkészítő és dokumentáló elektronikus rendszer és Telematics vezeték nélkül adatátvitel és távdiagnosztikai kapcsolat is megtalálható. Az IDEÁL kombájnok a munkaterületet 360o-ban megvilágító nagyteljesítményű LED lámpákkal vannak felszerelve lámpa került az átrakócsiga végére és két oldalon a hajtáslánc burkolat alatti megvilágítására is. A vezető kamerákkal ellenőrizheti a gép mögötti területet és magátadását a szállítójárműre.
Vágóasztal-variációk
Az AGCO IDEÁL gabonakombájnokhoz RFID azonosító kóddal ellátott automatakapcsolású Power Flow szalagos terménytovábbítóval szerelt gabona vágóasztalok tartoznak, amelyek négy féle – 7,7/9,2/10,7 és 12,2 méteres – munkaszélességgel készülnek. Hamarosan rendelkezésre áll majd egy további 14 méteres munkaszélességű változat is. Az egyrotoros 7-es szériájú kombájnokhoz 7,7 és 10,7 m közötti, a 8-as és 9-es szériákhoz 9,2 és 12,2 m közötti munkaszélességű, 3-3 vágóasztal típus választható jelenleg. A kombájnok tervezésénél és konstrukciós kialakításánál fontos szempont volt, hogy különböző növények magtermésének (kalászosok, kukorica, repce, napraforgó, szója, cirok, rizs, köles stb.) minőségi betakarítására alkalmasak legyenek. Természetesen a további növényekhez szükséges betakarító adapterek is rövidesen rendelkezésre állnak majd.
(Dr. Hajdú József – Agrofórum Online)