Gépészet

AGCO szuperkombájnok az Agritechnica-n

Agrofórum Online

Az AGCO ez év ősszel robbantott az IDEÁL kombájncsaládjával, amelyeknek a tagjaiba a modern kombájntechnika összes vívmányát beépítették.

Az IDEÁL gabonakombájnok valamennyi típusa – (IDEÁL 7/IDEÁL 8 és IDEÁL 9 és modellje három márka logójával készül. A Challenger logóval készülő típusok és modellek észak-Amerikában (USA-ban és Kanadában), ill. Ausztráliában kerülnek értékesítésre, a Fendt és Massey Ferguson márkanév alatt pedig az EME régiójában – mindenekelőtt Európában – folyik majd az értékesítésük. A kombájnok három nagyságrendben, háromféle – 451/538/647 LE – motorteljesítménnyel és háromféle standard, „T” (Trac Ride) és „PL” (Para Level) kivitelben kerülnek a piacra. A jelölések a járószerkezetbeni különbségeket takarnak. A „standard” kivitelek választhatóan háromféle gumiabronccsal szerelt konstrukciókat takarnak, amelyekkel a kombájn max. szélessége 3,3 és 3,5 m között változik, ez az európai közlekedési szabályozásnak is megfelel. A „T” változatok mellső tengelyei kívánságra háromféle (26/30/40 collos) heveder szélességű gumihevederes TracRide járószerkezettel szereltek, amely közül a kettő keskenyebb 3,3 és 3,5 m kombájnszélességet eredményez, a legszélesebb gumihevederrel a kombájnok közlekedési szélessége 3,8 méterre adódik. A”PL”-Para Level kivitelek a mellső kerekeken és a hátsó tengelyen keresztül lejtő kiegyenlítős szintező járó szerkezettel készülnek, melynek segítségével max. 14 %-os lejtőt képesek kompenzálni, azaz kombájn alvázat vízszintben tartani.

Motorok és hajtásrendszer

A három típus közül az IDEÁL 7-es Helix Single egy rotoros változatba hathengeres, 9,8 literes 451 LE-s Agco Power motor kerül beépítésre. Az IDEÁL 8-as Dual Helix  kétrotoros cséplőrendszerű kombájnban hathengeres, 12,4 liter lökettérfogatú 538 LE max. teljesítményű MAN gyártmányú motor található. A legnagyobb teljesítményű szintén Dual Helix cséplő-magleválasztó rotorokkal szerelt IDEÁL 9-es típust pedig hathengeres, 15,2 literes 647 LE maximális teljesítményű MAN motor hajtja meg. A motor teljesítménye a központi Drive Centeren keresztül kerül elosztásra a hajtatást igénylő funkcionális egységek és a hidraulikus rendszert kiszolgáló hidraulika szivattyúk között. A teljes hajtásláncban mindössze 13 db ékszíjhajtás kapott helyet, amely mintegy fele-, harmada a többi gabonakombájnon találhatóaknak. A rendszer két variátorhajtást is tartalmaz. Az egyik a rotorok fordulatszámát, a másik a ferdefelhordó láncsebességét szabályozza. Több hidromotoros Load Sensing szabályozható alapszállítású hidrosztatikus hajtás is helyet kapott a kombájnokon. Hidromotorok hajtják meg a járószerkezetet, a szalmaszecskázót és a szalmaterítőt, vagy pl. a vágóasztal motolláját is.

A Helix cséplőberendezés

A kombájnok axiál cséplő-magleválasztó rendszerének lelke a nagy geometriai mértekkel és ezáltal nagy áteresztőképességű Hélix rotor, amelyből az IDEÁL 7-es modellekben egy darab (HelixSingle), a 8-as és a 9-es modellekben két párhuzamos Helix rotor (HelixDual) kapott helyet. Az ismert rotoros kombájnok közül a Helix rotor rendelkezik a legnagyobb geometriai méretekkel, átmérője 600 mm, az aktív hossza 4837 mm. A cséplőrendszer teljes magleválasztó felülete az egy rotoros IDEÁL 7-es szériánál 2,27 m2, a kétrotoros 8-as és 9-es szériáknál 3,58 m2. A hosszanti cséplő-magleválasztó Helix rotor(ok) előtt egy keresztdobos feltöltődob dolgozik. Ez továbbítja a ferdefelhordó által szállított terményt a cséplőrotorokba. A Helix rotorok az elejükön csigás behúzó szakasszal rendelkeznek, majd két rövidebb különböző átmérőjű verőléces cséplőszakasz következik, amely szinte 100 %-ban képes kicsépelni a kalászokból a magvakat és szem 70-80 %-át le is választja majd a gyűjtő-adagoló asztalra (IDEÁL Balance) juttatja. Ezeket követi hosszabb magleválasztó (szeparátor) szakasz, amely a maradék (20-30 %) szemet választja ki a szalmából és a rotor legvégén a szalmatovábbító szakasz található, amely a szalmát a szalmaszecskázóra, vagy szalmaterítőre juttatja. A rotorok fordulatszáma a kombájn sebességének arányában automatikusan változik. A Helix rotorok alatt hatszekciós, szekciónként cserélhető dobkosár együttes található. A cséplő-magleválasztó dob és a kosár közötti hézagot a speciális „Triangle” mechanikával rendelkező, elektronikusan működtethető, MADS szenzor segítségével a vezető által vezérelt, vagy automatikusan állított berendezés szabályozza, amely a GQC (Grain Quality Camera) szemtörés ellenőrző optikai rendszer jelzései alapján dolgozik.

Ciclone Cleaning magtisztító egység

Az IDEÁL kombájnok magtisztító berendezésében két nagy felületű, vályús műanyag asztal – IDEÁL Balance – gyűjti és adagolja a kicsépelt gabonát a rázóasztalra. A kisebb méretű, műanyag asztal a cséplőszekció alatt gyűjti össze a nagyobb (70-80 %) mennyiségű magot és a rázóasztal elejére adagolja, egyenletesen elosztva. A magleválasztó szekció alatti nagy felületű asztal pedig, a rázóasztal végére juttatja a kisebb (20-30 %) mennyiségű megtisztítandó terményt. A kicsépelt termény tisztításáról kétszintes, három befúvású, hármas szabályozott légszállítású, radiális lapátozású turbóventilátor gondoskodik. A rostafelület mérete 4,9 m2, a teljes magtisztító felülete pedig 8,8 m2. A magtisztító berendezés a lejtőn keresztirányban 15o-ban, hosszirányban pedig akár 30o-ban is képes megbízhatóan dolgozni.

Magtartályok és Streamer ürítőcsigák

Az AGCO IDEÁL gabonakombájnok kétféle méretű magtartállyal és kétféle teljesítményű és méretű ürítőcsigával készülnek. Az IDEÁL 7-es és 8-as szériához alapfelszereltségként 12,5 m3-es magtartály és Streamer 140, 140 lit/sec teljesítményű ürítőcsiga tartozik. Ezekhez azonban opcióban rendelhető 17,1 m3-es magtartály és 210 lit/sec teljesítményű ürítőcsiga is. A legnagyobb teljesítményű 9-es széria alapkivitelben 17,1 m3-es magtartállyal és Streamer 210, 210 lit/sec teljesítményű ürítőcsigával készül, de kívánságra kisebb (12,5 m3-es) magtartállyal és kisebb (140 lit/sec) ürítőcsigával is szerelik. Az ürítőcsigák átadási távolsága a Stremer 140 esetében 7,6-9,2 m, a Streamer 210-nél pedig 9,2-10,7 m. A menet közbeni veszteségmentes terményátadást az AGCO ScrollSwing a kombájn és a szállítójármű párhuzamos haladását vezérlő rendszer szabályozza.

Szalmaszecskázó és terítő

A kombájnok szalmakezelő rendszere kéttárcsás Active Spreed szalmaterítőből és ellenkésekkel kombinált vízszintes tengelyű szárzúzóból áll. A szalmaterítő zúzás nélkül teríti a szalmát. A szalmazúzóból kétfél rendelhető a kombájnokhoz. A Standard BaseCut dob zúzótengelyén 4 sorban 56 db egyenes zúzókés található, a ShortCut dobon pedig ennek több mint duplája, azon 8 sorban 128 db kés helyezkedik el. Ez utóbbival kétszer finomabb szalmaaprítás végezhető. A szalmazúzók után terelőlemezekkel szerelt szalmaterítő kapott helyet. Az Activ Spreed terítők és a szalmaaprítók meghajtása hidromotorral történik.

Járószerkezet és hajtása

A kombájnok mellső tengelyeit két fokozatban kapcsolható Motion Speed hidrosztatikus hajtás hajtja meg központilag beépített hidromotorral, amely két lépcsőben, 0-20 és 0-40 km/h között teszi lehetővé a sebesség szabályozását. A terepen külön kapcsolható hátsókerekeket szintén központi (a differenciálműves behajtásnál található) hidromotor hozza mozgásba. A kombájnok mellső tengelyére háromféle 38 collos, a hátsó tengelyre pedig háromféle 20 collos ballonos radiálabroncs szerelhető fel, amelyekkel a kombájnok legnagyobb szélessége 3,3 és 3,5 m. A mellső tengelyeket kívánságra Trac Ride, Triangular Hidraulic Suspension gumihevederes járószerkezettel is szerelik, amely egyik ilyen legnagyobb méretű (2,2 m magas a legfelsőbb pontja) berendezés a világon. A Trac Ride járószerkezet 26/30 és 36 coll (660/760 és 910 mm) hevederszélességgel készül, amelyek teljes felfekvő felülete 2,55/2,94 és 3,52 m2. Ezekkel a gumihevederes járószerkezetekkel a kombájnok maximális szélessége 3,5 és 3,8 m között változik.

Vezetőfülke és műszerezettsége

A nagy légterű IDEÁL Harvest Panoramic Vision Cab komfortos vezető- és kezelőbarát kialakítású, amelynek a zajszintje 73 dB(A). A fülke De Luxe Operator légrugós kényelmes bőrbevonatú vezetőüléssel és teljes értékű pótüléssel rendelkezik. A fülkében új ProSundSystem vezérlőpult és multifunkciós kezelőkar (joystick), Sliding Monitor, iPad csatlakozás, GPS vevő és vezérlőegység, ISOBUS ill. Smart Connect App vezérlés kapott helyet. A fedélzeti elektronika és monitor 52 db szenzor jeleit fogadja, amelyek az áteresztőképességet (MADS), a szemtisztaságot és szemtörést (GQS), a rotorok beállítási paramétereit (RotoSensor), a magtisztító berendezés (Cleaning Sensor) működését, a haladási sebességet (HarvestPlus), ellenőrzik és kommunikálják a vezető számára. A kombájnon hozammérő és hozamtérképkészítő és dokumentáló elektronikus rendszer és Telematics vezeték nélkül adatátvitel és távdiagnosztikai kapcsolat is megtalálható. Az IDEÁL kombájnok a munkaterületet 360o-ban megvilágító nagyteljesítményű LED lámpákkal vannak felszerelve lámpa került az átrakócsiga végére és két oldalon a hajtáslánc burkolat alatti megvilágítására is. A vezető kamerákkal ellenőrizheti a gép mögötti területet és magátadását a szállítójárműre.

Vágóasztal-variációk

Az AGCO IDEÁL gabonakombájnokhoz RFID azonosító kóddal ellátott automatakapcsolású Power Flow szalagos terménytovábbítóval szerelt gabona vágóasztalok tartoznak, amelyek négy féle – 7,7/9,2/10,7 és 12,2 méteres – munkaszélességgel készülnek. Hamarosan rendelkezésre áll majd egy további 14 méteres munkaszélességű változat is. Az egyrotoros 7-es szériájú kombájnokhoz 7,7 és 10,7 m közötti, a 8-as és 9-es szériákhoz 9,2 és 12,2 m közötti munkaszélességű, 3-3 vágóasztal típus választható jelenleg. A kombájnok tervezésénél és konstrukciós kialakításánál fontos szempont volt, hogy különböző növények magtermésének (kalászosok, kukorica, repce, napraforgó, szója, cirok, rizs, köles stb.) minőségi betakarítására alkalmasak legyenek. Természetesen a további növényekhez szükséges betakarító adapterek is rövidesen rendelkezésre állnak majd.

(Dr. Hajdú József – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

A Väderstad bemutatja a Tempo és a Proceed szemenkénti vetőgépek új generációs vetőegységét

2025. szeptember 30. 13:00

A Väderstad bemutatja a Tempo és Proceed új soregységét, amely a precíziós vetésben új mércét állít fel.

Mahindra & Mahindra az Agritechnica 2019 kiállításon

2019. november 26. 09:06

Mahindra & Mahindra Ltd. (M&M) a gyártott darabszám szerint a világ legnagyobb traktorgyára.

Integrált növénytermesztés: technológia és jövő

2025. március 29. 13:10

Az idei Agritechnica szakkiállításon az integrált növénytermesztés új lendületet kap a modern technológiák és a precíziós megoldások révén.

A Massey Ferguson okos teljesítmény programja megjelenik a Stage V MF 6700 S szériában

2019. október 22. 11:33

Mindegyik MF 6700 S Stage V típus Dyna-VT teljesen fokozatmentes (CVT), vagy megújult Dyna-6 Super-ECO hajtóművel érhető el.