A SIMA agrárkiállítással és a franciaországi rendezvény díjazott termékeivel foglalkozó cikksorozatunk második részében az ezüst minősítést elnyerő gépeket, technológiákat mutatjuk be.
CASE IH AGRICULTURE – Önjáró, fülke nélküli traktor
Kerskedelmi neve: Case IH Autonomous Magnum
Minden évnek vannak kiemelten fontos időszakai (például a vetés ideje), amikor a gazdáknak extra munkaerőre van szükségük ahhoz, hogy nyereségesek legyenek. Az önjáró gépek fejlesztésének célja, hogy a termelők nyugodtan rábízhassanak feladatokat az automatikusan dolgozó gépekre.
A Case IH legújabb robot traktora a legkorszerűbb fejlesztéseket mutatja be. A fülke nélküli erőgép a legtöbb ISOBUS munkagéppel kompatibilis. A két rendszer, a traktor és a munkagép finomhangolása lehetővé teszi, hogy a traktor éjjel-nappal akadálymentesen üzemeljen. A traktort egy interaktív programmal PC-n vagy tableten keresztül lehet irányítani.
Bármi probléma adódik a traktorral, a gazdálkodó azonnal hang és vizuális figyelmeztetést kap. Ilyenkor természetesen manuálisan is le lehet állítani a traktort vagy módosítani az éppen folyamatban lévő munkafolyamatokat. A robot traktoron található radarok, lidarok (lézer alapú távérzékelők) és kamerák érzékelik a traktor előtt lévő akadályokat, és kikerülik azokat. Ha a GPS jel gyenge, vagy eltűnik, a rendszer automatikusan leállítja a traktort. A jármű a mezőn lévő akadályok vagy más dolgozó gépek helyzetéhez képest kiszámolja az optimális útvonalat.
JCB AGRI – Változtatható sebességváltó rendszer hidrosztatikus és Poweshift technológiákkal
Kereskedelmi név: JCB DUALTECH VT Variable Transmission
Eddig, aki teleszkópos villástargoncát vásárolt, mechanikus (Powershift), vagy hidrosztatikus üzemű sebességváltó közül választhatott. Viszont egyik opció sem ideális, hiszen ezek a gépek különböző feladatokat látnak el, és ezekhez a feladatokhoz különféle sebességváltóra van szükség.
Amikor alacsony sebességű használatról van szó, mint például takarmányrakodásról vagy trágyaszállításról, akkor a hidrosztatikus sebességváltó a megfelelő. A hidrosztatikus transzmisszió nagy forgatónyomatékot biztosít alacsony fordulatszámon. Ezen kívül lehetővé teszi a finom irányváltoztatásokat, a független motorsebességet és fordulatszámot.
Ám ezek a gépek működésük 40%-át az úton töltik, például utánfutót vontatva. Az ilyen magas sebességű használathoz a mechanikus, más néven Powershift üzemű sebességváltó alkalmas. A Powershift transzmisszió optimális energiafelhasználást szolgáltat, így az energiaátvitel a kerekekre a lehető leghatékonyabb.
A JCB DUALTECH VT ezt a két különböző világot kombinálja kompromisszum nélkül. Ez a sebességváltó 0-ától 19 km/h-ig hidrosztatikus üzemmódban, 19 és 40 km/h között Powershift üzemmódban működik. A könnyű használhatóság, a komfort és a hatékony munkavégzés érdekében a sebességváltás 0 és 40 km/h között teljesen automatikus. Továbbá a hidrosztatikus modullal FLEXI módban a motor teljesítménye és a vezetési sebesség egymástól függetlenül irányítható. Ezen kívül a sebességváltó két módban tud még üzemelni (ECO és POWER), hogy tökéletesen alkalmazkodjon az adott feladathoz.
(SIMA nyomán Agrofórum Online; Fordította: Szekeres Péter)