Gépészet

Robot traktor és csuklós kombájn – Újdonságok, érdekességek a mezőgépészet területén

Agrofórum Online

Bemutatjuk a Case IH ACV (autonomous concept vehicle – autonóm jármű koncepció) fülke nélküli, robot Magnum traktort és a Tribine kombájn-magszállító kocsi kombinációját.

 

Vezető nélküli (robot) traktorok

A vezető nélküli traktorok létrehozása már igen régi óhaja, elképzelése a mezőgépész kutató-fejlesztő társadalomnak. Számos kísérleti megoldás született a közelmúltban, de az első igazi áttörést jelentő konstrukcióra 2016 augusztusáig kellett várni.
Tom Dean, a Case IH North America marketing igazgatója szerint a mezőgazdasági termelők hatékonysági igényeinek kielégítése csak a technológiai és az agronómiai tudás legmagasabb kombinációjával érhető el. Az általuk választott út első eredménye a CaseIH ACV (autonomous concept vehicle – autonóm jármű koncepció) tulajdonképpen egy fülke nélküli Magnum traktor. A 367 LE teljesítményű Magnum 370CVT traktor erőforrása egy 8,7 literes FPT Industrial Cursor9 motor. A CVT hajtómű sebességtartománya 0,03-50 km/h. A kapcsolódó munkagépek üzemeltetéséhez 6 pár kihelyezett hidraulikus munkahenger csatlakozóval rendelkezik.

A traktor szabályozása szenzor rendszerekkel történik, amelyek felügyelik a gyújtást, a gyorsítást, lassítást, a motor fordulatszámát, a kormányzás szögét, a hajtómű működését, a hátsó függesztőmű emelését/süllyesztését, a TLT kapcsolását, a mellső függesztőmű emelését/süllyesztését, a differenciálzár kapcsolását és a kürt működését. A traktor távfelügyeletét a kezelő a szántóföldön számítógéppel vagy táblagéppel végezheti. Az interaktív kapcsolat lehetővé teszi a kezelő beavatkozását, ha a működést akadályozó jelek érkeznek: alacsony hajtóanyag szint, káros kerékcsúszás, pontatlan GPS helyzet meghatározás, eltérés a kijelölt úttól.

A Magnum ACV haladás közben szenzorokkal „figyeli” az elkerülendő akadályokat. A rendszer LIDAR radart és kamera rendszereket (RGB) használ a működés biztonsága érdekében. A LIDAR egy lézer alapú rendszer, amely nemcsak előre „figyel”, hanem lefelé is, s ennek eredményeként tudja követni a talajfelszín változásait. A LIDAR rendszer nem használ látható fényt ezért alkalmas éjjel-nappali üzemelésre. Ha a traktor nem felismerhető akadállyal találkozik, akkor megáll és várja a távkezelő utasítását. Ha az akadályozás megszűnik, akkor automatikusan újra indul.

Az új rendszer kifejlesztését az Autonomous Solution Inc. segítette, amely több mint 20 éves autonóm technológiai tapasztalattal rendelkezik a bányászat és építőipar területén.
Az autonóm (vezető nélküli) traktorokkal elérhető előnyök: optimális terhelés, nagyobb teljesítmény, kisebb időkiesés, pontosabb munkavégzés, kisebb környezetterhelés, élőmunka megtakarítás, hajtóanyag és költségcsökkentés.

Forrás: Farm Industry News

Csuklós kombájn

A gabona betakarítógépek fejlesztése során a működő részek területén (elsősorban a szemleválasztásnál) számos újdonság jelentkezett, de a szerkezeti felépítés nem sokat változott. E téren „robbantott” Ben Dillon amerikai feltaláló, amikor létrehozta a Tribine kombájn-magszállító kocsi kombinációját. Az elképzelés lényege az, hogy egy személy képes a betakarítást végezni, ezáltal megtakarítható a traktoros szemszállító pótkocsi, kezelőjével együtt.

A Tribine kombájn két Cummins dízelmotorral rendelkezik. Egy 9 literes motor működteti a „hagyományos” kombájn részegységeket (vágóasztal, cséplődob stb.), míg egy 6,7 literes motor biztosítja a hidraulika rendszer energiaszükségletét. A nagy teljesítményű hidraulikarendszer hajtja a járószerkezetet, a magszállító csigákat és a hűtőberendezéseket. A „hagyományos” kombájnrészhez, amely jelenleg a legnagyobb áteresztő képességgel rendelkezik, csuklósan kapcsolódik az 35.000 liter térfogatú magtartály. A kapcsoló berendezésben elhelyeztek egy magszállító csigát, amely a tisztított magot a hátul lévő magszállító kocsiba juttatja. A magtartály nagyteljesítményű csigájával kb. két perc alatt végrehajtható az ürítés. Dillon példája szerint egy 40 hektáros 4/ha tonna termésátlagú szójatábla 4 ürítéssel betakarítható, míg hagyományos technológiával 12-szer kell üríteni, miközben a traktoros pótkocsi ennyiszer tömöríti a talajt.

A Tribine kombájn egy 1.900 liter térfogatú hajtóanyag tartállyal rendelkezik, amellyel megvalósítható a 24 órás üzemeltetés.

Dillon szerint az 1940-es évek óta ez az első igazi kombájn innováció. A 2017 évi sorozatgyártásig a gép tömegének 22 tonna alá csökkentése a feladat, amelyet üvegszálas tartószerkezettel kívánnak elérni. Az árral kapcsolatos kérdésre a következőket válaszolta: a csuklós kombájn ára megegyezik egy hagyományos kombájnnal plusz a traktor pótkocsi két-harmada.

Forrás: Farm Industry News

(Dr. Jóri István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Intelligens technológia, elsőosztályú precizitással – John Deere R900-as permetezőcsalád

2025. július 10. 11:10

A John Deere vontatott permetezőinek palettáján a „legek” megtestesítői a 900-as család R-es felszereltségű modelljei.

Egyre jobban fogynak a mezőgazdasági pótkocsik

2025. július 7. 14:10

Összesen 471 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első félévében Magyarországon. Ez 10,8 százalékos plusz tavalyhoz képest.

F8 és F9: silózás felsőfokon a John Deere-től

2025. július 5. 14:10

Még jobb vezetési élmény, intuitív kezelés, még jobb minőségű silótakarmány. A John Deere bemutatja az új F8 és F9 önjáró szecskázógépet.

30 éves a John Deere 8000-es sorozat

2025. július 4. 16:10

A legendás 8000-es sorozat mind megjelenésében, mind műszaki megoldásaiban egy teljesen új technológiai világot nyitott meg.

Autóipari formatervezők a traktorpiacon

2019. július 30. 13:33

A traktorgyártók közötti piaci verseny, hasonlóan az autóiparhoz, előtérbe hozza az új formai megoldások keresését. A színek, a formák hatásának elemzése eredményeként, egyes gyártók arra a következtetésre jutottak, hogy igazi, átütő sikert csak profi formatervezők bevonásával érhetnek el.

Gépbemutató: Massey Ferguson 3700 AL széria rugózott híddal

2020. április 12. 07:38

Az új, modern mellsőhíd rugózás „nagytraktoros” kényelmet hoz a kis-univerzális szegmensbe.

Frissített verzióban gyártják Észak-Korea legnagyobb traktorát

2024. március 24. 08:10

Fontos szerepet játszanak a hazai gyártású traktorok Észak-Korea mezőgazdasági termelésének növelésében. Legnagyobb (bár csupán 80 LE-s) erőgépük frissített változata a közelmúltban jelent meg.

A Kubota új "LX" kompakt traktor szériája

2021. június 28. 05:37

Megérkezett az új Kubota "LX", a márka új, univerzális kompakt méretű traktor szériája. Megszokott japán minőség, ezúttal akár kommunális, anyagszállítási, fűnyírási munkákra is.