A ZF olyan intelligens technológiát fejlesztett ki, amely képessé teszi a traktort az ismétlődő műveletek “megtanulására” és kezelő nélküli végrehajtására.
A CVT hajtóművek, a tengelyek és egyéb hajtómű komponensek világszerte ismert német beszállítója, új digitális technológiákat fejlesztett az osztrák Lindner céggel együttműködve. Az így elkészített prototípus egy vezető traktort követve sajátítja el a műveleti rutint, majd automatikusan dolgozik tovább.
Automatikus kormányzás
Az ismert automatikus kormányzási megoldások szenzorokkal dolgoznak, amelyek felismerik a terményfalat vagy növényrendet, és automatikusan megállnak, ha azok a traktor biztonsági zónájába kerülnek.
“Az általunk bemutatott prototípus jól szemlélteti azt a lehetőséget, ami az autóipar megatrendjeinek megoldásait (hálózati működés, mesterséges intelligencia, automatizálás) bevezetik a mezőgazdasági szektorba” – mondta Mark Mohr a ZF automatikus műveleti projektközpont vezetője.
A kisérleteket egy 120 LE teljesítményű Lintrac 90 négykerék kormányzású traktorral végezték, amibe a ZF Terramatic TMT09 fokozatnélküli hajtóművét építették be.
A GNNS műholdirányítási rendszert összekötve a traktorkormányzással, hidraulika rendszerrel és a hajtóművel, létrehozható többféle automatikus funkció, amelyek működtethetők és megfigyelhetők egy mobiltelefonos applikáció segítségével.
Lidar- és radarszenzoros kamerák
A ZF ProAI ellenőrző platform, amelyet az IT specialista Nvidia céggel közösen fejlesztettek ki, feldolgozza a lidar és radarkamerák szenzorjeleit, így képes a traktor környezetének 360 fokos megfigyelésére.
A fejlesztésről készült egy bemutatófilm is, amiben a fűkaszával dolgozó traktor vezetővel halad, ezt pedig automatikusan követi egy vezető nélküli rendlazítóval dolgozó traktor.
A traktorvezető a kormányzó szenzor segítségével rácsatlakozik a terményre majd a rendkezelővel együtt haladva elkészít egy menetet, ezt követően pedig a vezető nélküli gépcsoport folytatja a munkát önállóan, előre programozott időpontban indulva.
A kísérleti traktorban megvalósuló technológia kinyitja a kaput egyéb innovatív megoldások számára. Például a ZF Openmatics telemetrikus platform alacsony energiájú Bluetooth használatával a traktor képesé válik felismerni a mellső vagy hátsó függesztőművön lévő gépeket.
Hermann Lindner ügyvezető igazgató szerint a cég TrackLink Pilot névre keresztelte a rendszert, és lehet, hogy adaptálja majd a Lintrac 90 és az új 113 LE teljesítményű Lintrac 110 traktor típusokra.
Mark Mohr szerint azok a kisméretű gazdaságok, amelyek Lindner traktorokat használnak, és limitált munkaerővel rendelkeznek, jól hasznosíthatják az új koncepciójú traktorok előnyeit. Ugyanakkor úgy véli, hogy ez technológia különösen sikeres lehet azokban a régiókban és országokban (Észak- és Dél-Amerika, Oroszország), ahol nagyméretű gazdaságok üzemelnek. Az automatikus gépcsoportok ugyanis lényeges költség- és élőmunka megtakarítást tesznek lehetővé.