A Steiger erőgépeknél bevezetett CVX Drive hajtómű az első fokozatmentes hajtás, amelyet a törzscsuklós kormányzású traktorokhoz kifejlesztettek. Az új hajtómű előnyei nagysebességű vetésnél, vakondcső fektetésnél, és tereprendezésnél érvényesülnek.
A fokozatmentes hajtóműveket napjainkban a nagy traktor gyártók szinte mindegyike alkalmazza. A nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok viszont eddig kimaradtak ebből a lehetőségből. A változást 2018 hozza el.
A Case IH cég ugyanis bevezeti a CVX Drive fokozatmentes hajtóműveit a Steiger traktorsorozatban (470, 500, 540) egészen az 540 LE (csúcsteljesítménynél 605 LE) teljesítményű változatig. Az opciósan elérhető hajtómű nagymértékben növeli az üzemeltetési hatékonyságot, és megkönnyíti a használatot.
Az új fejlesztések bemutatóján Mitch Kaiser, a Case IH cég traktor marketing menedzsere kijelentette, hogy „amit itt látnak, az egy erős, okos, de egyszerű traktor”. Kaiser megemlékezett arról, hogy éppen 60 évvel ezelőtt indult a Steiger traktorok gyártása, és 20 évvel ezelőtt mutatták be a Quadtrac változatokat. Most pedig itt az új hajtómű, amelynek létrehozását a csúcsidőben elvárt folyamatos teljesítmény biztosítása követelte meg. A nagysebességű vetéshez nagyteljesítmény szükséges, de ezt a teljesítményt folyamatosan kell biztosítani. A CVX hajtás működés közben folyamatos kapcsolatban van a motorral, a sebességváltóval és a TLT-vel, annak érdekében, hogy a traktor állandó teljesítményt közvetítsen a munkagépek számára.
Ez a képesség lehetőséget ad a nagysebességű vetéshez, mivel a 24 soros vetőgép minimum 500 LE teljesítményt igényel a kívánt sebesség biztosításához. Ha a megfelelő teljesítményt biztonságosan el akarjuk érni, akkor nem szükséges a vákuum mértékét csökkenteni, mert ezzel a hajtóművel a kívánt teljesítmény rendelkezésre áll.
A CVT-vel és a hozzá tartozó motorrendszerrel a traktor sebessége és teljesítménye a változó üzemeltetési körülményekhez igazítható, mivel a teljes hajtásrendszer összhangját a beépített szenzorok és számítógép programok biztosítják.
A CVX azonban többre is képes. A feladattól függően egy kezelő háromféle sebességtartományt is beállíthat, és a tartományon belüli sebességváltoztatást maximálisan kezében tarthatja. Például, ha a középső tartomány 6 m/h-ra (9,7 km/h) van beállítva, akkor a kezelőkart (Multicontroller) előretolt állapotban tartva 0-tól 6m/h (9,7 km/h) sebességig lehet haladni, ha csökkenteni akarjuk, akkor csak visszafelé kell húzni. A különböző beállított sebességtartomány elve lehetővé teszi, hogy az egyik feladathoz nagyon alacsony sebességet, a szántóföldi munkához (pl. vetés vagy talajművelés) közepes tartományt, míg a táblavégi fordulóhoz vagy szállításhoz magas sebességtartományt használjunk, és ezek között könnyen változtathassunk.
Az új CVX Drive hajtóművel fokozatmentesen szabályozhatjuk a sebesség egészen 40 km/h-ig, hátramenetben 18 km/h-ig. A megkívánt haladási sebesség vagy motorfordulatszám az Automatic Productivity Management (APM) szoftverrel valósítható meg.
A silótömörítési bemutatón a tömörítő berendezés szabályozásához egy opciós joystickot, valamint egy kormányzás közbeni irányváltót használva a gépcsoport sokkal könnyebben mozgatta az anyagot, mint korábban. A rendszer megértéséhez ugyan gyakorlat szükséges, de a CVX Drive teljes Steiger sorozatba történő bevezetésével a cég nagy lépést tett előre. A CVX Drive opció ára 42.000 USD.
Forrás: Willie Vogt/ Farm Industry News
(Dr. Jóri J. István – Agrofórum Online)