A kukoricaszár mennyiségének, illetve az új fajták szárkeménységének növekedésének köszönhetően megsokasodott a gumiabroncsok és gumihevederek meghibásodásainak száma. Ennek megelőzése érdekében számos megoldás született, amelyek közül most két kevéssé ismert, de eredménnyel kecsegtető megoldást ismertetünk.
5000 Stalk Devastator (Yetter) szárfektető berendezés
Napjaink új hibrid fajtái olyan kemény szárral rendelkeznek, amelyek képesek komoly károkat okozni az értékes gumiabroncsokban és gumihevederekben. A Yetter cég által kifejlesztett 5000 Stalk Devastator szárhenger megvédi az abroncsokat és hevedereket azáltal, hogy ledönti és szétzúzza a kukoricatöveket és szármaradványokat, segítve a szárbomlási folyamatot, és lehetővé teszi a kedvezőbb tavaszi talajállapot létrejöttét.
A szárhenger alkalmazásának előnyei:
– haladás közben a hengerek ledöntik a szárat,
– megelőzi a kombájnokon, traktorokon, szállító járműveken és munkaeszközökön lévő abroncs, heveder, vezetékek és hidraulika csövek sérülését,
– megóvja a talajtakaró szármaradványokat, csökkentve ezáltal az eróziót és a deflációt,
– szétzúzza a ledöntött szármaradványokat segítve azok lebomlását,
– könnyen és gyorsan felszerelhető a legtöbb adapterre,
– az adapterszállító kocsik többségével problémamentesen szállítható.
A szárhenger jellemzői:
– szilárd és időtálló acélszerkezet,
– terhelése rugós szerkezettel szabályozható,
– szállítási állapotban rögzített,
– a hengerek 2-3 sor átfedésére képesek az adapter sorok számának és osztásának függvényében,
– a hengerek 76,2 cm sortávolságú szárzúzó nélküli adapterekhez alkalmazhatók,
– a hengerek átmérője 125 mm, tömege 50 kg.
Kitchel-féle szárhenger
A kukoricaszár (főleg a GMO fajták esetében) által okozott gumiabroncs sérülés csökkenthető a Kitchel-féle szárhengerrel. A kombájnokon alkalmazott különféle száraprító berendezés, a szárbetakarítás, illetve a szárlegeltetés mind lehetőség a gumiabroncs védelmére, de a Kitchel-féle megoldás ezeknél hatékonyabb az idő- és hajtóanyag-megtakarítás szempontjából.
A kemény szárcsonkok felhasítják a gumiabroncsot és felgyorsítják a vetőgép magvezető csoroszlyáinak, vezetéktakaró borításainak és minden műanyagból készült részegység kopását. A gyártó véleménye szerint a kombájnon alkalmazott száraprító berendezések energiafalók, növelik a hajtóanyag-fogyasztást, és mindezek mellett 10 cm magas, éles tarlót hagynak maguk mögött.
A Kitchel-féle szárhengerek csak kismértékben növelik a hajtóanyag-fogyasztást, és nem igényelnek külön műveletet. A kétsoros szárhenger egység együtt mozog az adapterrel. A hengerek nem szabadon gördülnek, hanem terheltek, mert ha nem így történne, akkor átgördülés után a szárak kiegyenesednének. A gyökérben lévő cukros nedvek megkeményednek, amikor a szár kiszárad, a rugóterhelésű hengerek viszont képesek ezeket a csomókat feltörni vagy a talajba nyomni.
A Kitchel által készített első talajhajtású hengerek merev felfüggesztésűek voltak, ennek következtében nem tudtak a talajfelszín változáshoz igazodni. Több mint 1000 hektáron szerzett tapasztalat alapján a berendezést áttervezték, és 112 cm szélességű, kétsoros szekciókat alakítottak ki. A kezdeti, hengerenként 45 kg-os rúgóterhelést 65 kg-ra növelték.
A henger munkájának javítása érdekében 12,5 cm széles fogazott acélszalagot hegesztettek csavarvonalban a henger felületére, ami által egyenletesen gördül, és hatékonyan dolgozik. Az új, szabadalmaztatott kivitel a gyakorlatban jól bevált, gyártását most szervezik, ára és forgalomba helyezésének ideje még nem ismert.