31℃ 18℃
július 5. Emese, Sarolta, Lotti, Antal
Gépészet
Fizetett tartalom

Gumiabroncs-védelem és hajtóanyag-megtakarítás szárhenger alkalmazásával

Yetter Farm Equipment, Brandon Kitchel

A kukoricaszár mennyiségének, illetve az új fajták szárkeménységének növekedésének köszönhetően megsokasodott a gumiabroncsok és gumihevederek meghibásodásainak száma. Ennek megelőzése érdekében számos megoldás született, amelyek közül most két kevéssé ismert, de eredménnyel kecsegtető megoldást ismertetünk.

5000 Stalk Devastator (Yetter) szárfektető berendezés 

Napjaink új hibrid fajtái olyan kemény szárral rendelkeznek, amelyek képesek komoly károkat okozni az értékes gumiabroncsokban és gumihevederekben. A Yetter cég által kifejlesztett 5000 Stalk Devastator szárhenger megvédi az abroncsokat és hevedereket azáltal, hogy ledönti és szétzúzza a kukoricatöveket és szármaradványokat, segítve a szárbomlási folyamatot, és lehetővé teszi a kedvezőbb tavaszi talajállapot létrejöttét.

Kukoricatarló hengerezés nélkül

A szárhenger alkalmazásának előnyei:

– haladás közben a hengerek ledöntik a szárat,
– megelőzi a kombájnokon, traktorokon, szállító járműveken és munkaeszközökön lévő abroncs, heveder, vezetékek és hidraulika csövek sérülését,
– megóvja a talajtakaró szármaradványokat, csökkentve ezáltal az eróziót és a deflációt,
– szétzúzza a ledöntött szármaradványokat segítve azok lebomlását,
– könnyen és gyorsan felszerelhető a legtöbb adapterre,
– az adapterszállító kocsik többségével problémamentesen szállítható.

Yetter szárhenger

 A szárhenger jellemzői:

– szilárd és időtálló acélszerkezet,
– terhelése rugós szerkezettel szabályozható,
– szállítási állapotban rögzített,
– a hengerek 2-3 sor átfedésére képesek az adapter sorok számának és osztásának függvényében,
– a hengerek 76,2 cm sortávolságú szárzúzó nélküli adapterekhez alkalmazhatók,
– a hengerek átmérője 125 mm, tömege 50 kg.

Kukoricatarló hengerezéssel

Kitchel-féle szárhenger

A kukoricaszár (főleg a GMO fajták esetében) által okozott gumiabroncs sérülés csökkenthető a Kitchel-féle szárhengerrel. A kombájnokon alkalmazott különféle száraprító berendezés, a szárbetakarítás, illetve a szárlegeltetés mind lehetőség a gumiabroncs védelmére, de a Kitchel-féle megoldás ezeknél hatékonyabb az idő- és hajtóanyag-megtakarítás szempontjából.

A kemény szárcsonkok felhasítják a gumiabroncsot és felgyorsítják a vetőgép magvezető csoroszlyáinak, vezetéktakaró borításainak és minden műanyagból készült részegység kopását. A gyártó véleménye szerint a kombájnon alkalmazott száraprító berendezések energiafalók, növelik a hajtóanyag-fogyasztást, és mindezek mellett 10 cm magas, éles tarlót hagynak maguk mögött.

Kitchel-féle szárhenger

A Kitchel-féle szárhengerek csak kismértékben növelik a hajtóanyag-fogyasztást, és nem igényelnek külön műveletet. A kétsoros szárhenger egység együtt mozog az adapterrel. A hengerek nem szabadon gördülnek, hanem terheltek, mert ha nem így történne, akkor átgördülés után a szárak kiegyenesednének. A gyökérben lévő cukros nedvek megkeményednek, amikor a szár kiszárad, a rugóterhelésű hengerek viszont képesek ezeket a csomókat feltörni vagy a talajba nyomni.

A Kitchel által készített első talajhajtású hengerek merev felfüggesztésűek voltak, ennek következtében nem tudtak a talajfelszín változáshoz igazodni. Több mint 1000 hektáron szerzett tapasztalat alapján a berendezést áttervezték, és 112 cm szélességű, kétsoros szekciókat alakítottak ki. A kezdeti, hengerenként 45 kg-os rúgóterhelést 65 kg-ra növelték.

A henger munkájának javítása érdekében 12,5 cm széles fogazott acélszalagot hegesztettek csavarvonalban a henger felületére, ami által egyenletesen gördül, és hatékonyan dolgozik.  Az új, szabadalmaztatott kivitel a gyakorlatban jól bevált, gyártását most szervezik, ára és forgalomba helyezésének ideje még nem ismert.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

F8 és F9: silózás felsőfokon a John Deere-től

2025. július 5. 14:10

Még jobb vezetési élmény, intuitív kezelés, még jobb minőségű silótakarmány. A John Deere bemutatja az új F8 és F9 önjáró szecskázógépet.

30 éves a John Deere 8000-es sorozat

2025. július 4. 16:10

A legendás 8000-es sorozat mind megjelenésében, mind műszaki megoldásaiban egy teljesen új technológiai világot nyitott meg.

Kubota Országos Tavaszi Demó 2025 – Ültetvényekben a Két-KATA gépei!

2025. június 30. 14:10

Májusban országjáró turné keretében öt helyszínen, élőben lehetett megtekinteni a Kubota ültetvénytechnológia legjobbjait.

Lemken munkagépekkel a tarló megmunkálásáért

2025. június 28. 14:10

A tarlóművelés hatékony eszköze lehet a talajkímélő, mulcsos technológia. A LEMKEN intelligens gépláncai segítik ebben a gazdákat.

Amerikában csökkenés, Európában emelkedés

2020. március 19. 08:34

A kukorica ára 1 százalékkal a tonnánkénti 132,47 dollárnak megfelelő szintre, a szójababé pedig szintén 1 százalékkal a 303,5 dollár/tonnás értékre csökkent.

A parlagfű dacol az aszállyal és virágzik – Szántóföldi növényvédelmi előrejelzés

2024. július 31. 13:10

A kukorica sínylette meg legjobban a tartós aszályt és a légköri szárazságot. Csak az öntözött és a mélyfekvésű területeken jobb a helyzet.

A lassú kínai eladások miatt stagnál a szójabab ára

2019. október 25. 04:36

A szójabab ára október 11. óta a 928 és 944 dollárcent közötti sávban oldalaz. Szeptember végén még 883 dollárcentbe került egy véka szójabab, az árfolyam ezt követően erősödött a jelenlegi szintre.

Megugrott a szójabab árjegyzése

2020. december 16. 06:35

A párizsi árutőzsdén is vásárlói fölény alakult ki az agrártermékek piacán, a malmi búza, a repce és a kukorica is drágult, de a takarmánybúza vesztett értékéből.