A Sorento a Kia legnagyobb, hazánkban forgalmazott szabadidőautója. A márka korábban azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy elsőként, szokatlanul hosszú, 7 éves garanciát vállalt az autóira. Aztán pedig azzal, hogy egyre mutatósabb és egyre kifinomultabb technikát felvonultató járműveket kínált, amelyekről negatív tartalmú hírekben nem olvashattunk. A Sorento meghódította Nyugat-Európát, Amerikát, és nálunk is egyre népszerűbb. Arra voltunk kíváncsiak, hogy miért?
A gazdálkodók körében furcsa értelmezést nyerhet a „szabadidőautó”, idegen nevén SUV fogalma. Talán szabad időből van nekik a legkevesebb, mégis legtöbbjük ebbe a kategóriába tartozó autót használ – nem mintha a városlakók ízlése nem ez irányba tolódna el … De miért is van szüksége egy gazdának SUV-ra? Ha tárgyilagosan közelítjük meg a kérdést, a legfontosabb érvek az autó felépítése és hajtáslánca mellett szólnak. Magasabb mint egy személyautó, tehát nem akad fel minden bakháton, és többségük összkerékhajtással rendelkezik, ami szinte elengedhetetlen feltétele a határ bejárásának. Márpedig egy lelkiismeretes gazda rendszeresen ellenőrzi minden tábláját, az éppen szárbainduló kalászost vagy a zsendülő szőlőt.
A gazda autója egyben munkahely is így, szóval nem árt, ha tágas, kényelmes, hiszen akadhatnak olyan időszakok az évben, amikor több időt tölt ott, mint a hálószobájában. A Kia Sorento tökéletes társ, munkahely, és ha mégis akadna egy kis szadadidő, a család is szeretni fogja kiránduláskor, nyaraláskor vagy éppen színházba menet.
A távol-keleti járművek közül számomra a legeurópaibb – ha használhatok ilyen képzavart – a Kia. Nem volt ez mindig így, de a 2000-es évek közepe után született modellek, mintha kimondottan az európai ízlésnek szeretnének megfelelni. Nyilván, ebben elvitathatatlan érdeme van Kovács Miklósnak, a Kia fő formatervezőjének, dizájnmenedzserének. Olyan autók kerültek ki a rajzasztaláról, mint a Kia első, igazán európai piacra tervezett modellje, a Ceed vagy a Venga, az Optima és legújabban a Stringer.
A Sorento azonban kicsit más, talán több benne az amerikai vonás, ugyanakkor cseppet sem idegen a vén kontinens útjain. Megjelenése robusztus, tekintélyt parancsoló, mégsem tolakodó. A tesztelt modell már a Sorento harmadik generációja, amely tavaly esett át némi ráncfelvarráson, idén pedig megjelent a kínálatban a benzines erőforrás is: a 2,4 literes aggregát 188 lóerőt teljesít.
A felfrissült Sorento átrajzolt első és hátsó lökhárítót kapott, újak a LED-es fényszórók és hátsólámpák, továbbá a márkavédjegynek számtó „tigrisorr” hűtőmaszk sötét, fémes hatású bevonata. Mindezek együttes eredménye a korábbinál kifinomultabb, ugyanakkor markánsabb, stílusosabb megjelenés, amivel a szabadidőautó egyáltalán nem lóg ki az SUV kategória vetélytársai közül. Érdekes – talán a méretéből fakadó jelenség –, hogy megnyílik előtte az autópálya belső sávja, holott biztosan nem kapcsolódik annyi negatív sztereotípia a Kiához, mint német konkurenseihez.
A beltér is látványos evolúción ment keresztül, bár az összeszerelés minőségére vagy az anyaghasználatra korábban sem igen lehetett panasz, a Kia igyekezett ezeket mindig a kor követelményeihez alakítani. Kicsit félve írom le a jelzőt, miszerint prémium minőséget képvisel a Sorento amikor beülünk, mégis ezzel lehet legjobban érzékeltetni azt a kényeztető összhatást, amiben részünk lehet. Az autó kimondottan tágas, nagyon kényelmesek az ülések elöl-hátul egyaránt, sőt még a magam közel 190 centijével sem találtam kifogásolni valót a térérzet terén. Még úgy sem, hogy a tesztelt GT Line modell üveg napfénytetőt is kapott, s mint tudjuk ez elég sok helyet felemészt a fejünk fölött. Azonban nem a Sorentónál, itt a fejtér is bőséges. Az üvegtető amúgy félig nyílik is, ami a kora őszi időben igencsak kellemes autókázást tett lehetővé.
Az ülések elől fűthetők, szellőztethetők, a vezetőé 10, az utásé 8 irányban állítható motorosan. A vezetőoldali ülőlap meghosszabbítható, ami kimondottan előnyös a magas sofőrök esetében. Nem érheti panasz az oldaltartást sem. Fűthető a kormány, sőt az intelligens technológiának köszönhetően ez automatikusan aktiválódik is bizonyos hőmérséklet alatt. A második üléssorban mind az ülőlap, mind pedig a háttámla fűthető. Az Agrofórumnál járt kivitel hétüléses volt. A haramidik sorba a beszállást megkönnyíti, hogy a második sor automatikusan előre billen és közel 30 centimétert előre is csúszik. Be lehet ülni 190 centivel is, de hosszú útra azért itt nem vállalkoznék. Dicséretes viszont, hogy ide is jutott a szellőzőkből, csakúgy, mint a második sorba, ahol még 12 voltos csatlakozó és USB aljzat is rendelkezésre áll.
A műszerfal teteje puha borítást kapott, ami még inkább növeli a komfortérzetet. Hét hüvelykes a TFT-LCD műszeregység és nyolc hüvelykes a multimédiás navigációs rendszer LCD érintőképernyője. A tesztautóban ehhez tíz hangszórós Harman Kardon audiorendszer csatlakozott, kisebb koncerttermet varázsolva a Sorentóból.
Nemcsak az ergonomikus beltér eredményezi, hogy kimondottan jó vezetni az autót. A 200 lóerős 2,2 literes CRDi dízelmotor és a nyolcfokozatú automata sebességváltó minden szituációban nagyszerűen teljesített aszfalton és terepen egyaránt. Négyféle üzemmódot – normál, eco, sport, smart – választhatunk. Többségében normál módban használva az autót 7,5 és 8,3 liter között változott a fogyasztás vegyes használatban: terepen, közúton és városban.
Jól sikerült a Kia és a Magna Powertrain együttműködésében készült intelligens összkerékhajtás is, amely mindig a legjobban tapadó kerekekre küldi a hajtóerőt. Ez nemcsak terepen nyújt segítséget, hanem aszfaltos úton is tempós kanyarodáskor – nyoma sem volt alulkormányzottságnak.
Hosszan lehetne felsorolni az autó hárombetűs biztonsági rendszereit (ABS, ESP, stb.), de ettől most inkább tekintsünk el. Kiemelést érdemel viszont a ráfutásos ütközéselkerülő támogatás, a sávtartó asszisztens, az adaptív tempomat és a mögöttes keresztirányú forgalomfelügyelet. Utóbbi parkolóból kitolatva figyelmeztet, amennyiben a keresztben futó úton közeledő autót észlel.
Élvezetes autózni a Sorentóval, sokszor azon vettem észre magam, hogy egyszerűen nincs kedvem kiszállni, szívesen mennék még, csak úgy, céltalanul. Ki a szabadba, élvezni a napsütést, a frissen művelt föld illatát. Ha valakinek nem csak a presztízs számít, kiváló társra lelhet ebben az autóban, legyen szó hétköznapi munkáról vagy a szabadidő eltöltéséről.
Azt talán már említeni sem kell, hogy a Kia 7 év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal modelljeire, de arra még felhívnám a figyelmet, hogy a hétüléses változatnál érvényesíthető a nagycsaládosoknak járó kedvezmény, vagyis 2,5 millió forinttal olcsóbban vásárolható meg a Sorento. A dízel modell alapára 10,1 millió forint, a tesztelt GT Line változat pedig 12,6 millió forinttól indul.