Gépészet

Mosolyogni fogsz – Ford Ranger Raptor teszt

Agrofórum Online

Egy pickup a gazdálkodó egyik leghűségesebb társa lehet. Több, mint munkaeszköz, afféle iroda is, hiszen rengeteg időt tölt benne. Pénzt is keres vele, ugyanis ezzel járja a határt, ellenőrzi az állományokat, ezzel visz olykor vetőmagot, műtrágyát, ebédet a kombájnosnak. És hogy mindezt jókedvűen tegye, arról képes gondoskodni a Ford Ranger Raptor.

Mi ez, tank? Amerikai? Tuningolt? Épített pickup? – csak néhány a záporozó kérdések közül, amelyeket azok tettek fel, akik először látták élőben a Ford Ranger Raptort. Rengeteg különböző kérdés, azonban mindenkinek az arcán ugyanaz a döbbenet és ugyanaz a kamaszos mosoly, ami mögött a „bárcsak kipróbálhatnám” érzés bújt meg.

És akkor álljon itt néhány hevenyészett válasz a kérdésekre, mielőtt részletesebben szólnánk az autóról.
Nem, nem tank, de hatalmas jármű a Raptor, biztosan kilóg majd minden parkolóból, és elég széles is ahhoz, hogy centizgetni kell majd a fehér vonalak közé. Majdnem 5,4 méter hosszú (vagyis hosszabb, mint az X7-es BMW), közel 2,2 méter széles és 1,9 méter magas. Tekintélyes, robusztus darab a hazai utakon, de terepen ebből semmit nem lehet érezni, márpedig ez a pickup inkább oda való, nem a belvárosba. A nagyság persze relatív fogalom, hiszen amerikai rokona a Ford F150 Raptor nemcsak szélesebb, magasabb, hanem bő fél méterrel hosszabb is.

Ha már Amerika … Nem, nem amerikai. Viszont az ötlet a tengeren túlról származik. Talán sokaknak meglepő, de az Egyesült Államokban hosszú ideje a legnagyobb darabszámban értékesített új autó, a Ranger nagy testvére, a Ford F150 pickup. Ebből készült 9 éve egy – ahogyan a Ford fogalmaz – teljesítményorientált változat, az F150 Raptor, amely hihetetlen népszerűségnek örvend. Így született meg a marketingguruk fejében az ötlet, hogy az európai vásárlók is választhassanak a „macsósabb” változatból, ha már az öreg kontinensen – Magyarországon is – a Ford Ranger a legkelendőbb pickup. A Ford 13.600 darabot adott el a járműből 2019 első negyedévében, ami 15 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Magyarországon tavaly összesen 2248 Ranger talált gazdára, amivel a modell toronymagasan, 45,5 százalékkal vezeti a hazai pickup szegmenst.

A Ranger Raptor tuningolt vagy épített pickup? Ahogy vesszük. Az autót a Ford Performance csapata fejlesztette ki. Ők gondoskodtak a tekintélyt parancsoló kiállásról, extrém stíluselemekről, nagy sebességű off-road képességekről, illetve az egyedi Ford Performance futóműről is.

Olyan is

A Ranger Raptor nem csak úgy néz, hanem valóban olyan is. A tervezők célja az volt, hogy olyan látványos, nagyteljesítményű pickup-ot tervezzenek, amellyel az igazi öröm akkor kezdődik, amikor lekanyarodunk az aszfaltos útról. A Raptor egyedi, szupererős alváza nagy szilárdságú, ötvözött acél elemeket is tartalmaz, amelyek az ígéretek szerint, még a terepversenyek extrém terheléseit is jól bírják. A futóművét speciális megerősítésekkel látták el, hogy a szerkezet nagy sebesség mellett is jól működjön a kemény terepen, miközben tökéletes irányíthatóságot és kényelmes rugózást kínál. Az autó nyomtávját 150 mm-rel kiszélesítették, és a hasmagasság is 51 mm-t nőtt Ranger XLT változathoz képest.

A kaliforniai Fox Racing-től érkezett Shox lengéscsillapítók erősebb csillapítást és jobb terepképességet kínálnak az extrém helyzetekben, az országúton viszont úgy változik a csillapítás mértéke, hogy az autó simábban gurulhasson. A 63,5 mm-es dugattyúkkal működő lengéscsillapítókhoz alumínium lengőkarok csatlakoznak, a hátsó, spirálrugós felfüggesztést pedig Watt-rudazat egészíti ki, ami nagyon kis oldalirányú kitérés mellett is nagymértékű fel-le mozgást enged a tengelynek. A száraznak tűnő számadatok a gyakorlatban azt eredményezik, hogy minél gyorsabban haladunk terepen, annál kiegyensúlyozottabb az autó rugózása, szinte kívánja a sebességet, meglepően jól irányítható marad. Egyáltalán nem nehézkes a Raptor aszfalton sem, oldaldőlésnek pickup-hoz képest szinte nyoma sincs.

A biztonságos megállásról ikerdugattyús első féknyergek és 332×32 mm-es hűtött első tárcsafékek gondoskodnak. A 332×24 mm-es hűtött hátsó tárcsákat markoló hátsó féknyereg dugattyújának átmérője 54 mm.

Az egyedi futómű off-road geometriájának köszönhetően az autó hasmagassága 283 mm, gázlómélysége 850 mm, első terepszöge 32,5 fok, rámpaszöge és hátsó terepszöge pedig 24 fok; kevés olyan helyzet akad, amire ez ne lenne elegendő. A Raptor motor- és sebességváltó-védőelemeit egy 2,3 mm vastag, a normál kivitelnél 60 százalékkal merevebb, nagy szilárdságú acéllemezből készül kartervédő egészíti ki.

A Ford mérnökei természetesen az olyan vevőkre is gondoltak, akiket csábít a földút, a szántóföld vagy a sár, viszont nem rendelkeznek kellő off-road tapasztalattal. A Ranger Raptor vezetője a terepvezérlési rendszer hat előre programozott beállítása közül választva igazíthatja az autó viselkedését az adott terep- vagy útviszonyokhoz, bolondbiztossá téve így a vezetést.

  • Normál üzemmód: kimagasló kényelemmel, kedvező üzemanyag-fogyasztással és könnyű irányíthatósággal
  • Sport üzemmód: gyorsabb reakciókkal a közúti autózáshoz
  • Fű/Murva/Hó üzemmód: a biztonságos, magabiztos autózáshoz, a csúszós terepekhez és egyenetlen útfelületekhez
  • Sár/Homok üzemmód: ami úgy hangolja át az autó reakcióit, hogy a kerekek tapadása optimális legyen a süppedős közegekben, például a homokon vagy a sárban
  • Szikla üzemmód: kifejezetten a sziklás talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság
  • Baja üzemmód: ami úgy hangolja át az autó reakcióit, hogy optimális legyen a nagy sebességű terepezéshez (pontosan úgy, ahogyan a híres Baja Sivatagi Rallyn szükséges).

A minden útviszonyra alkalmas BF Goodrich 285/70 R17 gumiabroncsokat kifejezetten a Ranger Raptorhoz tervezte a gyártó. A 838 mm átmérőjű és 285 mm széles gumik erős oldalfallal készülnek, hogy a vezető bármilyen terepen magabiztosan mozoghasson az autóval, miközben az abroncsok terepmintázata ugyanolyan stabil tapadást kínál a felázott utakon, mint a sárban vagy a homokban. Ráadásul mindezt aszfalton nagyon halkan, pedig első látásra azt gondolhatnánk, erős gumizajra kell számítani. És nem csak az utastér szigetelését dicséri mindez, hiszen a mellettünk elhaladó autónak sincs kirívó gördülési zaja.

Ha már egyszer elment mellettünk, essen szó a látványról is. A legtalálóbb kifejezés talán a brutális jelző. Az orr-rész Ford F-150 Raptor hangulatát idézi: a xenon-fényszórók között és a rácsszerkezetre épített első lökhárító fölött erőteljes megjelenésű, új hűtőrács uralja a látványt fekete Ford felirattal, a kék ovális embléma helyett. A kiszélesített kompozit első sárvédőket úgy tervezték, hogy jól bírják a használat során keletkező sérüléseket, és persze, hosszabb rugóutat biztosítsanak a túlméretes kerekek számára. Az oldalsó fellépők a Raptor esetében nem látványelemek, kialakításuk megakadályozzák a kőfelverődést a karosszéria hátsó részére, kivezető nyílásaik pedig megelőzik a sár, a homok és a hó lerakódását a felületen.

Az utastér szürke komorságát a Ford Performance jellegzetes stílusjegyei törik meg, kék öltésekkel varrott bőrbetétek díszítik. A perforált bőrrel borított, egyedi kormánykerék mögött található kis magnézium váltókarokkal gyorsan és pontosan lehet fokozatot váltani – erről még szót ejtünk később. A volánon jól látható varrott, piros jelzés mutatja a középállást, ami terepen hasznos segítség lehet. A felhasznált anyagok prémium minőségűek, a kidolgozás inkább átlagos. Kiváló viszont az első ülések oldalpárnázása, amire szükség is van a nagyobb sebességű terepezés közben.

A Ford konstruktőrei számtalan apró részletre figyeltek, érezni, hogy olyan autót akartak tervezni, amely mind teljesítményében, mind pedig megjelenésében magával ragadja a leendő vásárlót. Tudom, hogy csak ámítás a hangszórókból érkező erőteljesebb motorhang a Sport üzemmódban, mégis jól esik hallgatni, ha már nem egyszer nem V6-os aggregát dolgozik a pickup-ban. Éppen ezért okozott csalódást az ajtók nyitása, zárása. Igazából mást nehéz is lenne felróni a Raptornak, de ez illúzióromboló. Mivel az autó tényleg nagyon nagy, nem csak optikai csalódás a „tanknyi” méret, egyszerűen kellemetlen kinyitni vagy becsukni az ajtókat. Nemcsak nagyon könnyű hatást keltenek, a hangjuk is rémisztő – számomra. Már egy erősebb zsanérral is javíthatnának a nyitás-csukás érzetén, a hangja pedig jobb lenne, ha nem egy Wartburg Deluxe-éra hasonlítana. Nüansznyi dolgok ezek, de ennyi pénzért és főleg ilyen látvány mellett, nagyon mást vár az ember.

Meglepetés

Másra számítanánk a látvány alapján akkor is, ha a Raptor motorjáról esik szó. Poéngyilkos módjára azonban a részletek előtt el kell árulnom, a csalódás abszolút pozitív. A Ford F150 Amerikában konfigurálható V6-os dízellel, és itthon is rendelhető a Ranger 3,2 literes öthengeres dízelmotorral, míg a Raptor géptetője alatt egy 2,0 literes, négyhengeres EcoBlue dízel erőforrás lapul. Elsőre ijesztően hangzik, a tengeren túlon talán ki is nevetnék, de az 500 Nm-es nyomaték és a 213 lóerő igazán meggyőző. A boldogságot a két turbó szolgáltatja. Az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban a két turbó egymással sorba kapcsolva biztosítja a motor teljesítményét és gyors gázreakcióit, magasabb fordulatszám mellett pedig a nagyobb méretű, alacsony nyomású turbótöltő biztosítja az erőforrás csúcsteljesítményét. A Ford mérnökei biztosra akartak menni, így a tesztelések során 200 órán át, megállás nélkül, a vörös izzásig pörgették a nagy nyomású és az alacsony nyomású turbótöltőket, hogy megbizonyosodjanak a hajtáslánc megbízhatóságáról.

Az erőátvitelről 10 (!) fokozatú automata sebességváltó gondoskodik, amely még az F-150 Raptor modellben mutatkozott be. A szélesebb fokozatkiosztásnak köszönhető a remek gyorsulás, a gyors gázreakciók és nem utolsó sorban a korrekt fogyasztás is. Bár a katalógusban szereplő 8,9 literes átlagfogyasztást nem sikerült reprodukálni, a 9,7 literes tesztátlag is igen jónak tekinthető. Különösen úgy, hogy a megtett út 40 százaléka nem szilárd burkolatú volt, és autópályán is bőven használtuk az autót. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a tesztautó átvételekor 470 kilométer volt még csak a Raptorban – Magyarországon az Agrofórum próbálhatta ki először –, így gyakorlatilag még „bejáratós” volt.

A Raptor bár teljesítményorientált pickup, munkagép is maradt. Terhelhetősége – 620 kg – elmarad több versenytársétól, de az esetek zömében bőven elegendő. A szabvány raklap elfér a platón, amely vízhatlan rolóval zárható, a módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhorog pedig 2500 kg vontatási kapacitást biztosít.

Nem létezik olyan szériában gyártott, európai piacra szánt pickup, ami látványosabb a Raptornál. Biztosan kevesen fogják terepversenyzésre használni, így legfontosabb és legértékesebb tulajdonságainak egy része is elhomályosul, ugyanakkor igazi élményautót vásárolhatunk. Igen, most sokat nyomnak a latba az érzelmek is. De miért is kellene mindig racionálisan gondolkodni? Miért kellene megindokolni a szomszéd gazdának, hogy miért nem egy „fapados” Rangerrel megyünk nap mint nap határszemlére? Aki teheti, bátran válassza a Raptort, nem fog csalódást okozni. Valljuk be őszintén, néha jól esik tövig nyomni a gázt a szántóföldön, vagy a legelőn és ez a pickup még a legborúsabb napokon is mosolyt csal majd az arcunkra.

Nem árt sietni, az autó ugyanis limitált példányszámban lesz kapható, bruttó 16,3 millió forintért.

Műszaki adatok:
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek száma: S4/16 biturbó-dízel
Maximális teljesítmény: 157 kW (213 LE) 3750/perc
Maximális forgatónyomaték: 500 Nm 1750-2000/perc
Hossz./szél./mag.: 5374/2028/1873 mm
Tengelytáv: 3220 mm
Tömeg/teherbírás: 2510/620 kg
Üzemanyagtank: 80 l
0-100 km/h: 10,5 s
Maximális sebesség: 170 km/h
Átlagfogyasztás: 8,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,7l/100 km
CO2-kibocsátás: 233 g/km
Alapár: 16 383 000 Ft (bruttó)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

John Deere motorfelújítási akció fix áron!

2025. március 10. 11:10

A dízelmotorok fejlesztését az utóbbi 20 évben elsősorban a környezetvédelmi előírások egyre szigorodó rendszere határozta meg.

Valamelyest javul a helyzet a hazai pótkocsipiacon

2025. március 5. 16:10

Utoljára tavaly szeptemberben adtak el több mezőgazdasági pótkocsit, mint most februárban, akkor 68 talált gazdára.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Hatékony gyomirtás az AMAZONE Venterra 1K géppel

2025. február 27. 14:40

A könnyű, mindenre alkalmas gépet a kisebb gazdaságok szerkezetéhez és legalább 60 LE traktorokteljesítményéhez tervezték.

Felére zuhant az újautó-piac, özönlenek a használtak az országba

2020. május 7. 09:21

Összesen 45 896 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon 2020. első négy hónapjában. Ez 17 százalékos csökkenés 2019. hasonló időszakához képest.

Hirtelen nagyon sok Ford Rangert helyeztek forgalomba

2020. december 4. 06:30

Feltűnő, hogy csak novemberben 449 Ford Rangert helyeztek forgalomba hazánkban.

Újra a Vitara vezeti a SUV-mezőnyt

2020. március 6. 12:15

A szegmensek közötti versenyt 28 százalékos piaci részesedéssel vezető, és egy év alatt 10,5 százalékkal 7005 darabosra csökkenő SUV-piacon a Suzuki Vitara vezet.

A Ford Ranger átvette a vezető helyet a Toyota Hiluxtól

2018. március 7. 08:06

Februárban 25 százalékkal 11 610 darabra nőtt a Magyarországon forgalomba helyezett személyautók és kishaszonjárművek száma.